Wat is het Lab?
Interpolis gelooft dat verzekeren anders kan. We willen meer veiligheid voor onze klanten maar weten nog niet altijd hoe we dat gaan realiseren. Het Lab is een initiatief waar we op zoek gaan naar innovatieve oplossingen en vervolgens samen kijken wat wel en niet werkt.

Opdracht 6

Om piekeren in bed te voorkomen maak je deze ochtend een to-do-lijst. Aan het einde van de dag vink je alle uitgevoerde werkzaamheden af. 

Pieker je suf?
Uit ons onderzoek blijkt dat 38% van de jongvolwassenen minimaal 30 minuten ligt te draaien voordat ze in slaap vallen. 14% woelt zelfs minimaal 1 uur voordat ze de slaap vatten. Piekeren is 1 van de oorzaken waardoor in slaap vallen moeilijker wordt. 

To-do-lijst punt 1: stop met piekeren
Maak 's ochtends een to-do lijst met al je werkzaamheden. Aan het einde van je werkdag, maximaal 2 tot 3 uur voor het slapen gaan, vink je alle uitgevoerde taken van je lijst af. hoef je daar in ieder geval niet meer over te piekeren.

Waarom?
Piekeren in bed over alles wat je nog moet doen heeft een negatief effect op in slaap komen. Doordat je in de ochtend een to-do-lijst opstelt en aan het einde van de dag afvinkt wat gedaan is maak jij je hoofd leeg en creëer je rust. 

Nog tips?
Natuurlijk! Overdag dutten brengt je slaapritme in de war en kan leiden tot slapeloosheid in de nacht. Overdag vermoeid? Slaap dan niet. Wacht totdat het bedtijd is en houd je aan jouw slaap-waakritme. Nog een tip om je te helpen bij het in slaap komen is om je te focussen op je ademhaling. Haal diep adem en betrek hierbij je ribbenkast, buik en onderrug. Doe je ogen dicht, adem in door je neus, adem uit door je mond en maak elke ademhaling dieper dan de vorige. Het helpt je langzaamaan ontspannen.

Succes vandaag!

Met vriendelijke groet,

Ellen Seelen en Christiaan Buitenhuis
Namens Team Gezondheid Interpolis