Denk aan gegevens zoals de reisperiode, het reisdoel en de bestemming. Verzamel ook gegevens van jouw beschadigde, verloren of gestolen bagage. Hiermee maken wij een goede inschatting van de schade.
Dit kan 24/7 online of via de Interpolis app. Gewoon wanneer het jou uitkomt. Wij nemen daarna contact met je op.
Samen kijken we met welke oplossing jij snel en goed geholpen bent. En welke stappen daarvoor nodig zijn.
Meld de schade zo snel mogelijk bij ons. Hiervoor heb je maximaal 14 dagen de tijd vanaf het moment dat de schade ontstond. Deze periode houden wij aan om aantoonbaar te kunnen maken dat de schade tijdens je reis is ontstaan.
Als er bagage is gestolen, is het belangrijk dat je meteen aangifte doet bij de plaatselijke politie, de politie op het vliegveld of de politie op het station. Is dit niet mogelijk? Doe dan aangifte bij de gemeente of bij een conducteur, reisleider of camping- of hoteleigenaar. De aangifte moet je schriftelijk doen en insturen als wij hierom vragen. Doet je dit niet? Dan is in bijna alle gevallen je schade niet verzekerd. Wij zullen vragen waarom je geen aangifte deed. Als aangetoond kan worden dat aangifte doen in jouw situatie geen optie was, bijvoorbeeld omdat je anders je vlucht zou missen, nemen wij jouw melding alsnog in behandeling.
Je hebt schade aan je koffer of bagage
Als er schade aan je bagage ontstaat door de luchtvaartmaatschappij, dan is het belangrijk dat je bij hen een melding maakt. Je ontvangt dan een Property Irregularity Rapport (PIR). Hiermee toon je aan dat de schade door de luchtvaartmaatschappij is ontstaan.
Ontstaat de schade doordat je bagage in het ruim wordt vervoerd? Schade aan gewone bagage is dan verzekerd, maar schade aan diefstalgevoelige spullen niet. Informeer bij de luchtvaarmaatschappij wat zij voor jou kunnen betekenen. Mogelijk kunnen zij de schadeclaim in behandeling nemen. Op de website Rechten van vliegtuigpassagiers vind je meer informatie over je rechten bij vertraging, verlies of beschadiging van je bagage.
Je bent je koffer kwijt
Ben je net aangekomen op je reisbestemming? Het is niet zo handig als je al je spullen kwijt bent. Je mag dan op onze kosten spullen kopen die je meteen nodig hebt, zoals kleding. Wij vergoeden deze kosten tot maximaal € 250,- per verzekerde, per reis.
Vaak worden koffers binnen 60 dagen teruggevonden. Dat is natuurlijk het fijnste. We wachten daarom deze termijn af voordat we je koffer en spullen kunnen vergoeden.
Krijg je je koffer niet meer terug? Vraag dan online of via onze app de kosten van deze spullen terug. Maak hiervoor een lijst met alle spullen die je meenam, de geschatte waarde en de ouderdom.
Je kunt altijd al een melding bij ons maken. Wij zorgen er dan voor dat er een dossier wordt aangemaakt. Ook laten we je dan weten welke informatie wij nog nodig hebben om je schade af te handelen. Dit kunnen we dan regelen als je weer thuis bent.
Ja, dat mag. Alleen kunnen wij vooraf niet toezeggen dat we de volledige reparatiekosten vergoeden. Het is daarom verstandig om eerst met ons te bellen. Misschien geldt er een eigen risico of vergoeden we alleen de dagwaarde. Door eerst contact met ons te hebben, weet je vooraf waar je aan toe bent. Bovendien bieden wij ook de mogelijkheden om gebruik te maken van aangesloten herstellers, bijvoorbeeld als het om herstel van een telefoonschade gaat.
In sommige situaties vallen de spullen van iemand anders onder de dekking van je eigen reisverzekering. Leen je spullen van iemand anders voor eigen gebruik tijdens je reis? Dan zien wij dit als jouw bagage. Als er schade aan deze spullen ontstaat, dan kan dit onder je verzekering vallen.
Ben je op reis met anderen en ontstaat er schade aan spullen die je van hen leent? Dan is dit niet verzekerd op je reisverzekering. Je reisgenoot kan de schade, als eigenaar van de spullen, melden bij zijn of haar eigen verzekering.