In 3 stappen naar een oplossing

1. Verzamel rekeningen en reisgegevens

Denk aan gegevens zoals de reisperiode, het reisdoel en de bestemming. Verzamel ook gegevens van uw beschadigde, verloren of gestolen bagage. Hiermee maken wij een goede inschatting van de schade.

Icoontje vergrootglas

2. Meld uw schade, verlies of diefstal online of via onze app

Dit kan 24/7 online of via de Interpolis app. Gewoon wanneer het u uitkomt. Wij nemen daarna contact met u op. U mag ons natuurlijk ook bellen. Wij helpen u graag.

Icoontje  tafelbel

3. Wij regelen het verder voor u

Samen kijken we met welke oplossing u snel en goed geholpen bent. En welke stappen daarvoor nodig zijn.

Icoontje duim omhoog

Wilt u weten of schade, verlies of diefstal van uw bagage verzekerd is?

Dat begrijpen wij heel goed. We leggen u daarom uit wanneer uw bagage wel en niet verzekerd is voor schade, verlies of diefstal.

U kiest zelf hoe u de schade bij ons meldt

Interpolis app

Download de app op uw smartphone. Zo meldt u uw schade waar en wanneer u maar wilt.

Online melden

U kunt eenvoudig uw schade online melden. En wanneer het u uitkomt. Wel zo fijn.

Telefonisch melden

Wij zitten klaar voor u. Ook als u vragen hebt over uw schade.

Spoed?

Neem contact op voor hulp of spoedeisende gezondheidszorg in het buitenland en bij pech. onderweg.

Wat betaalt Interpolis bij schade aan mijn bagage?

Krijgt u te maken met schade, verlies of diefstal van uw bagage? Wij betalen de nieuwwaarde of dagwaarde van uw spullen als deze niet gerepareerd kunnen worden. De nieuwwaarde is het bedrag waarvoor uw spullen nu in een winkel te koop zijn. De dagwaarde is het bedrag dat uw spullen op het moment van schade waard zijn. Welk bedrag we betalen, hangt af van hoe oud uw spullen zijn.

Veelgestelde vragen

Hoe snel moet ik schade verlies of diefstal van mijn bagage melden?

Meld de schade zo snel mogelijk bij ons. Hiervoor heeft u maximaal 14 dagen de tijd vanaf het moment dat de schade ontstond. Deze periode houden wij aan om aantoonbaar te kunnen maken dat de schade tijdens uw reis is ontstaan.

Wordt de diefstal van mijn bagage in behandeling genomen als ik geen aangifte heb gedaan?

Als er bagage is gestolen, is het belangrijk dat u meteen aangifte doet bij de plaatselijke politie, de politie op het vliegveld of de politie op het station. Is dit niet mogelijk? Doe dan aangifte bij de gemeente of bij een conducteur, reisleider of camping- of hoteleigenaar. De aangifte moet u schriftelijk doen en insturen als wij hierom vragen. Doet u dit niet? Dan is in bijna alle gevallen uw schade niet verzekerd. Wij zullen vragen waarom u geen aangifte deed. Als aangetoond kan worden dat aangifte doen in uw situatie geen optie was, bijvoorbeeld omdat u anders uw vlucht zou missen, nemen wij uw melding alsnog in behandeling.

Ik heb geen aankoopbewijs meer van mijn bagage, wat nu?
Als de oorzaak van de schade aan uw bagage verzekerd is, ontvangt u toch een vergoeding. Bij het bepalen van de vergoeding, kijken we naar de waarde van uw bagage op het moment van de schade. Dit noemen wij de dagwaarde. Deze dagwaarde is gebaseerd op hoe oud de spullen zijn.
Welke informatie heb ik nodig bij het melden van mijn schade?
Verzamel zoveel mogelijk informatie over uw beschadigde of gestolen bagage. We kunnen u sneller en beter helpen als u ons een goed beeld geeft van de schade. Denk aan:
  • Informatie over de oorzaak en grootte van de schade
  • Een beschrijving wat er precies beschadigd is
  • Duidelijke foto's van de schade, als dit mogelijk is
Ook de volgende informatie helpt ons bij het afhandelen van uw schade:
  • De aankoopdatum en het aankoopbedrag
  • Het merk en type van het product
  • De prijs van een vergelijkbaar product op dit moment
  • Andere kenmerken, zoals bijvoorbeeld de kleur en het aantal gigabyte bij een telefoon
Ik ben op vakantie en weet niet alle details. Kan ik mijn schade toch al melden?

U kunt altijd al een melding bij ons maken. Wij zorgen er dan voor dat er een dossier wordt aangemaakt. Ook laten we u dan weten welke informatie wij nog nodig hebben om uw schade af te handelen. Dit kunnen we dan regelen als u weer thuis bent.

Mijn bagage is beschadigd geraakt, moet ik dit herstellen?
Op onze reisverzekering heeft u geen herstelplicht voor uw bagage. Als u verzekerd bent voor de schade, betalen wij u een vergoeding. U mag dit geld besteden zoals u zelf wilt. Herstelt u de schade niet, maar ontstaat er daardoor meer schade? Hiervoor bent u niet verzekerd.
Mag ik beschadigde bagage al laten herstellen voordat ik de schade meld?

Ja, dat mag. Alleen kunnen wij vooraf niet toezeggen dat we de volledige reparatiekosten vergoeden. Het is daarom verstandig om eerst met ons te bellen. Misschien geldt er een eigen risico of vergoeden we alleen de dagwaarde. Door eerst contact met ons te hebben, weet u vooraf waar u aan toe bent. Bovendien bieden wij ook de mogelijkheden om gebruik te maken van aangesloten herstellers, bijvoorbeeld als het om herstel van een telefoonschade gaat.

Wat moet ik doen als ik schade heb veroorzaakt aan bagage van een reisgenoot?

In sommige situaties vallen de spullen van iemand anders onder de dekking van uw eigen reisverzekering. Leent u spullen van iemand anders voor eigen gebruik tijdens uw reis? Dan zien wij dit als uw bagage. Als er schade aan deze spullen ontstaat, dan kan dit onder uw verzekering vallen.

 

Bent u op reis met anderen en ontstaat er schade aan spullen die u van hen leent? Dan is dit niet verzekerd op uw reisverzekering. Uw reisgenoot kan de schade, als eigenaar van de spullen, melden bij zijn of haar eigen verzekering.