In 3 stappen naar een oplossing

1. Verzamel rekeningen en reisgegevens

Denk aan gegevens zoals de reisperiode, het reisdoel en de bestemming. Verzamel ook gegevens van jouw beschadigde, verloren of gestolen bagage. Hiermee maken wij een goede inschatting van de schade.

Icoontje vergrootglas

2. Meld je schade, verlies of diefstal online of via onze app

Dit kan 24/7 online of via de Interpolis app. Gewoon wanneer het jou uitkomt. Wij nemen daarna contact met je op. Je mag ons natuurlijk ook bellen. Wij helpen je graag.

Icoontje  tafelbel

3. Wij regelen het verder voor je

Samen kijken we met welke oplossing jij snel en goed geholpen bent. En welke stappen daarvoor nodig zijn.

Icoontje duim omhoog
Wil je weten of schade, verlies of diefstal van jouw bagage verzekerd is?
Dat begrijpen wij heel goed. We leggen je daarom uit wanneer je bagage wel en niet
verzekerd is voor schade, verlies of diefstal.

Jij kiest hoe je de schade bij ons meldt

Melden via onze app
24/7 beschikbaar.
Download de app op je smartphone. En maak een melding waar en wanneer je wilt.
24/7 beschikbaar. Wij reageren meestal binnen 48 uur.  
Online melden
24/7 beschikbaar.
Eenvoudig online een melding maken. En wanneer het jou uitkomt. 
24/7 beschikbaar. Wij reageren meestal binnen 48 uur.
Bel ons
Vandaag bereikbaar vanaf 8.00 uur.
Voor vragen over je schade of het persoonlijk melden van je schade. Wij helpen je graag. 
013 580 12 34 Op dit moment is het erg druk aan de telefoon.
Lokaal tarief. Bekijk het keuzemenu.
Alarmcentrale
24/7 bereikbaar.
Voor hulp of spoedeisende gezondheidszorg in het buitenland en bij pech onderweg.
24/7 bereikbaar (lokaal tarief).

Wat betaalt Interpolis bij schade aan mijn bagage?

Krijg je te maken met schade, verlies of diefstal van je bagage? Wij betalen de nieuwwaarde of dagwaarde van je spullen als deze niet gerepareerd kunnen worden. De nieuwwaarde is het bedrag waarvoor je spullen nu in een winkel te koop zijn. De dagwaarde is het bedrag dat je spullen op het moment van schade waard zijn. Welk bedrag we betalen, hangt af van hoe oud je spullen zijn.

Veelgestelde vragen

Hoe snel moet ik schade verlies of diefstal van mijn bagage melden?

Meld de schade zo snel mogelijk bij ons. Hiervoor heb je maximaal 14 dagen de tijd vanaf het moment dat de schade ontstond. Deze periode houden wij aan om aantoonbaar te kunnen maken dat de schade tijdens je reis is ontstaan.

Wordt de diefstal van mijn bagage in behandeling genomen als ik geen aangifte heb gedaan?

Als er bagage is gestolen, is het belangrijk dat je meteen aangifte doet bij de plaatselijke politie, de politie op het vliegveld of de politie op het station. Is dit niet mogelijk? Doe dan aangifte bij de gemeente of bij een conducteur, reisleider of camping- of hoteleigenaar. De aangifte moet je schriftelijk doen en insturen als wij hierom vragen. Doet je dit niet? Dan is in bijna alle gevallen je schade niet verzekerd. Wij zullen vragen waarom je geen aangifte deed. Als aangetoond kan worden dat aangifte doen in jouw situatie geen optie was, bijvoorbeeld omdat je anders je vlucht zou missen, nemen wij jouw melding alsnog in behandeling.

Ik heb geen aankoopbewijs meer van mijn bagage, wat nu?
Als de oorzaak van de schade aan je bagage verzekerd is, ontvang je toch een vergoeding. Bij het bepalen van de vergoeding, kijken we naar de waarde van je bagage op het moment van de schade. Dit noemen wij de dagwaarde. Deze dagwaarde is gebaseerd op hoe oud de spullen zijn.
Welke informatie heb ik nodig bij het melden van mijn schade?
Verzamel zoveel mogelijk informatie over je beschadigde of gestolen bagage. We kunnen jou sneller en beter helpen als je ons een goed beeld geeft van de schade. Denk aan:
  • Informatie over de oorzaak en grootte van de schade
  • Een beschrijving wat er precies beschadigd is
  • Duidelijke foto's van de schade, als dit mogelijk is
Ook de volgende informatie helpt ons bij het afhandelen van je schade:
  • De aankoopdatum en het aankoopbedrag
  • Het merk en type van het product
  • De prijs van een vergelijkbaar product op dit moment
  • Andere kenmerken, zoals bijvoorbeeld de kleur en het aantal gigabyte bij een telefoon
Ik ben op vakantie en weet niet alle details. Kan ik mijn schade toch al melden?

Je kunt altijd al een melding bij ons maken. Wij zorgen er dan voor dat er een dossier wordt aangemaakt. Ook laten we je dan weten welke informatie wij nog nodig hebben om je schade af te handelen. Dit kunnen we dan regelen als je weer thuis bent.

Mijn bagage is beschadigd geraakt, moet ik dit herstellen?
Op onze reisverzekering heb je geen herstelplicht voor je bagage. Als je verzekerd bent voor de schade, betalen wij je een vergoeding. Je mag dit geld besteden zoals je zelf wilt. Herstel je de schade niet, maar ontstaat er daardoor meer schade? Hiervoor ben je niet verzekerd.
Mag ik beschadigde bagage al laten herstellen voordat ik de schade meld?

Ja, dat mag. Alleen kunnen wij vooraf niet toezeggen dat we de volledige reparatiekosten vergoeden. Het is daarom verstandig om eerst met ons te bellen. Misschien geldt er een eigen risico of vergoeden we alleen de dagwaarde. Door eerst contact met ons te hebben, weet je vooraf waar je aan toe bent. Bovendien bieden wij ook de mogelijkheden om gebruik te maken van aangesloten herstellers, bijvoorbeeld als het om herstel van een telefoonschade gaat.

Wat moet ik doen als ik schade heb veroorzaakt aan bagage van een reisgenoot?

In sommige situaties vallen de spullen van iemand anders onder de dekking van je eigen reisverzekering. Leen je spullen van iemand anders voor eigen gebruik tijdens je reis? Dan zien wij dit als jouw bagage. Als er schade aan deze spullen ontstaat, dan kan dit onder je verzekering vallen.

 

Ben je op reis met anderen en ontstaat er schade aan spullen die je van hen leent? Dan is dit niet verzekerd op je reisverzekering. Je reisgenoot kan de schade, als eigenaar van de spullen, melden bij zijn of haar eigen verzekering.