Helft van Nederlandse zzp’ers bezorgd over financiële situatie door inflatie

25% van de Nederlandse zzp’ers maakt zich zorgen over hun inkomsten op de lange termijn. 53% van de zelfstandigen is bezorgd over de impact van inflatie op de bedrijfsresultaten. Dit blijkt uit onze maandelijkse BedrijvenMonitor in samenwerking met onderzoeksbureau Ipsos. Ook ervaart een groeiende groep ondernemers problemen met wanbetalingen van opdrachtgevers ten opzichte van februari dit jaar. Als ondernemer doe je er goed aan om duidelijke afspraken op papier te zetten bij het aangaan van een overeenkomst. Zo voorkom je vervelende situaties achteraf.

Stijgende prijstarieven door toenemende inflatie

Een derde van de zzp’ers heeft hun prijstarieven moeten verhogen door de inflatie. Een kwart van de zzp’ers geeft aan dat hun prijzen zijn gestegen door stijgende grondstofprijzen. René Voets, directeur Bedrijven legt uit: ‘Er is al langere tijd sprake van toenemende zorgen over de impact van inflatie op de bedrijfsresultaten bij zelfstandig ondernemers. Het is verontrustend dat een groeiende groep ondernemers te maken heeft met wanbetalingen van opdrachtgevers, ten opzichte van februari van dit jaar. Momenteel ligt dit aandeel op 14%. Als zelfstandige ben je enorm afhankelijk van opdrachtgevers, zoals leveranciers en groothandelaren. Als deze klanten moeite hebben met het voldoen aan hun betaalverplichtingen, dan heeft dit impact op de zzp’er.’

Leg betalingsafspraken vast

Voorkom wanbetalingen door van tevoren betalingsafspraken vast te leggen op papier. Voets: ‘Het klinkt voor de hand liggend, maar toch zien we regelmatig dat zzp’ers geen duidelijke afspraken op papier zetten over betaling, zoals de voorwaarden bij het niet tijdig betalen van een factuur. Wij raden zzp’ers aan om daar extra scherp op te zijn. Ook adviseren we zelfstandig ondernemers om vanaf het begin transparant te zijn over hun tarieven en hoe deze tot stand komen. Zo maak je het voor opdrachtgevers en afnemers inzichtelijk waarom prijzen en tarieven toenemen; bijvoorbeeld door toenemende energieprijzen en stijgende grondstofkosten.’

Leg de afspraken over betalingen en tarieven vast in de algemene voorwaarden van je bedrijf. In de algemene voorwaarden neem je op hoe je zaken doet met elkaar. Wat jouw rechten en plichten zijn, maar ook die van jouw klant of zakenpartner. Zo creëer je duidelijkheid voor jezelf en je klanten en bescherm je je bedrijf tegen vervelende financiële situaties.

Mocht je er helaas niet uitkomen, dan hebben we altijd onze rechtsbijstandverzekering. Met de zakelijke rechtsbijstandverzekering ben je verzekerd voor juridische hulp bij zakelijke conflicten. Hiermee krijg je onbeperkt onafhankelijk advies en hulp van juristen en deskundigen. 

Waarom houdt Interpolis zich hiermee bezig?

Interpolis helpt ondernemers focussen op wat echt belangrijk is. Als ondernemer maak je werk van het realiseren van jouw dromen. Samen met ondernemers en experts werken we aan oplossingen en diensten waarmee je goed kunt zorgen voor jezelf en de mensen in jouw bedrijf.