Ontving je een verdachte e-mail?

Zo meld je phishing

Kreeg je een e-mail van Interpolis, maar twijfel je of deze wel echt is? 

Neem geen risico en check dit eerst. Criminelen proberen soms via nepmails je persoonlijke gegevens te krijgen. Heel vervelend als je dat overkomt! Wees daarom alert en voorkom dat je slachtoffer wordt van phishing.

Meld je valse e-mail 

Wij vragen je nooit via e-mail om vertrouwelijke of persoonlijke informatie. Ontvang je een mail waarin dit wel wordt gevraagd? Neem geen risico en stuur de mail naar ons door. Dan starten wij een onderzoek naar de afzender.

Slachtoffer van phishing?

Heb je een link geopend en je persoonlijke gegevens gedeeld? Of via die link een betaling gedaan? Kijk dan wat je zelf kunt doen.

Stuur ons de phishing mail

Stuur de verdachte e-mail naar ons door. Dit doe je eenvoudig door het formulier in te vullen en de mail als bijlage toe te voegen. Is de e-mail echt nep? Dan nemen wij maatregelen waar dat kan.

Wat is phishing eigenlijk?

Phishing is een vorm van online oplichting. Criminelen doen zich voor als een betrouwbare partij, zoals Interpolis. Ze sturen nepmails met een link naar een valse website. Als je inlogt op die nepwebsite, hebben de oplichters je gegevens. Bijvoorbeeld je wachtwoord of bankrekeningnummer. Zo kunnen ze betalingen doen onder jouw naam of je persoonsgegevens gebruiken voor fraude.

Bescherm jezelf tegen phishing

  • Kijk op Fraudehelpdesk om te zien of er nepberichten rondgaan over Interpolis.
  • Twijfel je of een bericht echt is? Alle rekeningen en betaalherinneringen die wij je sturen vind je bij Mijn Documenten in Mijn Interpolis. Of kijk in de Interpolis App of je een openstaande rekening hebt.
  • Controleer wie de mail heeft verstuurd. Mails van Interpolis eindigen op @interpolis.nl.
  • Word je in een e-mail met algemene termen aangesproken, zoals 'geachte heer/mevrouw'? Let dan op. Wij gebruiken meestal je voor- of achternaam. Ook weten we met welke aanhef we je moeten aanspreken.
  • Controleer het rekeningnummer. Interpolis heeft meerdere rekeningnummers. Kijk welke hoort bij jouw verzekering.
  • Blokkeer telefoonnummers die je niet vertrouwt. En selecteer onbetrouwbare mails als ‘ongewenste mail’.
  • Geef je gegevens niet zomaar door. In een phishing e-mail staat vaak het verzoek om je persoonsgegevens te controleren, bij te werken of aan te vullen. Wij vragen nooit op deze manier naar je gegevens!
  • Klik niet op een link waar je je gegevens moet invoeren. Gebruik hiervoor alleen Mijn Interpolis. Of de Interpolis App.
  • Reageer nooit direct. Cybercriminelen rekenen namelijk op een schokreactie. Bijvoorbeeld als je leest dat je een boete krijgt en uit nieuwsgierigheid of verontwaardiging op een link klikt.
  • Lees en bekijk de e-mail goed om te zien of er spelfouten of vage logo's in voorkomen. Vergelijk het bericht met een eerdere e-mail die je van ons hebt ontvangen.

Vertrouw je het niet? Wij staan voor je klaar

We doen er alles aan om internetcriminaliteit tegen te gaan. Onze experts sporen nepwebsites op en waarschuwen je bij phishing. Jouw gegevens beschermen we zo goed mogelijk, daarom log je bij Interpolis altijd veilig in met iDIN. Toch kunnen we fraude niet helemaal voorkomen. Vertrouw je iets niet? Neem gerust contact met ons op.

Veelgestelde vragen

Hoe lang duurt het voordat ik een reactie van Interpolis krijg?
Wil je bij ons een schadeverzekering of zorgverzekering afsluiten of wil je die juist aanpassen? Wil je een schade melden? Elke verandering of aanvraag kost tijd. Wij informeren je graag helder over de reactietermijnen die wij hebben.