Een eigen onderneming aan huis: ‘Het geeft mij zoveel vrijheid.’

Denise Salama is eigenaar van nagelstudio Excellence en heeft na 2 verhuizingen en een verbouwing nu haar eigen onderneming aan huis. Denise vertelt over haar start als ondernemer en de uitdagingen die daarbij kwamen kijken.

Het ondernemersbloed stroomde niet direct door de aderen van Denise. Tot ze 12 jaar geleden de vraag kreeg om de nagelstudio van de vorige eigenaar over te nemen. 'Ondernemen is echt op mijn pad gekomen. Ik werkte met heel veel plezier in de salon van de vorige eigenaar. Zij besloot om te stoppen en vroeg of ik het wilde overnemen. In het begin had ik mijn twijfels. Kan ik dit wel? Als eigenaar komt er natuurlijk meer bij kijken dan wanneer je werknemer bent. Hoe zit het met de verzekeringen? Daar had ik nog nooit over nagedacht. Na een aantal nachten slapen besloot ik om het te doen. Het was een kans die ik niet kon laten lopen. Mijn man werkt bij de Rabobank als Tech Lead. Hij heeft mij geholpen met het uitzoeken van alle verzekeringen en ondersteunt mij nu met de financiën en administratie.'

Passie voor het vak.

De passie voor het vak heeft Denise altijd al gehad. 'Wat ik leuk vind aan mijn werk is het klantcontact en bezig zijn met mensen. Je ziet meteen resultaat. Ik doe het voor de glimlach op het gezicht van een klant als ze naar huis gaat.' Voorlopig ziet ze zich daarom ook niet in een andere rol. 'De ambitie om uit te breiden heb ik nu nog niet. Ik vind het werk gewoon veel te leuk en de luxe die ik heb als eigen baas bevalt mij ook erg goed. Als de kinderen straks wat ouder zijn en naar school gaan wil ik wel weer meer gaan werken.'
Vrouw doet de nagels van iemand anders.

Het was een moeilijke beslissing.

Met de zorg voor 2 jonge kinderen besloot Denise om een aantal uur per week minder te werken. 'Voorheen werkte ik 6 dagen per week, waarvan ook avonden. Na de geboorte van mijn jongste zoon werk ik nog 3 dagen per week. Ik heb mij hier wel zorgen om gemaakt. Ik had toch ineens minder plek voor klanten. Gelukkig heeft dat zich vanzelf gewijzigd en begrijpen klanten mijn keuze. De kans bestaat dat je klanten verliest, daar hield ik rekening mee, maar bij mij is dat gelukkig erg meegevallen.'
Fijn dat dit zo eenvoudig geregeld is, zo heb ik alle tijd om te doen wat ik leuk vind; klanten helpen.

Trouwe klanten.

Denise beschikt over een groot en trouw klantenbestand en heeft met veel klanten een mooie band opgebouwd. 'De klanten die ik heb komen al jaren bij mij. Tijdens mijn werk praten we veel en voelen mensen zich comfortabel bij mij. Ik heb hele mooie gesprekken met klanten over leuke momenten, maar ook minder mooie momenten uit het leven. Soms raakt het mij omdat ik de klant al lang ken.'

​Door haar trouwe klanten doet Denise niets aan werving en zit haar agenda vol. 'Ik wil flexibel blijven voor mijn klanten en plan daarom mijn agenda niet helemaal vol. Als een klant ziek is wil ik niet dat ze 4 weken moet wachten voordat ik weer een plekje heb.'

​Door social media zijn er veel trends op het gebied van nagels. Denise: 'Je ziet de meest creatieve en bijzondere ontwerpen voorbij komen. Ik vind het leuk om de trends in de gaten te houden maar heb er in mijn werkzaamheden niet veel mee te maken. De klanten die ik heb willen liever 'normale' nagels en dat is hun goed recht. Want bij mij is de klant altijd koning.'
Iemand met rood gelakte nagels kijkt op de telefoon.

Makkelijk en snel geregeld.

Toen Denise 12 jaar geleden de zaak overnam zat ze met de nagelstudio nog in een huurpand. Inmiddels heeft ze na 2 verhuizingen en een verbouwing van de garage haar eigen zaak aan huis. 'Het is fijn dat je nergens afhankelijk van bent en je echt je eigen plek hebt. Door de geboorte van mijn oudste zoon ben ik minder gaan werken en was ik liever dichterbij huis. Een eigen zaak aan huis is in mijn situatie ideaal. Ook bespaar ik kosten omdat ik geen huur meer betaal.' 

Door de verhuizing veranderde ook een aantal verzekeringen van de nagelstyliste. 'Doordat ik nu vanuit huis werk heb ik een aantal zakelijke verzekeringen aangepast. Ik heb bijvoorbeeld de inventaris- en voorraadverzekering afgesloten omdat mijn inboedelverzekering niet alle risico's dekt. Ook heb ik een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten, omdat mijn zakelijke risico's niet met mijn particuliere aansprakelijkheidsverzekering verzekerd zijn. Het aanpassen ging overigens erg gemakkelijk via de Rabo app. Fijn dat dit zo eenvoudig geregeld is, zo heb ik alle tijd om te doen wat ik leuk vind; klanten helpen.'

Bij het starten van een onderneming komt veel kijken. Het is leuk en spannend tegelijk. Ben jij net als Denise ondernemer of droom jij van een toekomst als ondernemer? Lees meer over waar jij rekening mee moet houden als startende ondernemer en eventuele risico's.