Steeds meer aandacht voor het dragen van een fietshelm op de e-bike

Meer dan 50% van alle verkochte fietsen in 2021 was elektrisch. De e-bike is daarmee niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Je kunt met een e-bike snel en gemakkelijk van A naar B komen, maar de gevolgen van een valpartij zijn ook een stuk groter. In dit artikel vertellen we hoe een fietshelm helpt de impact na een val te beperken, en waar je op kunt letten bij de aanschaf van een helm.

Een reguliere e-bike biedt trapondersteuning tot maximaal 25 kilometer per uur. Je kunt langer met een hoge snelheid fietsen dan bij een gewone fiets. Toch zit hier ook een keerzijde aan. Als je namelijk betrokken raakt bij een ongeval, zijn de gevolgen al snel vele malen ernstiger dan als je fietst met een ‘normale’ stadsfiets.

Als je met een elektrische fiets valt en daarbij op je hoofd landt, loop je meer risico op (ernstig) hoofd- en hersenletsel. Het dragen van een fietshelm helpt om de gevolgen van een val te beperken. En doordat er steeds meer aandacht is voor het dragen van een fietshelm, zijn fietsers zich meer bewust van de risico’s. Wij streven naar nul verkeersslachtoffers in 2050 en zetten daarom een aantal goede redenen voor het dragen van een fietshelm op een rij.

Fietshelm verkleint de impact van een val

Het dragen van een fietshelm op de e-bike is volgens neuroloog-intensivist Marcel Aries een laagdrempelige manier om het risico op (ernstig) hersenletsel na een val te verkleinen. Aries: ‘Wij zien dagelijks op de spoedeisende hulp slachtoffers door een valpartij met de (elektrische) fiets. En de patiënten die er het slechtst aan toe zijn, zijn degene die op hun hoofd vallen en daarbij hersenletsel oplopen. In tegenstelling tot een botbreuk herstel je niet goed van hersenletsel; je hebt hier de rest van je leven last van. De impact hiervan mag zeker niet onderschat worden.’

Meer bewust van de risico's

Adriaan Heino, verkeerspsycholoog en gedragswetenschapper bij Interpolis, ziet dat fietsers zich steeds meer bewust zijn van de risico’s van een elektrische fiets. ‘De kans dat je een keer geconfronteerd wordt met een valpartij óf zelf een keer valt en daarbij merkt wat de gevolgen zijn, wordt groter nu meer mensen een e-bike aanschaffen. Gebruikers van een e-bike willen zichzelf en hun naasten hier graag voor beschermen. Een fietshelm is een makkelijke manier om dat te doen.’

Je ziet bijna geen wielrenners meer zonder helm

Heino benadrukt dat e-bikers vooral elkaar kunnen stimuleren in het dragen van een fietshelm. ‘In wielrenclubjes is het soms zelfs zo dat als jij de enige bent zonder helm, de rest van de groep je daarop aanspreekt. Je ziet nu bijna geen wielrenners meer zonder helm. Het zou mooi zijn als er bij e-bikers onderling eenzelfde beweging ontstaat.’

Toch merkt Heino ook dat e-bikers niet de eerste van de groep willen zijn die met een fietshelm rondloopt. Heino: ‘Je hebt in zo’n situatie koplopers en volgers nodig. Als meer mensen om je heen een helm gaan dragen, is de kans groter dat je het zelf ook doet en dat je er sneller aan went. Het is ook een kwestie van zelf een keer ervaren hoe een fietstochtje mét fietshelm is.’

De fietshelm is ook zeker niet alleen voor een oudere doelgroep bestemd. ‘Hoe jonger we gewend raken aan het dragen van een fietshelm, hoe meer we eraan gewend zijn als we ouder worden,’ vertelt Heino.

Ga je op pad met je e-bike? We geven 7 praktische tips om veilig te fietsen

Wat is een goede fietshelm?

Een goede fietshelm voldoet aan de Europese norm. Aan de binnenkant van een fietshelm vind je dan ook het CE-keurmerk ‘EN 1078’ (voor volwassenen) en ‘EN 1080’ (voor kinderen). Ben je van plan om een fietshelm aan te schaffen? Houd dan rekening met het volgende:

  1. Kies er een die goed past. Een te grote helm kan tijdens het fietsen namelijk losraken, en een te kleine helm is niet comfortabel. Als je de fietshelm in een fietsenwinkel koopt, laat je daar dan adviseren door een medewerker. Voor kinderen zijn er verstelbare fietshelmen te koop die je in pasvorm kunt aanpassen.
  2. Houd er rekening mee dat ieder merk fietshelm een andere pasvorm heeft. Zo kan een maat M bij het ene merk groter zijn dan maat M bij een ander merk. Er zijn daarnaast ook verschillende fietshelmen voor dames en voor heren. Het belangrijkste blijft dat de helm een goede pasvorm heeft.
  3. Test bij het passen of de helm goed blijft zitten door je hoofd een aantal keer heen en weer te bewegen. Een goede fietshelm bedekt je voorhoofd, schedel én slapen. Controleer ook of de sluiting van het riempje aan de onderkant niet te strak zit. Vuistregel is dat hier minimaal een vingerdikte aan ruimte tussen past.
  4. Pas de helm op verschillende manieren. Draag ‘m met een (zonne)bril, met je haar vast of met een gehoorapparaat in als je dat normaal ook draagt. Draag een (zonnebril) met de pootjes over de riem van de helm.
  5. Er bestaan fietshelmen met en zonder luchtopeningen. Heb je het snel warm? Kies dan voor de helm mét ventilatiegaten.
  6. Je kunt ook een fietshelm met vizier overwegen. Dit kan fijn zijn als het buiten zonnig is. Zorg ervoor dat dit vizier het zicht niet belemmert als je voorover gebogen op de fiets zit.

Ben je al eens gevallen met je fietshelm? Koop dan een nieuwe. De beschermende absorptielaag van een fietshelm breekt bij een val, waardoor deze bij een nieuwe valpartij de klap niet meer zo goed kan opvangen. Bewaar je fietshelm uit de zon; zonlicht kan het materiaal van de helm namelijk aantasten. Is de helm tijdens het fietsen door de regen nat geworden? Maak deze dan droog voordat je hem opbergt. 

Waarom houdt Interpolis zich hiermee bezig?
We willen e-bikers verleiden en stimuleren om een fietshelm te dragen. Die verkleint de kans op (ernstig) hoofd- en hersenletsel. We zetten ons daarom in om het gebruik van een fietshelm te faciliteren. Lees meer over onze ambitie op verkeersveiligheid.