Interpolis gaat voor maatwerk in gedrags­verandering.

Interpolis maakt werk van gedragsverandering door het niet alleen te begrijpen, maar ook te structureren en te personaliseren. We hebben daartoe de gedragsladder voor veiligheid ontwikkeld. Een wetenschappelijk onderbouwd instrument dat mensen stap voor stap begeleidt naar veilig gedrag, passend bij hun persoonlijke situatie en bereidheid om te veranderen.

Door Patty Jansen, gedragswetenschapper bij Interpolis.

Van inzicht naar actie: gedrags­verandering in kleine stappen.

Gedrag van mensen veranderen is niet eenvoudig. Interpolis kiest daarom voor een aanpak die werkt: kleine, haalbare gedragsstappen. Deze aanpak biedt duidelijkheid, kost minder energie en zorgt voor succeservaringen die de motivatie versterken. En kleine stappen, maken samen een grote verandering.

Door gedrag op te delen in overzichtelijke stappen, ontstaat een aanpak die mensen helpt om realistische doelen te bereiken. Zo kan voor de één het ophangen van een rookmelder de volgende stap zijn, terwijl een ander al toe is aan het oefenen van een vluchtplan.

Gedragsladder: maatwerk op basis van Rasch-analyse.

De gedragsladder van Interpolis is gebaseerd op de Rasch-analyse, een statistische methode die gedrag rangschikt van eenvoudig naar complex. Denk aan gedrag in de auto. Van een 'gordel omdoen' tot 'structureel de snelheidslimiet aanhouden'. Elke gedraging krijgt een plek op de ladder, en elke persoon krijgt een score op basis van het aantal gedragingen die hij of zij vertoont.

De intelligentie van het Rasch-model zit in het zoeken naar een zogeheten transitieve ordening. De stelling is dat iemand die een moeilijke gedraging doet waarschijnlijk ook een makkelijke gedraging uitoefent. Denk aan een gedraging die weinig voorkomt zoals het oefenen van een vluchtplan. Dat is voor veel mensen lastig. Een minder grote uitdaging is het ophangen van een rookmelder. Dat komt veel vaker voor. Oefen je een vluchtplan dan is de kans dus groot dat je ook een rookmelder hebt hangen.

Als de data transitief geordend is volgens de Rasch-analyse, dan kun je alle gedragingen én alle personen netjes op 1 schaal plaatsen van makkelijk naar moeilijk, en van weinig naar veel veilig gedrag.

Kansrijke gedragsinzichten.

Deze methode maakt het mogelijk om gericht en onderbouwd beslissingen te nemen en verandering mogelijk te maken. Zo kun je realistisch veranderpotentieel identificeren: wie is toe aan welke stap? Zo kan Interpolis gepersonaliseerde aanbevelingen doen. En we kunnen beter bepalen welke gedragingen kansrijk zijn voor algemene campagnes: dit zijn gedragingen in het midden van de ladder. Daarnaast kunnen we met de gedragsladder identificeren welke doelgroepen het meest ontvankelijk zijn voor verandering, en wat hun drijfveren zijn. Dit biedt kansen voor het ontwikkelingen van gerichte gedragsinterventies.

Wetenschappelijke basis en strategische verankering.

De gedragsladder is mede gebaseerd op mijn proefschrift 'Safe or Sorry? The psychology of domestic prevention behavior.' De Behavior Change Group heeft, in opdracht van Interpolis, de in het proefschrift uitgewerkte gedragsladder voor wonen geüpdatet en uitgebreid naar de thema's verkeer en online veiligheid. Interpolis vertaalt deze wetenschappelijke inzichten naar concrete strategieën die passen bij de persoonlijke situatie van klanten. Gedragsverandering is daarmee geen losse campagne, maar een strategisch instrument dat verankerd is in de organisatie.

Effectief en duurzaam.

Interpolis laat zien dat gedragsverandering werkt als je het persoonlijk maakt en stapsgewijs aanpakt. De gedragsladder wordt toegepast op thema's als verkeer, wonen en online veiligheid. Doel is om vanuit preventieoogpunt gedrag te veranderen.

Met de gedragsladder als kompas begeleidt de verzekeraar mensen naar preventief gedrag – niet door te duwen, maar door te begrijpen en te ondersteunen. Een aanpak die niet alleen effectief is, maar ook duurzaam.