Je hebt schade aan je koffer of bagage
Als er schade aan je bagage ontstaat door de luchtvaartmaatschappij, dan is het belangrijk dat je bij hen een melding maakt. Je ontvangt dan een Property Irregularity Rapport (PIR). Hiermee toon je aan dat de schade door de luchtvaartmaatschappij is ontstaan.
Ontstaat de schade doordat je bagage in het ruim wordt vervoerd? Schade aan gewone bagage is dan verzekerd, maar schade aan diefstalgevoelige spullen niet. Informeer bij de luchtvaarmaatschappij wat zij voor jou kunnen betekenen. Mogelijk kunnen zij de schadeclaim in behandeling nemen. Op de website Rechten van vliegtuigpassagiers vind je meer informatie over je rechten bij vertraging, verlies of beschadiging van je bagage.
Je bent je koffer kwijt
Ben je net aangekomen op je reisbestemming? Het is niet zo handig als je al je spullen kwijt bent. Je mag dan op onze kosten spullen kopen die je meteen nodig hebt, zoals kleding. Wij vergoeden deze kosten tot maximaal € 250,- per verzekerde, per reis.
Vaak worden koffers binnen 60 dagen teruggevonden. Dat is natuurlijk het fijnste. We wachten daarom deze termijn af voordat we je koffer en spullen kunnen vergoeden.
Krijg je je koffer niet meer terug? Vraag dan online of via onze app de kosten van deze spullen terug. Maak hiervoor een lijst met alle spullen die je meenam, de geschatte waarde en de ouderdom.
Heb je een rechtsbijstandverzekering bij Interpolis met de module Consument & Wonen? Neem dan contact op met Achmea Rechtsbijstand. Zij kunnen jou hier alles over vertellen.
Heb je geen rechtsbijstandverzekering? Op de website van rechten van vliegtuigpassagiers lees je wat je kunt doen bij een niet-verzekerde annulering, vertraging of omboeking van je vlucht.