Omzetplafonds

Waarom maken wij contractafspraken met zorgverleners over de zorg? 

Wij willen dat je goede zorg krijgt als je zorg nodig hebt. Daarom maken we elk jaar met meer dan 30.000 zorgverleners afspraken over de kwaliteit van de zorg, de hoeveelheid zorg die de zorgverlener levert en de prijs die wij voor de zorg betalen. Maar hoe zit het precies met die afspraken? En wat gebeurt er als de hoeveelheid zorg die een zorgverlener mag leveren bereikt is? We leggen het je uit.

Een omzetplafond bepaalt hoeveel zorg een zorgverlener mag leveren.

Een omzetplafond is een afspraak tussen een zorgverlener en ons over de maximale hoeveelheid zorg (of het aantal behandelingen) die een zorgverlener dat jaar mag leveren. En hoeveel geld hij daarvoor krijgt. Heeft een zorgverlener de afgesproken hoeveelheid zorg geleverd? Dan zeggen we dat ‘het omzetplafond is bereikt’. Dit noemen we ook wel een budgetplafond of zorgplafond.

Omzetplafonds helpen om jouw zorgpremie betaalbaar te houden.

Samen met de andere zorgverzekeraars hebben we de wettelijke taak om de zorgkosten in de hand te houden. Met jouw premie kopen we zorg in, en daar gaan we zorgvuldig mee om. Door afspraken te maken over hoeveel zorg we inkopen en hoeveel dat mag kosten, houden we de uitgaven onder controle. Zo voorkomen we dat de premie onnodig stijgt.

We helpen je naar een andere zorgverlener te gaan als een omzetplafond is.

Heeft de zorgverlener waar je heen wilt zijn omzetplafond bereikt? Dan kijken we eerst bij andere zorgverleners in de regio die hun plafond nog niet hebben bereikt, of je daarheen kunt. Onze Zorgcoaches kunnen je daarbij helpen. Lukt dat niet? Dan kopen we eventueel extra zorg in. Als het geen spoedzorg is, kun je ook wachten tot het nieuwe jaar zodat je alsnog naar de zorgverlener van je eerste keuze kunt gaan.

Wat betekent dit voor jou als verzekerde?

In de meeste gevallen verandert er voor jou helemaal niets. Je kunt gewoon terecht bij je zorgverlener:
  • Als je al onder behandeling bent bij deze zorgverlener.
  • Als je met spoed zorg nodig hebt. Bijvoorbeeld in het ziekenhuis of bij de GGZ crisisdienst.
  • Als je geboortezorg nodig hebt.
  • Bij wijkverpleging en eerstelijns verblijf: als je een indicatie hebt voor palliatief terminale zorg (door een arts).
 

Hoe weet ik met welke zorgverleners er afspraken over omzetplafonds zijn gemaakt?

In de zorgzoeker zie je met met wie we afspraken hebben over omzetplafonds. Zoek op de naam van de zorgverlener en beweeg met je muis over het vinkje bij het contract. Je ziet dan of er een omzetplafond is afgesproken en of het al bereikt is. We maken alleen afspraken over omzetplafonds voor zorg uit onze basisverzekeringen.

Heb je hulp nodig om een andere zorgverlener te vinden?

De Interpolis ZorgCoach helpt je graag bij het vinden van een andere zorgverlener. De ZorgCoach is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur. Het telefoonnummer is 071 364 02 80. Wil je toch naar deze zorgverlener, dan zal je met je behandeling moeten wachten tot het nieuwe kalenderjaar.