Waarom maken wij contractafspraken met zorgverleners over de zorg?
Een omzetplafond bepaalt hoeveel zorg een zorgverlener mag leveren.
Een omzetplafond is een afspraak tussen een zorgverlener en ons over de maximale hoeveelheid zorg (of het aantal behandelingen) die een zorgverlener dat jaar mag leveren. En hoeveel geld hij daarvoor krijgt. Heeft een zorgverlener de afgesproken hoeveelheid zorg geleverd? Dan zeggen we dat ‘het omzetplafond is bereikt’. Dit noemen we ook wel een budgetplafond of zorgplafond.
Omzetplafonds helpen om jouw zorgpremie betaalbaar te houden.
Samen met de andere zorgverzekeraars hebben we de wettelijke taak om de zorgkosten in de hand te houden. Met jouw premie kopen we zorg in, en daar gaan we zorgvuldig mee om. Door afspraken te maken over hoeveel zorg we inkopen en hoeveel dat mag kosten, houden we de uitgaven onder controle. Zo voorkomen we dat de premie onnodig stijgt.
We helpen je naar een andere zorgverlener te gaan als een omzetplafond is.
Heeft de zorgverlener waar je heen wilt zijn omzetplafond bereikt? Dan kijken we eerst bij andere zorgverleners in de regio die hun plafond nog niet hebben bereikt, of je daarheen kunt. Onze Zorgcoaches kunnen je daarbij helpen. Lukt dat niet? Dan kopen we eventueel extra zorg in. Als het geen spoedzorg is, kun je ook wachten tot het nieuwe jaar zodat je alsnog naar de zorgverlener van je eerste keuze kunt gaan.
Wat betekent dit voor jou als verzekerde?
Hoe weet ik met welke zorgverleners er afspraken over omzetplafonds zijn gemaakt?
Heb je hulp nodig om een andere zorgverlener te vinden?
De Interpolis ZorgCoach helpt je graag bij het vinden van een andere zorgverlener. De ZorgCoach is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur. Het telefoonnummer is 071 364 02 80. Wil je toch naar deze zorgverlener, dan zal je met je behandeling moeten wachten tot het nieuwe kalenderjaar.