Waarom maken wij contractafspraken met zorgverleners over de zorg?
We leggen afspraken vast in een contract.
Elk jaar leggen we de afspraken die we maken met onder andere ziekenhuizen en GGZ-instellingen vast in een contract. Met zo’n contract garanderen we dat de zorg die de zorgverlener aan onze verzekerden levert, wordt betaald tot een bepaald maximum. Door deze contractafspraken die we samen maken weet de zorgverlener hoeveel behandelingen hij dat jaar kan uitvoeren. Maar ook hoeveel geld hij daarvoor krijgt. We noemen dat een omzetplafond. Door deze afspraken kunnen we de premie van de zorgverzekering betaalbaar houden.
Met welke zorgverleners spreken we een omzetplafond af?
Wat gebeurt er als de zorgverlener het maximum aantal behandelingen heeft uitgevoerd?
Dan gaan we altijd eerst met de zorgverlener in gesprek. We zoeken samen naar een oplossing. Soms maken we extra omzetafspraken met de zorgverlener. Bijvoorbeeld als er in de regio te weinig andere zorgverleners zijn om de zorg te geven. Zijn er genoeg andere zorgverleners in de regio, dan is een extra omzetafspraak niet nodig.
Wat betekent dit voor jou als verzekerde?
Hoe weet ik met welke zorgverleners er omzetafspraken zijn gemaakt?
Heb je hulp nodig om een andere zorgverlener te vinden?