Steeds meer zzp'ers maken zich zorgen over onbetaalde facturen. Het aantal ondernemers, dat te maken krijgt met wanbetalers, is verdubbeld. Uit onderzoek van Interpolis blijkt, dat bijna 1 op de 6 zzp'ers hier last van heeft. Maar wat kun je als zzp'er doen als jouw klanten niet of niet op tijd betalen?
Uit de Interpolis bedrijvenmonitor blijkt dat maar liefst 14% van zzp'ers in maart 2023 te maken kreeg met onbetaalde facturen. Volgens René Voets, directeur Bedrijven bij Interpolis, komt dit door verschillende factoren. Gestegen brandstofprijzen, hogere personeelskosten en een krimpende economie in het 1e kwartaal van 2023 dragen hier aan bij. Vooral zzp'ers worden getroffen, doordat hun opdrachtgevers niet of niet op tijd betalen. Daarmee kunnen (financiële) problemen ontstaan bij jou als zzp'er. Bijvoorbeeld met het betalen van vaste lasten, leveranciers of ingehuurde freelancers.
Onbetaalde rekeningen kunnen de relatie met klanten of leveranciers onder druk zetten. Bovendien leveren betalingsproblemen een hoop stress op. In het ergste geval dragen onbetaalde of te laat betaalde facturen bij aan het uitstellen van investeringen, of zelfs tot faillissement.
Gelukkig zijn er als ondernemer maatregelen die je kunt nemen om de kans op onbetaalde of te laat betaalde facturen te verkleinen. Het is belangrijk om facturen snel te versturen en om een goed overzicht te hebben van alle inkomende en uitgaande facturen. Een online boekhoudprogramma kan hierbij van grote hulp zijn. Het helpt je om de cashflow van inkomsten en uitgaven goed in de gaten te houden. Veel van deze programma's bieden ook waarschuwingen als facturen niet op tijd worden voldaan. Zo kun je proactief contact opnemen met je opdrachtgevers en eventueel herinneringen sturen.
In het geval van onbetaalde facturen is het verstandig om in gesprek te gaan met je opdrachtgevers. Zo kun je de stappen bespreken om het betalingsprobleem op te lossen. Vaak blijkt, dat een opdrachtgever simpelweg is vergeten, dat er nog een factuur open staat.
Het helpt je onderneming om duidelijk te zijn over je tarieven, betalingstermijnen en leveringsvoorwaarden. Deze laatste 2 stel je op in een document met algemene voorwaarden. Zzp'ers die gebruik maken van zo'n juridisch document, hebben een kleinere kans op (juridische) conflicten met opdrachtgevers en leveranciers. Vooral als de algemene voorwaarden meegestuurd worden met de offerte of opdrachtbevestiging. Wanneer je met een nieuwe opdrachtgever samen gaat werken, kan het handig zijn om hun algemene voorwaarden te checken. Zo weet je of jullie betalingstermijnen overeenkomen.
Benieuwd hoe je een contract met (algemene) voorwaarden opstelt? Veel brancheverenigingen hebben juridische documenten, zoals algemene voorwaarden, die je kunt overnemen. Kies je ervoor om zelf je eigen voorwaarden op te stellen? Laat dit dan altijd checken door een jurist. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen, om jouw voorwaarden en contracten te laten opstellen door een jurist. Deze zijn dan volledig afgestemd op jouw bedrijf. Welke voorwaarden je ook gebruikt: het is altijd een goed idee om je te laten adviseren over juridische zaken.
Geen rechtsbijstandsverzekering? Geen nood. Bij Interpolis kun je als zzp'er juridische diensten inschakelen. Zo kun je bij Interpolis 30 minuten sparren met een jurist. Ook kun je via Interpolis Juridische Diensten algemene voorwaarden, een arbeidsovereenkomst of opdrachtovereenkomst laten opstellen. Je kunt deze contracten ook laten checken door een jurist. Deze juridische hulp kun je als ondernemer goed gebruiken om klanten, opdrachtgevers en werknemers te informeren over hoe jouw bedrijf omgaat met betalingen, garanties en aansprakelijkheid.
Met de zakelijke Juridische Diensten van Interpolis regel je alleen wat jij nodig hebt, op een moment wanneer het jou uitkomt. Zo helpen we jou, om goed voorbereid te ondernemen. En staan we voor je klaar met advies bij betalingsproblemen met klanten of leveranciers.