inline/alertinline/chevron-leftinline/chevron-left-aquainline/chevron-rightinline/chevron-right-aquainline/clearfacebookflaghashtaglinkedininline/loginlogo_labinline/logoutinline/menu-closeinline/menu-openinline/modal-closeinline/modal-close-whiteinline/next-aquainline/play-largeinline/pointer-moreinline/previous-aquainline/searchaanmeldeninline/social-facebookinline/social-instagraminline/social-linkedininline/social-twitterinline/social-youtubetagtwitterwhatsapp
Dossiers algemeen

Wanbetaling

    Wat zijn wanbetalers?

    Vroeg of laat krijgt iedere ondernemer er een keer mee te maken: een afnemer die zijn rekening niet betaalt. Hoe vaak u er ook om vraagt. Ontzettend vervelend, want u hebt uw werk netjes gedaan, maar blijft zitten met een openstaande factuur.

    Wanneer loop ik het risico op wanbetalers?

    Als u niet direct contant afrekent, maar uw afnemers op rekening laat betalen.

    Verzekeren kan anders

    Verzekeren is niet de enige oplossing voor uw risico's. We helpen u liever om schade te voorkomen. Want dan helpen wij u pas echt, vinden wij. Daarom geven wij u graag tips om uw risico op wanbetalers te beperken. Bovendien ontwikkelden we preventiediensten speciaal voor ondernemers. Zodat u in bedrijf blijft.

    Hoe beperk ik de risico's?

    1. Check vooraf met wie u zaken doet
     Vraag bijvoorbeeld de jaarrekening van de onderneming op bij de Kamer van Koophandel. Of laat de kredietwaardigheid van uw afnemer uitgebreid toetsen door onze specialisten.

    2. Houd het betaalgedrag van uw klanten in de gaten
    Wees voorzichtig en laat u niet verrassen. Zeker in mindere tijden kan het tij plotseling keren, ook bij uw klanten. Meer tips om wanbetalers een stap voor te zijn, leest u in ons whitepaper

    3. Wees duidelijk over de betalingstermijn
    Zorg ervoor dat hier geen misverstanden over kunnen ontstaan. Vermeld uw betalingstermijn in uw offerte, uw algemene voorwaarden en op uw factuur. Wilt u meer zekerheid, laat dan uw algemene voorwaarden checken door een jurist van Stichting Achmea Rechtsbijstand.

    4. Kom direct in actie als uw afnemer te laat betaalt
    Blijf vriendelijk, het kan natuurlijk een vergissing zijn van uw afnemer.

    5. Een beller is sneller!
    Een brief of e-mail is minder persoonlijker en vrijblijvender. Aan de telefoon moet de afnemer wel reageren op uw vragen. Plan wekelijks een half uurtje in voor telefoontjes naar klanten met openstaande facturen, zo wordt het onderdeel van uw routine. Ziet u ertegenop om te bellen? Onze risico-expert Sjak van Nieuwkuijk geeft u concrete tips voor een effectief gesprek met wanbetalers. De belangrijkste: gewoon doen!

    Welke oplossingen zijn er?

    Met een zakelijke rechtsbijstandverzekering krijgt u hulp bij het verhalen van openstaande vorderingen en andere incassozaken. Met uw particuliere rechtsbijstandverzekering bent u hiervoor niet verzekerd.