inline/alertinline/chevron-leftinline/chevron-left-aquainline/chevron-rightinline/chevron-right-aquainline/clearfacebookflaghashtaglinkedininline/loginlogo_labinline/logoutinline/menu-closeinline/menu-openinline/modal-closeinline/modal-close-whiteinline/next-aquainline/play-largeinline/pointer-moreinline/previous-aquainline/searchaanmeldeninline/social-facebookinline/social-instagraminline/social-linkedininline/social-twitterinline/social-youtubetagtwitterwhatsapp
Dossiers algemeen

Zakelijke conflicten

    Wat is een zakelijk conflict?

    Bij een zakelijk conflict lukt het u en uw zakenpartner niet om samen uit een conflictsituatie te komen. U staat lijnrecht tegenover elkaar en bent allebei niet bereid om samen een oplossing te vinden. Soms loopt een conflict zo hoog op, dat de enige oplossing is om naar de rechter te stappen. Conflicten kunnen ontstaan met opdrachtgevers, leveranciers, afnemers, medewerkers. Of met uw huurder of verhuurder. Soms ook met de gemeente, een uitkeringsinstantie of uw verzekeraar.

    Hoe ontstaat een zakelijk conflict?

    Vaak ontstaan conflicten omdat de partijen vooraf geen duidelijke afspraken hebben gemaakt, andere verwachtingen hadden van de samenwerking, of als een van de partijen volgens de ander de afspraken niet nakomt.

    Welk risico loop ik?

    Als een conflict op een proces uitdraait, is een breuk met uw opdrachtgever, leverancier, medewerker, huurder of verhuurder haast onvermijdelijk. Daarnaast betekent een proces vaak een financiële strop, omdat proceskosten al snel oplopen. Denk aan het uurtarief van uw jurist, de procedure voor de rechter, het uitvoeren van een vonnis, kosten van de getuigen. En bij verlies draait u ook op voor de proceskosten van de tegenpartij.

    Verzekeren kan anders

    Verzekeren is niet de enige oplossing voor uw risico's. Wij helpen u liever om schade te voorkomen. Want dan helpen wij u pas echt, vinden wij. Daarom geven wij u graag tips om uw risico op zakelijke conflicten te beperken. Bovendien ontwikkelden we preventiediensten speciaal voor ondernemers. Zodat u in bedrijf blijft.

    Hoe beperk ik de risico's?

    1. Gebruik heldere algemene voorwaarden
      Omschrijf duidelijk de uw rechten en verplichtingen en die van de ander om misverstanden achteraf te voorkomen. Leg uw betaaltermijn, garantiebepalingen en levertijd vast, maar ook hoe u klachten oplost. U kunt ook uw aansprakelijkheidsrisico beperken in uw algemene voorwaarden. Met deze slimme tips maakt u optimaal gebruik van uw algemene voorwaarden. 

    2. Laat uw klant uw algemene voorwaarden lezen vóór u de deal sluit
      Vermeld in uw offerte dat uw algemene voorwaarden van toepassing zijn en overhandig ze persoonlijk aan uw klant of stuur ze mee met uw offerte. Alles over het gebruik en de toepassing van algemene voorwaarden leest u in dit heldere artikel.

    3. Neem de branchevoorwaarden over 
      De voorwaarden van uw branchevereniging zijn juridisch getoetst en gedeponeerd, dus veilig toepasbaar. Zorg er wel voor dat u precies begrijpt wat er in die voorwaarden staat en wat dat betekent. Lees nog meer tips over algemene voorwaarden. 

    4. Nog beter: pas de branchevoorwaarden aan op uw bedrijf
      Zorg ervoor dat uw voorwaarden helemaal up-to-date zijn en zijn afgestemd op uw bedrijf. Laat daarom uw voorwaarden juridisch toetsen.    

    5. Hoe concreter, hoe beter
      De gouden regel voor alle contracten. Wilt u zeker weten dat uw contract met uw nieuwe medewerker aan het actuele arbeidsrecht voldoen? Of wilt u voordat u uw pand verhuurt uw verhuurcontract laten toetsen? De juristen van de Stichting Achmea Rechtsbijstand staan voor u klaar. Ook als u bijvoorbeeld uw huurcontract wilt laten toetsen voor u uw pand verhuurt.  

    Welke oplossingen zijn er?

    Oplossingen 
    In de Preventiewinkel bieden wij u verschillende oplossingen om uw voorwaarden en contracten vooraf te laten checken. Met de Algemene VoorwaardenCheck bijvoorbeeld toetsen de juristen van Achmea Rechtsbijstand de door u aangeleverde voorwaarden zoals u die wilt laten gelden voor uw klanten. Met de aanbevelingen van de jurist bent u zelf in staat uw voorwaarden te verbeteren. 
    Laat het arbeidscontract voor uw nieuwe medewerker toetsen met de ArbeidsvoorwaardenCheck. Met onze adviezen en verbeterpunten verbetert u uw rechtspositie bij mogelijke geschillen. 
    Met de HuurvoorwaardenCheck controleert de huurrechtjurist uw concepthuurcontract op de belangrijkste onderdelen, zoals de actuele wetgeving en specifieke omstandigheden in uw branche. Het is belangrijk dat u de check laat uitvoeren voordat u het huurcontract ondertekent. Zo weet u wat uw contractuele verplichtingen als huurder zijn en staat u sterker in uw schoenen bij een geschil met de verhuurder.

    Gaat u een pand of ruimte verhuren? Laat dan met de VerhuurvoorwaardenCheck uw conceptverhuurcontract toetsen door een huurrechtjurist van Stichting Achmea Rechtsbijstand. Zo onderkent u vóór het ondertekenen mogelijke risico’s en kunt u deze nog op tijd aanpassen. 

    Verzekeren
    U verzekert zich van rechtshulp en juridisch advies bij zakelijke conflicten met een zakelijke rechtsbijstandverzekering.