inline/alertinline/chevron-leftinline/chevron-left-aquainline/chevron-rightinline/chevron-right-aquainline/clearinline/logininline/logoutinline/menu-closeinline/menu-openinline/modal-closeinline/modal-close-whiteinline/next-aquainline/play-largeinline/pointer-moreinline/previous-aquainline/searchinline/social-facebookinline/social-instagraminline/social-linkedininline/social-twitterinline/social-youtube
Dossier Zakelijke groei met tips voor groeiende bedrijven.

Ondernemer Joost Rueck over de valkuil van (te) snel groeien

    We varen onze eigen koers

    Naam: Joost Rueck

    Bedrijf: Purple

    Aantal medewerkers: 15 en een flexibele schil van 60 professionals

    Quote: ‘Ik pak de zaken nu bewust anders aan dan in mijn 1e bedrijf.’

    Groei-tip: “Geef je medewerkers maximale vrijheid en verantwoordelijkheid, dan zullen ze je elke dag verbazen!”

     

    Voor ondernemer Joost Rueck is het digitale innovatiebureau Purple niet het 1e bedrijf dat hij oprichtte. Wijzer geworden door eerdere ervaringen, pakt hij de zaken nu bewust anders aan. Met een duidelijke focus op mensen en plezier.

     

    De valkuil van (te) snel groeien

    In de jaren 90 startte Joost samen met compagnon Gerben een bedrijf in sms-diensten. Voortgestuwd door de internethype groeiden ze razendsnel uit naar 30 man personeel, sloten een deal met doorgewinterde investeerders en groeiden nog sneller door. Te snel, vindt Joost nu.

     

    “Onze 1e medewerkers wilden er nog volledig voor gaan. Daarna kregen we er vooral mensen bij die het als ‘een baan’ zagen. Deze mensen managen, dat lag ons helemaal niet. Ook leerden we dat een investeerder vooral geïnteresseerd is in winst en veel minder in het bedrijf dat die winst voor ze maakt. Uiteindelijk verkochten we de hele boel aan een groot IT-bedrijf, waar ik daarna jarenlang met veel plezier werkte. Tot Gerben en ik in 2011 samen Purple opstartten.”

     

    Focus borgen door bewuste behapbare stappen

    “Met Purple bedenken en ontwikkelen we nieuwe concepten gebaseerd op innovatieve technologieën. Zoals een marketingcampagne op basis van virtual reality. Of een belevingsruimte waar je digitale avatars kunt ontmoeten waarmee je dankzij artificial intelligence kunt communiceren.

     

    Zulke trajecten zijn ontzettend intensief, we doen continu dingen die nog niet eerder gedaan zijn. Daar hebben we focus voor nodig, explosieve groei past daar helemaal niet bij. We kiezen heel bewust onze projecten uit, zo groeien we in behapbare stappen naar de juiste positie in de markt en een zo breed mogelijk klantportfolio.”

     

    We varen een duidelijke koers

    “Bij de start van Purple namen we ons 2 dingen voor. 1: we willen leuke dingen doen. Geld verdienen is niet onze primaire drijfveer, we willen dingen creëren waar we trots op zijn en waar anderen blij van worden. En dat willen we doen met een hecht team van talentvolle, leuke mensen. En 2: we blijven zelf in control. Het is óns bedrijf, ónze toekomst, dus geen investeerders meer. De financiële groeiruimte weegt voor mij niet op tegen de vrijheid die je hiervoor inlevert. Wij zijn dagelijks bezig met vernieuwing, investeerders niet.

     

    Als ondernemer zie je soms iets wat een ander nog niet ziet, daar wil ik geen verantwoording over afleggen. Laat mij maar het risico lopen dat ik gigantisch op mijn plaat ga, die mentale vrijheid heb ik gewoon nodig. Trouw blijven aan onze koers, dat vind ik belangrijk. Zo blijven we authentiek en is het écht wat we leveren – dat voelen klanten, dat weet ik zeker.”

     

    Onze mensen zijn cruciaal voor onze groei

    “We hebben nu een compact kernteam van 15 mensen. Stuk voor stuk getalenteerd en gedreven, een soort familie van gelijkgestemden, die er samen voor gáán. Maandenlang werken ze intensief samen aan een project, verleggen ieder dag hun grenzen, komen tot de mooiste innovaties.

     

    We hebben onze mensen keihard nodig. Zit er iemand tussen die het niet aankan of er met de pet naar gooit, dan is dat funest voor de creativiteit én het eindresultaat. Dat willen we koste wat het kost voorkomen. Daarom zijn we heel zuinig op ons team en selecteren we nieuwe medewerkers uiterst zorgvuldig. Onze mensen krijgen enorm veel vrijheid, dat moeten ze wel aankunnen. Karakter, mentaliteit, drive, daar kijken we naar.”

     

    Rondom ons kernteam vormen we een flexibele schil

    “We groeien vast en zeker nog verder, maar niet zozeer in het aantal medewerkers, we willen ons kernteam klein houden. Daarom omringen we ons kernteam met een flexibele schil van zo’n 60 zzp’ers. Specialisten die extreem goed zijn in hun vak en loyaal aan ons zijn, omdat ze net zo gek zijn op innovatie als wijzelf. Zij brengen hun eigen aanpak en ideeën in en dat werkt aanstekelijk op de creativiteit van ons kernteam. Deze aanpak zorgt voor extra dynamiek binnen onze projecten, iedereen inspireert elkaar en zo ontstaan de mooiste dingen!”

     

    We maken goede afspraken

    “Alle zzp’ers tekenen een geheimhoudingsovereenkomst (NDA, non-disclosure agreement). We huren ze in om aan innovaties te werken, dat werk is natuurlijk hartstikke vertrouwelijk. Exclusiviteit spreken we niet met ze af. Sterker nog, het werkt juist in ons voordeel dat deze professionals ook bij anderen werken, dat geeft ze een ruimere blik.”

     

    Een team werkt als je elkaar aanvult
    “De dynamiek en samenwerking moeten kloppen. Neem Gerben en mij. Onze persoonlijkheden liggen mijlenver uit elkaar, juist daarom werken we zo goed samen. Ik ben van de ideeën, de strategie, de creatie. Hij is veel beter in de structuur, de organisatie, de zakelijke kant.

     

    Sinds een jaar hebben we een 3e partner: Emile, een echte operationele, technische man. Hij is verantwoordelijk voor de levering van al onze concepten en technische oplossingen, een cruciale factor in onze groeistrategie. We produceren nu bijvoorbeeld ook onze eigen software. Samen hebben we voldoende kwaliteit in huis om verder te kunnen groeien.”

     

    Meer groeiverhalen lezen?

    Om jou te inspireren in je groei, vroeg Interpolis 4 ondernemers waar zij tegenaan liepen bij de groei van hun bedrijf. Wat ze geleerd hebben en welke tips ze willen delen. Hun groeiverhalen bundelden we voor jou in dit e-book vol handvatten en inzichten voor een succesvolle groei. 

    Meer informatie over zakelijke groei

    Weet u welke nieuwe risico’s om de hoek komen kijken als uw productie verdubbelt. En wat u moet regelen als u mensen in dienst neemt? U leest het in het dossier Zakelijke groei.

    Persoon die verhaal vertelt
    Strooploos
    Puck Aerns en Priscilla Wagensveld waagden de sprong in het diepe en startten hun eigen bedrijf. Hun full service communicatiebureau groeit gestaag. En door samenwerken en outsourcen schalen ze hun capaciteit eenvoudig op en af.
    Dossier Zakelijke groei met tips voor groeiende bedrijven.
    Zakelijk dossier
    Welke nieuwe risico’s komen om de hoek kijken bij zakelijke groei? U leest het in het dossier Zakelijke groei.
    Persoon die verhaal vertelt
    Le Gooker
    Jeroen Dronkert kan helaas maar al te goed over groeipijn meepraten. De enthousiaste zzp’er importeert buitenovens uit Frankrijk van het merk Le Gooker. Na een spannende start richt hij zich vol energie op de groei van zijn bedrijf.