Elk jaar maken wij afspraken met zorgverleners over de kwaliteit van zorg, wachtlijsten en kosten. Dit noemen we gecontracteerde zorg. Met sommige zorgverleners kunnen we deze afspraken niet maken. Dat noemen we niet-gecontracteerde zorg. Met zorgverlener bedoelen we bijvoorbeeld een ziekenhuis, apotheek, fysiotherapeut, leverancier van hulpmiddelen of psycholoog.
Gecontracteerde en niet gecontracteerde zorg.
Bij een gecontracteerde zorgverlener betalen wij de kosten, gaat de rekening rechtstreeks naar ons en kun je ervan uitgaan dat ze voldoen aan onze kwaliteitseisen. Je betaalt wel het wettelijk eigen risico. Op onze website vind je in de Zorgzoeker met welke zorgverleners we wél en geen afspraken hebben. Wil je naar een zorgverlener waar we geen contract mee hebben? Dat kan, maar de vergoedingen zijn maximaal 75% van het gemiddeld gecontracteerde tarief. Het deel dat je zelf moet betalen kan groter zijn dan je misschien denkt.
Veel mensen weten na een eerste diagnose niet welke keuzes er zijn voor de behandeling van hun aandoening en waar zij die behandeling het beste kunnen ondergaan. Interpolis heeft voor 30 verschillende aandoeningen zorgrapporten gemaakt.
In de zorgrapporten worden ziekenhuizen met elkaar vergeleken door bijvoorbeeld het aantal operaties dat jaarlijks wordt uitgevoerd, welke kennis zorgverleners hebben over de aandoening en wat de kwaliteit van de behandeling is. Maar ook de wachttijden of beoordelingen door patiënten. Wil je voor jouw aandoening weten welk ziekenhuis het beste past?
Wij maakten hierover afspraken met de door ons gecontracteerde zorgverleners. Zo kun je bijvoorbeeld 24/7 bij een apotheek terecht. En binnen 5 werkdagen bij een fysiotherapeut of oefentherapeut. Wij geven per zorgsoort aan welke afspraken dat zijn. En wat je van onze gecontracteerde zorgverleners kunt verwachten.
In de Zorgzoeker zie je met welke zorgverleners wij afspraken maakten. Ga je naar een zorgverlener met wie wij geen afspraken hebben gemaakt? Dan betaal je mogelijk een deel van de zorgkosten zelf.
Hulp bij regelen van zorg.
Als je zorg nodig hebt, valt het soms niet mee om alles te vinden en te regelen. Wij helpen je daar graag bij. De ZorgCoach helpt bij wachtlijstbemiddeling, het regelen van zorg en de vragen die je daarbij hebt.
Wat is de zorgpas?
Met je zorgpas laat je zien dat je bij ons verzekerd bent. Soms vraagt een zorgverlener naar jouw zorgpas. Als hij of zij jouw polisnummer/relatienummer nodig heeft of wil weten hoe je verzekerd bent. Je vindt jouw zorgpas in de Interpolis Zorg app.