Als ondernemer omgaan met thuiswerken: 5 tips

Als ondernemer heb je nu veel zorgen. Medewerkers die ineens allemaal thuiswerken, is er daar één van. Daarom bieden we advies en tips over hoe je hier het beste mee om kunt gaan.

Tip 1: zorg voor een goede thuiswerkplek 

Als werkgever ben je verplicht om te zorgen voor een gezonde en veilige werkplek voor je medewerkers. Ook als zij thuiswerken. Vanuit goed werkgeverschap betekent dit dat je een thuiswerkplek faciliteert die voldoet aan de richtlijnen van de Arbowet. Maar dat is best lastig. Deze praktische tips kun je in ieder geval meegeven aan je personeel:
  • Als je veel moet bellen, gebruik dan bij voorkeur oortjes of de speakerfunctie zodat je handen vrij zijn.
  • Wissel zitten aan tafel ieder half uur af met rondlopen, bewegen of doen van oefeningen. Loop bijvoorbeeld rond bij het telefoneren.
  • Gebruik, als dat mogelijk is, aan tafel een apart toetsenbord en plaats de laptop op een verhoging, bijvoorbeeld een stapel boeken.
  • Ontspan je schouders en nekspieren als je aan het werk bent.
  • Ga op een plek zitten met het raam aan de zijkant of achter je. Het is extra vermoeiend om richting het daglicht te kijken.
  • Er zijn nog meer bruikbare tips om productief thuis te werken. Ook deze kun je delen met je personeel.

Tip 2: geef medewerkers de juiste middelen en devices

Zorg in ieder geval voor een goedwerkende laptop en een telefoon voor iedere werknemer die thuis moet werken. Dit zorgt ervoor dat iedereen goed kan werken en bereikbaar is.

Tip 3: creëer een veilige online werkomgeving waar iedereen zijn werk kan doen

Zorg ervoor dat je medewerkers kunnen inloggen op het bedrijfsnetwerk en dat er videoconferencing software aanwezig is, zoals Skype, Microsoft Teams of Google Hangouts. Hiermee kan iedereen, via de laptop, met elkaar communiceren. Daarnaast is het belangrijk dat iedereen bedrijfsgevoelige informatie op de juiste manier en veilig kan opslaan.

Tip 4: houd regelmatig contact met je werknemers 

Om elkaar niet uit het oog te verliezen, is het belangrijk om regelmatig contact te houden met je thuiswerkende medewerkers. Zo weet jij wat er speelt en je houd je jouw personeel ook betrokken. Heb je veel mensen in dienst die thuiswerken? Dan is het goed om eens per week een call, bijvoorbeeld via Skype, te plannen waarin je updates communiceert. Zo weet je zeker dat iedereen op de hoogte is van de belangrijkste zaken die spelen.

Tip 5: wees flexibel, vertrouw op je personeel en laat de controle los 

Het is belangrijk om je medewerkers te vertrouwen. Probeer hen niet te controleren of zij hun werk wel doen. Onderzoeken tonen aan dat thuiswerkers juist productief zijn, omdat ze minder worden afgeleid. Ook kan het zijn dat je medewerkers niet werken in de ‘normale’ werktijden, maar juist als de kinderen in bed liggen. Of tussen de middag, als het lunchpauze is.