Zo verklein je de kans op burn-outs bij medewerkers.

Uit de BedrijvenMonitor van Interpolis blijkt dat werkgevers zich zorgen maken over de vitaliteit van hun medewerkers. Maar liefst 58% is bezorgd over de hoge werkdruk bij hun medewerkers en 49% vraagt zich af hoe ze het personeel fit en gezond houden. Organisatiepsycholoog Hanan Haddouch en Hans Zuidema, expert Duurzame Inzetbaarheid bij Interpolis, geven je tips om medewerkers vitaal en gemotiveerd te houden.

1. Ga het gesprek aan.

'Om te beginnen is het belangrijk om het gesprek aan te gaan met medewerkers en met aandacht naar ze te luisteren', aldus Zuidema. 'Uit zo'n gesprek vang je vaak de eerste signalen op als het niet goed gaat. Toon oprechte interesse in je werknemer. Wees ook niet te terughoudend om naar de privésituatie te vragen. In een veilige omgeving kan dat. Zijn er relationele problemen? Dan kan je als werkgever bijvoorbeeld mediation aanbieden.' Haddouch: 'Steun van collega's of leidinggevenden is erg belangrijk voor het welzijn van medewerkers. Cruciaal is dat medewerkers zich verbonden voelen met de organisatie en hun collega’s.'

2. Beschouw werkstress als een organisatorisch probleem.

'Uit onderzoek blijkt dat betrokken medewerkers minder snel uitvallen met een burn-out', aldus Haddouch. Volgens Zuidema is het creëren van betrokken medewerkers precies een van de grotere uitdagingen voor veel organisaties. 'Medewerkers moeten het gevoel krijgen dat ze zelf dingen kunnen bepalen en de mogelijkheden hebben op persoonlijke groei. Dat zijn belangrijke voorwaarden voor bevlogenheid van medewerkers en dus ook voor het tegengaan van stress.'

3. Laat medewerkers doen waar ze goed in zijn.

Vaak worden medewerkers blij van werkzaamheden waar ze goed in zijn. 'Als je uitgedaagd wordt in je werk en waardering voelt, functioneer je beter,' aldus Zuidema. Naast waardering en het juiste takenpakket is volgens Haddouch de rol van de leidinggevende ook van grote waarde. 'Belangrijk is dat leidinggevenden met medewerkers in gesprek gaan over waar ze goed in zijn en op welke manier en waar ze hun kwaliteiten nog beter kunnen inzetten in de organisatie.'

4. Onderzoek het stressniveau.

'Meten is weten. Dat geldt ook voor stress en burn-out', zegt Zuidema. 'Vaak is niet altijd duidelijk wat de oorzaak is van stress. Maar je kunt wél meten in hoeverre medewerkers last hebben van werkstress. Bijvoorbeeld door te onderzoeken hoe het zit met ziekteverzuim op verschillende afdelingen. Is er vaak en kort verzuim? Dan is er meestal sprake van onvrede en niet het juiste werkklimaat.'

5. Maak feedback geven mogelijk.

'Feedback geven en ontvangen is voor medewerkers vaak een lastig onderwerp. Niet iedereen kan er goed tegen als hij of zij te horen krijgt dat er iets niet goed is gedaan. Maar het is wel een krachtig middel in de strijd tegen stress en burn-out', zegt Haddouch. 'Om te beginnen met feedback geven kunnen korte, functionele, gesprekken over het werkproces helpen.' 

6. Heb aandacht voor verschillende generaties.

Uit cijfers van het TNO en CBS blijkt dat in 2022 één op de vier werknemers tussen de 18 en 34 jaar burn-outklachten ervaart. Volgens Haddouch heeft dit te maken met grote veranderingen in hun leven. 'Veel zijn net gestart met werken, gaan voor het eerst samenwonen of krijgen een eerste kind. Deze gebeurtenissen kunnen resulteren in meer stress.' De expert van Interpolis kan dit beamen. 'Wij zien dat deze groep gemiddeld minder vaak ziek is, maar als ze ziek zijn, dan is het vaak langdurig vanwege stress of een burn-out. Ze staan vrijwel altijd aan. Aantrekkelijk en afwisselend werk zorgen ervoor dat je deze groep vasthoudt. En help ze te leren om hun energie beter te managen en af en toe rust te nemen.'

7. Houd elkaars grenzen in de gaten.

'Als werkgever is het belangrijk om in de gaten te houden of medewerkers niet over hun grenzen heengaan. Haddouch: 'Structureel overwerken en altijd bereikbaar zijn, zijn duidelijke signalen. Als wekgever heb je de taak dit goed te monitoren.' Zuidema: 'Hou er ook rekening mee dat als een medewerker uitvalt, de rest van de collega’s dat werk vaak opvangen. Niet voor een week of twee, maar maandenlang. Dat kan belastend zijn.'

8. Zorg voor plezier.

Ontspanning naast het werk is voor zowel Haddouch als Zuidema belangrijk. 'Bedrijfsuitjes, samen lunchen, een gezamenlijke sportdag. Het is fijn als een werkgever daar tijd voor vrij maakt en het 'plezier' niet zorgt voor extra werkdruk. Samen plezier maken verlaagt niet alleen het stressniveau, het zorgt ook voor een betere band tussen collega's,' aldus Zuidema.

Haddouch is van mening dat het thema plezier soms nog wordt vergeten. 'Mensen bloeien op als ze iets kunnen doen wat hen echt plezier geeft. Dus inderdaad: zorg ervoor dat medewerkers samen leuke activiteiten ondernemen. Gewoon iets heel anders dan werk. Wanneer collega's lachen met elkaar en plezier maken, neemt het stressniveau vanzelf af.'

Een te hoge werkdruk en veel stress kan leiden tot een burn-out, vaak met langdurig verzuim tot gevolg. Daarom is investeren in de duurzame inzetbaarheid van personeel van cruciaal belang. Wij vertellen je graag meer over hoe je de duurzame inzetbaarheid van je medewerkers vergroot.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met het Financieel Dagblad.