Samenwerken met de concurrent, Copijn deed het

Wat als je aan het roer komt te staan van een voormalig succesvol bedrijf dat technisch failliet is? De toen 32-jarige Tjeerd van der Schee geloofde dat er voor Copijn toch een mooie toekomst in het verschiet lag: 'Ik wilde ze naar het 50-jarig jubileum loodsen.'

Een snotneus was Tjeerd van der Schee toen hij in 2014 begon als algemeen directeur bij Copijn, erkent hij lachend. Hij was net 32 toen hij zag hoe financieel 'uitgehold' het bedrijf was. Hij begon direct aan een ingrijpende reorganisatie.

Het interview met Tjeerd van der Schee van Copijn liever beluisteren? Dat kan in de nieuwe podcastreeks van Interpolis en BNR: 'Crisis de baas'.

Goochelen om salarissen te kunnen betalen

Dankzij wat gegoochel konden steeds nog net alle salarissen worden betaald. 'Maar facturen van leveranciers konden we op dat moment eigenlijk niet meer voldoen.'
Facturen van leveranciers konden we op dat moment eigenlijk niet meer voldoen
QuoteKlant1

De helft van het personeel moest eraan geloven

Tjeerd van der Schee besloot om meer dan de helft van het personeel te ontslaan. Van de 52 mensen die er waren, gingen ze terug naar 23. 'Een donkere tijd. Er zaten mensen bij die meer dan 30 jaar bij het bedrijf werkten. Dat is natuurlijk verschrikkelijk.'

Begrip voor emoties, maar niet jezelf erin verliezen

Er heerste veel onrust en verdriet, vertelt hij. 'En ook boosheid, onder de achterblijvers.' De algemeen directeur koos ervoor om tijdens de ontslaggesprekken niet onnodig veel mee te gaan in de emoties van de persoon tegenover hem. 'Natuurlijk praatten we erover als iemand daar behoefte aan had, maar uiteindelijk is het iets wat iemand zelf moet verwerken.'

Een gevestigde naam in de groenbranche met 3 bedrijfstakken

Copijn was het eerste professionele bomenverzorgingsbedrijf van Nederland. Inmiddels was de organisatie al uitgegroeid tot 3 takken: het landschapsarchitectenbureau dat onder meer de tuin van het Rijksmuseum en Paleis Het Loo heeft ontworpen, een realisatiebedrijf dat vorig jaar het nieuwe hoofdkantoor van AFAS heeft neergezet, en het boomspecialistenbedrijf dat bomen onderzoekt, onderhoudt en kan verplaatsen.

Opstappen medewerkers voelde als mes in de rug

Het ontslaan van mensen was niet het enige zware moment; kort na de reorganisatie stapten de 7 resterende mensen van het boomverzorgingsbedrijf op. Dit gedeelte was het het zwaarst, maar toch koos Tjeerd ervoor om hiermee door te gaan. 'Het is waar Copijn mee is begonnen. Daar moesten we gewoon mee doorgaan.'

Ondanks dat besluit en vertrouwen kwam de eerdere twijfel over het voortbestaan blijkbaar hard aan bij die medewerkers, vermoedt de algemeen directeur. Een ander bedrijf heeft heel de club binnen geharkt. Een vreselijk moment, herinnert hij zich. 'Dat voelde echt als een mes in mijn rug. Als je anderen heel transparant betrekt bij je overwegingen en er juist besluit ermee door te gaan, dan vind ik het heel laag om alsnog zo'n stap te zetten. Als ze op dat moment hadden gezegd dat ze twijfelden, dan had ik dat ook begrepen. Maar op deze manier had het alsnog het faillissement van het bedrijf kunnen opleveren.'

Dat voelde echt als een mes in mijn rug

Start van een eigen arbeidsbemiddelingsbureau

Het bleek vervolgens een hele uitdaging om nieuwe mensen te vinden, vervolgt hij. 'Iedereen weet dat het slecht met je gaat en mensen staan niet bepaald te springen om bij je te komen werken.' Dit leidde er uiteindelijk toe dat ze een arbeidsbemiddelingsbureau begonnen. Dit staat inmiddels op eigen benen en werkt samen met iedereen in de branche, meldt de algemeen directeur met gepaste trots.

Samenwerken met de concurrent als nieuwe succesvolle stap

Zijn personeel stond niet bepaald te trappelen. en snapte ook niet waarom er mensen van concurrenten zouden moeten rondlopen op een project wat van hen was. Van der Schee: 'Op een gegeven moment stopte ik met uitleggen en besloot ik dat we het maar gewoon moesten doen. Als er dan een aantal projecten was geslaagd, zouden mensen er vanzelf in gaan geloven.'

Dankzij deze vernieuwende aanpak is Copijn in staat om veel grotere projecten aan te pakken en ook een betere kwaliteit op te leveren. 'Daar zit een groot deel van onze omzetgroei in. Maar dat is dus echt iets waarin ik moest volharden, omdat niemand het begreep.'

Intentioneel leiderschap

'Ik denk dat het vooral een kwestie is van laten zien dat je de juiste intenties hebt voor het bedrijf en dat je gedrag daarbij aansluit. Dan zien mensen vanzelf dat het klopt. Hoe oud of jong je bent maakt eigenlijk niet uit, maar je moet wel een beetje een olifantenhuid hebben.'
Ik denk dat het vooral een kwestie is van laten zien dat je de juiste intenties hebt voor het bedrijf en dat je gedrag daarbij aansluit
Zelf zag hij meteen hoe gepassioneerd iedereen was over wat ze deden, en wilde hij naar eigen zeggen niets liever dan Copijn naar het 50-jarig jubileum brengen. Inmiddels zijn er overigens ruim 70 mensen werkzaam.

Blijf dicht bij jezelf

Hij herinnert zich hoe hij voorheen zoveel meer was gefocust op financieel resultaat. Ondanks dat dit een belangrijk element was wat hij bij Copijn moest introduceren, merkt Tjeerd van der Schee dat hij nu meer waarde hecht aan het dicht bij zichzelf blijven en bij waar hij in gelooft. 'Natuurlijk moet er financieel resultaat zijn, maar uiteindelijk zorgen we voor impact en dat vind ik prachtig – om te zien dat je bedrijf op die manier steeds sterker wordt en jij ook steeds meer jezelf kan worden.'
Uiteindelijk zorgen we voor impact en dat vind ik prachtig
Interpolis helpt zakelijk Nederland focussen op wat echt belangrijk is

De BNR podcastserie Crisis de Baas wordt mede mogelijk gemaakt door Interpolis. Hierin laten we ondernemers aan het woord over hoe zij omgingen met crisis in hun bedrijf. In deze tijden wordt bij ondernemers een extra beroep gedaan om te focussen op wat echt belangrijk is. Met Crisis de Baas willen BNR en Interpolis ondernemers inspireren met nieuwe inzichten en een platform bieden om van elkaar te leren.