Wat is er aan de hand?

Heb je waterschade door neerslag? Bekijk dan onze pagina over neerslag.

Mijn schade heeft spoed.

Een schade heeft spoed als je bijvoorbeeld niet meer in je woning kunt slapen, wonen of werken. Of als je extreme (water)overlast hebt.

Mijn schade heeft geen spoed.

Kun je de schade beperken? Doe dat dan meteen. Meld je schade online of via de app. Samen kijken we naar de beste oplossing.

Ben ik verzekerd?

Wil je voordat je de schade meldt weten of je verzekerd bent? We leggen je graag uit wanneer waterschade wel of niet verzekerd is. 

Welke waterschades door lekkage aan je woning en inboedel zijn verzekerd?

In onderstaand overzicht vind je een aantal voorbeelden.

  • Bij de woonhuisverzekering en inboedelverzekering All-Risk geldt een eigen risico van € 0,-.
  • Bij de inboedelverzekering Uitgebreid heb je de keuze uit een eigen risico van € 0,-, € 100,- of € 200,-. Je vindt je eigen risico terug op je polisblad.

Heb je waterschade aan de verbeteringen van je huurwoning of koopappartement?
En moet je volgens het huurcontract of het reglement van de VvE de schade betalen? Dan is waterschade aan je woning mogelijk verzekerd op de inboedelverzekering.

Wel verzekerd

  • schade door een lekkende kraan
  • schade door lekkage of breuk van een leiding of afvoer
  • schade door een overstroming van het toilet
  • schade door bevroren, gesprongen of lekkende leidingen (behalve bij een recreatiewoning of stacaravan)
  • schade doordat de afvoerslang van je wasmachine of vaatwasser uit de vaste afvoerbuis schiet
  • schade door water of stoom uit een aquarium, waterbed, sanitair, centrale verwarming en airconditioning doordat deze kapot is

Niet verzekerd

  • schade door lekkage als de woning langer dan 2 jaar onbewoond is
  • schade door een bouwfout
  • schade doordat je de kraan open laat staan
  • schade door een vulslang of tuinslang die kapotgaat of losschiet
  • schade door onvoldoende onderhoud, slijtage, ouderdom, verrotting
Bekijk de voorwaarden van de woonhuisverzekering en inboedelverzekering.
Man meldt schade achter laptop | Schade aan je woning, wat nu? | Interpolis

Wat betaalt Interpolis bij waterschade?

Schade aan je woning:

Wij betalen alle kosten om je woning weer in dezelfde staat terug te brengen als op het moment van voor de waterschade. Daaronder vallen de kosten van de materialen en de reparatie. Ook betalen we de kosten voor het opsporen van een lek als er gevolgschade is.
 
Schade aan je spullen:
Wij betalen de dagwaarde of nieuwwaarde van je spullen als je spullen niet gerepareerd kunnen worden. Lees meer >
Man die de Interpolis App downloadt op zijn smartphone

Bekijk jouw verzekeringen en voorwaarden online.

In onze app en in Mijn Interpolis vind je een overzicht van je verzekeringen en voorwaarden. Zo weet je precies waarvoor je verzekerd bent. Meld je online schade? Dan wordt je verzekering er automatisch bij gezocht.

Voorbeelden van waterschade door lekkage.

Wel verzekerd

  • De waterleiding in je woning is gesprongen door vorst en hierdoor trekt de houten vloer krom. Het hak- en breekwerk en het repareren van de leiding is verzekerd.
  • Je toiletpot stroomt over door een verstopte afvoer. De schade die daardoor ontstaat is verzekerd. De opsporing van de verstopping en de ontstopping van het riool is niet verzekerd.
  • Je boort per ongeluk een gat in de waterleiding waardoor het water de muur uitstroomt. Het hak- en breekwerk en het repareren van de leiding is verzekerd. Ook de schade die het gevolg is van het uitstromend water is verzekerd.

Niet verzekerd

  • Je hebt waterschade door oud of slecht kit werk of kapotte voegen in je badkamer. Dit is niet verzekerd. Het bijhouden van kitnaden en voegwerk valt onder het onderhoud van je woning en is daarom niet verzekerd.
  • Je laat een afwasbak vollopen maar vergeet de kraan uit te zetten. Dit is niet verzekerd.
  • Je bloempot zorgt voor vochtplekken op je houten vloer terwijl hij niet kapot is. Daardoor verkleurt het hout. Dit is niet verzekerd.

In 3 stappen naar een oplossing:

Verzamel alle informatie.

Denk aan gegevens zoals ouderdom, afmetingen, materialen, merk, type en andere kenmerken. Ook foto's helpen ons enorm.

Meld de schade.

Dit kan 24/7 online of via de Interpolis app. Je ziet dan vaak meteen of er wel of geen dekking is. Meld je schade zo snel mogelijk bij ons.

Wij regelen het verder voor je.

Samen kijken we naar de beste oplossing voor duurzaam herstel van je schade. Jij kiest hoe je de schade laat herstellen.

Hoe kan ik de schade aan mijn woning herstellen?

Aanbevolen

Aangesloten reparateur

We werken samen met betrouwbare reparateurs die gebruik maken van duurzame materialen. De reparateur belt binnen 2 uur om een afspraak te maken en komt langs wanneer het jou uitkomt. Wij betalen de kosten rechtstreeks aan de reparateur zodat je daar geen omkijken naar hebt.

Zelf gekozen reparateur

We vragen je voordat de reparatie plaatsvindt om een offerte met daarop apart gespecificeerde kosten voor arbeid, uren, het BTW-tarief en de gebruikte materialen aan ons voor te leggen. We bekijken of op de offerte gebruikelijke tarieven en prijzen staan.

Zelf repareren

Ben je handig? Dan mag je de schade aan je woning of spullen ook zelf repareren. Wij betalen dan de gemaakte kosten voor het materiaal op basis van een nota. En betalen € 15,- per gewerkt uur.

Zo herstelt onze aangesloten reparateur jouw schade.

Jij kiest hoe je de schade bij ons meldt.

Online melden
24/7 beschikbaar.
Eenvoudig online een melding maken. En wanneer het jou uitkomt. 
Melden via onze app
24/7 beschikbaar.
Scan de QR-code via je smartphone camera.
Download de Interpolis app. En maak een melding waar en wanneer je wilt.
Bel ons
Vandaag bereikbaar tot 18.00 uur.
Voor vragen over je schade of het persoonlijk melden van je schade. Wij helpen je graag. 
Op dit moment is het erg druk aan de telefoon.

De schade aan mijn woning heeft spoed, wat nu?

Een melding heeft spoed als je bijvoorbeeld niet meer in je woning kunt slapen, wonen of werken of als je extreme (water)overlast hebt.

 

Bel ons en wij zorgen dat een schadeherstelbedrijf binnen een half uur contact met je opneemt. Zij zijn binnen 2 uur bij je om te helpen. Uiteraard mag je ook zelf een reparateur inschakelen.

 

Spoedreparatie

Een spoedreparatie mag je ook zelf uitvoeren. Je hoeft daarmee niet te wachten tot je ons gesproken hebt. Maak duidelijke foto’s van de schade en de situatie, onthoud het aantal uren dat je met herstel bezig bent en bewaar de nota’s van de kosten. Alle kosten van de noodvoorziening zijn verzekerd.

Spoed
24/7 bereikbaar.
Bel ons als je door schade niet meer veilig kunt wonen. Zoals bij extreme wateroverlast en bij rook-, roet- en brandschade.

Veelgestelde vragen

De waterschade aan mijn woning is niet verzekerd, wat nu?
Heb je waterschade door constructiefouten, bouwfouten of slecht werk door een bouwbedrijf, aannemer of loodgieter? Dan kun je dit bedrijf of deze persoon aansprakelijk stellen voor de kosten van herstel en de gevolgschade. Je rechtsbijstandverzekering kan hierbij helpen of je kunt rechtshulp inschakelen.
Is schade door een lekke leiding verzekerd?

De kosten om de lekkage van de lekke leiding op te sporen en om de lekke leiding te repareren zijn verzekerd als het uitstromende water, stoom of olie de woning beschadigt. 

Wij vergoeden dan de volgende kosten: 

  • Het openbreken en herstellen van muren, vloeren en andere onderdelen van de woning.
  • Het herstellen van de lekke leiding.
  • Het herstellen van toestellen en sanitair waaraan schade is ontstaan en die op de leiding zijn aangesloten.
Is een lekke leiding van slechte kwaliteit door ouderdom of slijtage?
Dan betalen wij de kosten om de lekkage op te sporen en te repareren maar 1 keer. Wij verwachten van je dat je maatregelen neemt om herhaling te voorkomen.
Is schade door een kapotte leiding achter de isolatielaag verzekerd?
Het verwijderen en weer aanbrengen van isolatie om bij de lekkage te komen in kruipruimtes of muren is gewoon meeverzekerd. We brengen je woning terug in dezelfde staat als voor de waterschade.
Is een lekkage in mijn dak verzekerd?
De waterschade in huis die het gevolg is van het lek in je dak is verzekerd. Het herstel van schade aan je dak door hagel of storm of andere plotselinge gebeurtenissen betalen we ook. Behalve als de schade veroorzaakt is door slecht onderhoud, slijtage, ouderdom, verrotting of roest. Het herstel van de schade aan je dak door regen (geen hagel of storm) betalen we niet.
Ik heb waterschade aan mijn woning door overstroming van het riool, wat nu?
Door overstroming van het riool kan er behoorlijke waterschade ontstaan. Het water dat vrijkomt is vaak niet schoon en stinkt. In de gevallen dat er blijvend zichtbare schade is schakelen wij een schoonmaakbedrijf voor je in. Zij reinigen de inboedel en plaatsen eventueel apparatuur voor de stank.
Let op! De kosten voor het opsporen van een verstopping in het riool en het oplossen van de verstopping zijn niet verzekerd.
Ik heb waterschade omdat ik de kraan open liet staan. Waarom is dit niet verzekerd?
Er moet iets onverwacht kapotgaan of verstopt raken. Dat is niet het geval als je bijvoorbeeld een stop in je bad hebt gedaan, de kraan aan zet en wegloopt. Er is dan niets kapot aan het bad en het overlopen van het bad is niet onverwacht. De waterschade is daarom niet verzekerd.
Waarom is waterschade door slechte kitnaden of voegen niet verzekerd?

Veel waterschade ontstaat door kitnaden of voegen die door ouderdom en slijtage water doorlaten. Schade die ontstaat door ouderdom en slijtage is niet verzekerd omdat het bijwerken van voegen en kitnaden hoort bij het onderhoud van je huis. Het onderhoud van huizen kunnen we als verzekeraar niet dragen. Je kunt voor je woning bij verschillende bedrijven een onderhoudscontract afsluiten.

Zijn de kitnaden of voegen niet goed aangebracht? Dan is waterschade hierdoor ook niet verzekerd. Dit verzekeren we niet om te voorkomen dat we als verzekeraar slecht werk van een ander gaan betalen en herstellen. Is het aanbrengen van de kitnaden en voegen gedaan door een aannemer of een ander persoon? Dan kun je die persoon mogelijk aansprakelijk stellen voor je schade en het herstel.

Er worden bouwdrogers of heaters gehuurd om mijn woning te drogen, is dit verzekerd?

Als de schade is verzekerd dan betalen wij ook de kosten van het huren van heaters en bouwdrogers die nodig zijn om je huis droog te krijgen. Gebruik je extra stroom of energie voor het drogen van je woning? Dan krijg je daar ook een vergoeding voor.

Ik heb (dak)lekkage, wat kan ik doen?

Vervelend dat je een lekkage in je woning hebt. Wij helpen je graag om de schade op te lossen. Lees wat je kunt doen om erger te voorkomen:

  • Verplaats tijdelijk de spullen die schade op kunnen lopen. Of dek ze af met een plastic zeil.
  • Zet emmers of pannen onder de plekken waar het lekt.
  • Lucht en verwarm de ruimtes goed, zodat het vocht sneller verdampt.
  • Maak foto’s van de schade. Deze foto’s hebben wij nodig om je schade te beoordelen.

Is je dakisolatie nat geworden? Nat isolatiemateriaal droogt vaak door de natuurlijke ventilatie onder een pannendak.

 

 

Welke gegevens moeten op een offerte staan als ik kies voor een eigen reparateur?
Kies je voor een eigen reparateur? Dan ontvangen we graag een offerte. Wij willen weten wat de kosten zijn voor alle verschillende onderdelen. We kijken of de kosten van de reparateur vergelijkbaar zijn met de tarieven, prijzen en herstelkosten die in de markt normaal zijn. Op de offerte willen we daarom graag onderstaande punten terugzien:
  • Welke werkzaamheden zijn nodig?
  • Hoeveel uur werk denkt de reparateur nodig te hebben?
  • Welke materialen heeft de reparateur nodig?
  • Wat kosten deze materialen?
  • Wat is het BTW percentage?
  • Wat zijn de afmetingen van de beschadigde delen?
Passen de prijzen en tarieven bij de markt van dit moment? Dan ontvang je het bedrag van de offerte. Heb je een eigen risico? Dan halen we dat bedrag ervan af.