Zorgkosten declareren

Uw zorgkosten kunt u op 3 manieren declareren. Met de Interpolis Zorg app, online via Mijn Zorggebruik of per post. Declareert u online of met de Zorg app? Dan ontvangt u binnen 3 werkdagen het geld op uw rekening. Een declaratie per post duurt 10 werkdagen.
Interpolis Zorg app
Download de app en stuur eenvoudig rekeningen van uw zorgkosten in. Maak een foto van de rekening met uw telefoon of tablet en upload de foto’s in de app. 
Mijn Zorggebruik
Upload eenvoudig uw rekening in Mijn Zorggebruik. In Mijn Zorggebruik ziet u alles rondom uw zorgverzekering. U logt veilig in met uw DigiD en sms-controle of DigiD app.

Veelgestelde vragen

Hoe stuur ik een rekening in?
Uw zorgkosten kunt u op 3 manieren declareren. Met de Interpolis Zorg app, online via Mijn Zorggebruik of per post.

Voor het declareren van sommige rekeningen heeft u een ingevuld declaratieformulier nodig. Deze formulieren vindt u onderaan deze pagina. Alle declaratieformulier zijn in pdf-formaat. U kunt een ingevuld declaratieformulier samen met uw rekening(en) online insturen via Mijn Zorggebruik of de Interpolis Zorg app.
Kan ik mijn zorgkosten ook declareren via de post?

Ja, met een ZorgActief polis kunt u de rekening ook per post versturen. Stuur ons de originele nota. Maak voor uzelf een kopie van uw nota. Vermeld in de rechterbovenhoek van de nota uw naam, adres, woonplaats, geboortedatum en relatienummer. Een declaratie per post duurt 10 werkdagen. Stuur de nota naar:

Interpolis Zorg
Afdeling Declaratieservice 
Postbus 70001 
3000 KB Rotterdam

Heeft u een ZorgCompact polis? Dan kunt u alleen digitaal uw zorgkosten declareren.

Waarom moet ik voor Mijn Zorggebruik inloggen met DigiD en sms-controle?
We begrijpen dat de extra controle via de DigiD app of sms voor u meer tijd kost. Deze extra controle is nodig, zodat alleen u uw persoonlijke gegevens kunt zien en wijzigen. U logt in Mijn Zorggebruik altijd in met 2 stappen. Als 1e stap gebruikt u DigiD (gebruikersnaam en wachtwoord). Daarna krijgt u een sms als extra controle of logt u in via de DigiD app. Deze manier van inloggen is bij alle zorgverzekeraars gelijk. DigiD is een beveiligde inlogmethode die door de overheid is bepaald. 
Is mijn zorgverlener gecontracteerd?
De meeste zorgverleners declareren de kosten rechtstreeks bij Interpolis. Als u zorgkosten maakt bij een zorgverlener waarmee wij geen contract hebben, kunt u deze kosten declareren. In de Zorgzoeker kunt u zien of uw zorgverlener bij ons gecontracteerd is.
Hoe declareer ik buitenlandse zorgkosten?

Download het formulier Gemaakte ziekenkosten in het buitenland. Vul het zo volledig mogelijk in en sla het op als pdf op uw computer, tablet of mobiel. Declareer via Mijn Zorggebruik, de Interpolis Zorg app of per post. Buitenlanddeclaraties hebben een langere verwerkingstijd dan gewone ziektekostennota's. U ontvangt altijd een bevestiging van afhandeling zodra uw buitenlanddeclaratie is afgewikkeld. 

Goed om te weten als u buitenlandnota’s declareert

  • Vraag uw zorgverlener om een nota met daarop duidelijke informatie over uw behandeling. U betaalt net als bij zorg in Nederland eigen risico over uw zorgkosten die wij uit de basisverzekering betalen.
  • Wij gebruiken de dagelijkse omrekenkoers zoals de Europese Centrale Bank deze publiceert. Wij hanteren de koers die gold op de factuurdatum van uw nota.
  • Wij ontvangen bij voorkeur nota's in het Nederlands, Frans, Duits, Engels of Spaans. Als wij het noodzakelijk vinden, kunnen wij u vragen om een nota te laten vertalen door een beëdigd vertaler. De vertaalkosten betalen wij niet.
  • Heeft u recht op een vergoeding en betalen wij u? Dan krijgt u de kosten van zorg in euro’s betaald. Wij betalen altijd aan u (verzekeringnemer) op het rekeningnummer dat bij ons bekend is. Dit moet een rekeningnummer zijn van een bank die in Nederland gevestigd is.

Bekijk de vergoedingen voor zorgkosten in het buitenland.

Hoe snel na ontvangst van mijn zorgnota moet ik mijn rekening indienen?
Stuur uw nota’s na ontvangst zo snel mogelijk naar ons toe. Let op: declareert u uw nota’s later dan 12 maanden na afloop van het kalenderjaar waarin u bent behandeld? Dan krijgt u mogelijk een lagere vergoeding. Declareren kan tot 3 jaar na de behandeldatum of levering van zorg. Daarna betalen wij de nota niet meer.