Heb ik voor zorg of behandeling vooraf toestemming of goedkeuring nodig?
Hoe weet ik of ik een machtiging nodig heb?
Zoek uw behandeling of hulpmiddel op in het vergoedingenoverzicht. Hier ziet u of u toestemming nodig hebt. Staat hier niets over toestemming? Dan hebt u geen toestemming van ons nodig.
Hoe moet ik een machtiging aanvragen?
U hebt onze toestemming nodig vóórdat u start met de behandeling of voordat u het hulpmiddel in huis haalt. Meestal vraagt uw zorgverlener of leverancier de toestemming voor u aan. U hoeft dan niets te doen. Overleg dit altijd met uw zorgverlener. Soms, bijvoorbeeld bij een spoedbehandeling, kunt u vooraf geen toestemming vragen. U vraagt dan achteraf, na uw behandeling, toestemming aan. Gebruik een aanvraagformulier om toestemming te vragen. U krijgt binnen 10 werkdagen een reactie.
Neemt Interpolis mijn machtiging van de oude zorgverzekeraar over als ik overstap naar Interpolis?
- Voor vergoedingen uit de basisverzekering hebt u niet opnieuw toestemming nodig. Wij nemen de machtiging over.
- Gaat het om een vergoeding uit de aanvullende verzekering waar vooraf toestemming voor nodig is? Dan moet u wel toestemming bij ons aanvragen.
- Stapt u over van Zilveren Kruis, Avéro Achmea of Pro Life?
Dan hebt u nooit opnieuw toestemming nodig. Uw machtiging wordt altijd overgenomen.
Zorg waarvoor u een machtiging nodig hebt
Voor hulpmiddelen bij een niet-gecontracteerde leverancier hebt u altijd vooraf toestemming van ons nodig. Uw zorgverlener of leverancier vraagt de toestemming voor u aan. Uw zorgverlener vindt het aanvraagformulier op de website voor zorgaanbieders.
Soms wil een zorgverlener het formulier samen invullen, en dat u alles naar ons opstuurt. Lees dan goed op het aanvraagformulier wat u moet doen. Vragen wij om aanvullende informatie zoals röntgenfoto's? Vergeet dan niet om deze mee te sturen.
Moet u zelf toestemming aanvragen bij een niet-gecontracteerde leverancier? Neem dan contact met ons op via de Interpolis Zorglijn. Krijgt u toestemming van ons? Bij een gecontracteerde hulpmiddelenleverancier regelen wij de betaling rechtstreeks met de zorgverlener. Bestelt u bij een niet-gecontracteerde hulpmiddelenleverancier uw hulpmiddel, dan moet u de nota's zelf bij ons declareren. Wij betalen de nota’s ook rechtstreeks aan u. U rekent dan zelf af met de leverancier.
Met een ZorgActief basisverzekering vergoeden wij maximaal 75% van het gemiddelde door ons gecontracteerde tarief. Hebt u een ZorgCompact basisverzekering dan vergoeden we 70% van het gemiddelde gecontracteerde tarief.
Wat gebeurt er met uw hulpmiddelen als u overstapt naar Interpolis?
Hebt u hulpmiddelen in bruikleen?
U vraagt uw oude zorgverzekeraar om naar de nieuwe zorgverzekeraar een overnamebod te doen met de restwaarde van het hulpmiddel. Lukt dat niet? Geef dat aan ons door. Wij sturen dan een brief aan uw oude verzekeraar om een restwaarde voor u op te vragen.
Hebt u een hulpmiddel in eigendom?
Dan hoeft u niets te doen. Als het hulpmiddel niet goed meer is kunt u via uw leverancier een nieuw hulpmiddel regelen. Als er een goedkeuring vooraf nodig is dan regelt de leverancier dit voor u.
Wilt u naar een medisch specialist in het buitenland? Vraag dan toestemming aan, zodat u niet voor (financiële) verrassingen komt te staan. Behandelingen waarvoor u in Nederland geen vergoeding krijgt, betalen wij in het buitenland ook niet. U vraagt voor behandelingen zelf toestemming aan met deze formulieren. Of u kunt bellen met de Interpolis Zorglijn.
- Aanvraagformulier fertiliteitbehandeling in het buitenland
- Aanvraagformulier medische behandeling buitenland
Uw vergoeding
ZorgActief basisverzekering
U krijgt maximaal 75% vergoed van het gemiddelde gecontracteerde tarief in Nederland voor een soortgelijke behandeling.
ZorgCompact basisverzekering
Wij vergoeden maximaal 70% van het gemiddelde gecontracteerde tarief.
Wilt u naar een EU-, EER-land of Zwitserland? En krijgt u van ons een S2-formulier? Dan krijgt u dezelfde vergoeding als bewoners van het land waar u naartoe gaat. U betaalt ook dezelfde eigen bijdrage.
Heeft uw huisarts u doorverwezen naar een specialist? Of moet u voor behandelingen regelmatig naar het ziekenhuis? Dan krijgt u misschien (een deel van) uw vervoerskosten vergoed. Ook hiervoor hebt u toestemming nodig. Deze vraagt u aan via onze vervoerslijn: 071 365 41 54.
De toestemming wordt door de zorginstelling uiterlijk op de 60e behandeldag bij ons aangevraagd. Als wij toestemming geven, geldt het volgende:
- Als u bij een gecontracteerde zorginstelling verblijft, regelen wij de betaling rechtstreeks met de zorgverlener.
- Als u bij een niet-gecontracteerde zorginstelling verblijft, betalen wij de nota’s aan u en rekent u zelf af met de zorginstelling. Met een ZorgActief basisverzekering vergoeden wij maximaal 75% van het gemiddelde door ons gecontracteerde tarief. Heeft u een ZorgCompact basisverzekering dan vergoeden we 70% van het gemiddelde gecontracteerde tarief.
Bij plastisch chirurgische ingrepen bij een medische noodzaak moeten wij u vooraf schriftelijk toestemming geven. Uw arts vraagt de toestemming voor u aan. U hoeft zelf niets te doen. Op basis van de aanvraag van uw arts wordt beoordeeld of de behandeling wordt vergoed.
Als wij toestemming geven, geldt het volgende:
- Als u naar een gecontracteerde zorginstelling gaat, regelen wij de betaling rechtstreeks met de zorgverlener.
- Als u naar een niet-gecontracteerde zorginstelling gaat, dan moet u de nota's zelf bij ons declarer en en wij betalen de nota’s ook rechtstreeks aan u uit. U rekent zelf af met de zorginstelling. Met een ZorgActief basisverzekering vergoeden wij maximaal 75% van het gemiddelde door ons gecontracteerde tarief. Heeft u een ZorgCompact basisverzekering dan vergoeden we 70% van het gemiddelde gecontracteerde tarief.
Lees meer over niet-gecontracteerde zorg