Geen crisis krijgt Maik Willems (Bastion Hotels) er nog onder

Voor veel jongere mensen is dit de eerste grote crisis. Maar wat als je in de zeventig bent, vier decennia aan de top meedraait, en je het allemaal al hebt meegemaakt? Van de oliecrisis tot de dotcombubbel en de kredietcrisis? Eigenaar van Bastion Hotels Maik Willems deelt zijn eigenzinnige kijk op de tijd waarin we nu leven.

In de serie ‘Crisis de Baas’ vertellen ondernemers hoe zij omgaan met de gevolgen van de coronacrisis. De BNR reeks ‘Crisis de Baas’ is mede mogelijk gemaakt door Interpolis.
 
Bastion Hotels richt zich met haar 34 vestigingen in Nederland voornamelijk op zakelijke klanten. De keten breidt zich flink uit: de afgelopen zeven, acht jaar verdubbelde de organisatie qua omvang. Zo’n beetje ieder jaar kwam er bovendien een nieuw hotel bij. De laatste opening was in Arnhem op 10 maart vorig jaar, een kleine week voor de start van de lockdown. Eigenaar Maik Willems vertelt: ’Natuurlijk zagen we toen al donkere wolken verschijnen, er was al van alles aan de hand. Maar ja, zo’n opening kun je niet ineens tegenhouden.’

‘Hooguit twee maandjes dachten we’

Daarbij was hij van mening dat de onrust na een maand, hooguit twee maandjes, weer overgevlogen zou zijn. Willems lacht: ‘Een kwestie van even je keutel inhouden en zorgen dat we in de hotels aan de slag bleven, aangezien er ineens niet zoveel meer te doen was. De omzet halveerde meteen. Maar na een paar weken had ik door dat het een stuk langer ging duren dan we allemaal hoopten. Dan ga je structurele aanpassingen doorvoeren.’

Gelukkig is hij een supersnelle beslisser, zegt hij zelf. ‘Ik ben van huis uit een zeezeiler. Dan heb je niet zo gek veel aan overleg en dat soort zaken, je moet dóen. Voor de organisatie geldt hetzelfde: we zijn doeners en proberen niet te veel te ouwehoeren. Voordat we een beslissing nemen luisteren we natuurlijk wel naar wat iedereen te zeggen heeft, maar we gaan er niet eindeloos over vergaderen.’

Echt aanwezig zijn

Tegelijkertijd maakt de eigenaar van Bastion Hotels veel tijd vrij om te zien hoe het in de praktijk gaat. Liefst vier avonden per week is hij in hotels te vinden. Hij maakt er een praatje met de gasten, van wie hij sommige persoonlijk kent. Ze kennen hem als Quote 500-genoteerde of als fervent rallycoureur en Dakar-deelnemer. Die liet hij dit jaar overigens schieten: tijdens zulke turbulente tijden moet je zijn waar je hoort te zijn, is hij van mening.

Ook komt hij graag in de keukens van zijn hotels. ‘Als je daar een halfuurtje staat, hoor je zoveel.’ Hij vervolgt: 'Dat is waar we het geld verdienen, aan de basis, bij de klanten en bij de medewerkers die contact met hen hebben. Dus ik luister goed naar hen.’ Echt aanwezig zijn is volgens hem de beste manier van communiceren. Hij vindt het bovendien ‘superleuk’ om te doen.

Perspectief bieden

Dan neemt hij het ook op zich om zijn mensen perspectief te bieden. Niet alleen om te voorkomen dat de medewerkers van Bastion Hotels met hun ziel onder hun arm gaan lopen, ook omdat hij zichzelf simpelweg geen grote zorgen maakt. ‘Natuurlijk is het heel vervelend en lastig en moeten we ons aanpassen. Maar het is geen échte crisis. Vergelijk het eens met de oorlog, waar heb je het dan over? We roepen de hele dag hoe slecht het gaat en we maken ons druk, maar ’s avonds hebben we gewoon goed te eten en gaan we weer over tot de orde van de dag. Je moet het wel kunnen relativeren.’

Hij merkt dat jongere mensen daar meer moeite mee hebben. Anders dan zijn eigen generatie, die al de nodige spreekwoordelijke littekens op het lijf heeft: ‘Voor hen is dit de eerste serieuze tegenvaller in hun zakelijk leven. Je moet ze ervan overtuigen dat het tijdelijk is, ook al weten we niet precies hoe lang dit nog duurt.’ Gekscherend: ‘Veel mensen zijn zogenaamde liniaalmensen: als het een beetje omhoog gaat, verwachten ze een eindeloze beweging omhoog. Maar als de boel een beetje omlaag gaat denken ze meteen dat dit het begin van het eind is. Nee joh, het is gewoon een tijdelijke dip.’

Rooskleurige toekomst

Wat meespeelt is dat de oorzaak niet financieel of bedrijfsmatig is, benadrukt Willems. ‘Het is een pandemie, iets wat al honderd jaar niet meer voorgekomen is. We waren gewoon een keer aan de beurt.’ Wat ook bijdraagt aan zijn vertrouwen in een rooskleurige toekomst is het gegeven dat een groot deel van de klanten van Bastion Hotels mensen zijn die geen keus hebben. Waar een deel van de samenleving misschien wel veel meer zal blijven thuiswerken, zijn dit mensen die overal ter wereld machines onderhouden of op locatie software ontwikkelen. ‘Dat gaat gewoon door.’

Net zoals hij tijdens de crisis van 2008 vertrouwen bleef houden, is Willems met Bastion Hotels ook nu weer aan het bouwen geslagen. In Nijmegen, en over een paar maanden ook in Amersfoort. ‘Laat maar komen. Ik geloof echt dat de boel in het derde of vierde kwartaal weer de goede kant op gaat.’

‘Het bedrijf is me zo lief, tot de laatste cent zal ik erin stoppen’ 

Het scheelt ook dat hij diepe zakken heeft, beaamt hij. ‘Tuurlijk helpt dat. Wij zullen sowieso de laatste zijn die omvallen. Dat zeg ik ook tegen mijn mensen. En ze weten ook: het bedrijf is me zo lief, tot de laatste cent zal ik erin stoppen.’ Al heeft er bij Bastion Hotels alsnog een flinke 30 procent personeelsinkrimping plaatsgevonden, voornamelijk door middel van contracten die niet zijn verlengd.

Om de omstandigheden toch zo goed mogelijk het hoofd te bieden, hebben ze bij Bastion Hotels zeven scenario’s ontwikkeld, van heel beroerd tot ‘weer gewoon’. Iedere drie maanden bepalen ze nu vooruit welk scenario wordt aangehouden. Juist die focus op de lange termijn, en vertrouwen in een goede afloop, helpt met het operationele van dag tot dag, aldus Maik Willems. ‘Het wordt beter, maar we moeten ook niet vergeten dat vandáág een perfecte biefstuk geserveerd moet worden en dat die kamer netjes schoon moet zijn. Zo bouwen we vandaag aan morgen.’

Het interview met Maik Willems van Bastion Hotels beluisteren? Dat kan in de nieuwe podcastreeks van Interpolis en BNR: ‘Crisis de baas’. 
 

Interpolis helpt zakelijk Nederland focussen op wat echt belangrijk is

De BNR podcastserie Crisis de Baas wordt mede mogelijk gemaakt door Interpolis. Hierin laten we ondernemers aan het woord over hoe zij omgingen met de effecten van de Corona-crisis. Hoe ga je om met je medewerkers, hoe pas je je organisatie aan op de ontwikkelingen, welk leiderschap past hierbij? Juist in deze tijden wordt bij ondernemers een extra beroep gedaan om te focussen op wat echt belangrijk is. Met Crisis de Baas willen BNR en Interpolis ondernemers inspireren met nieuwe inzichten en een platform bieden om van elkaar te leren.