Het gaat verrassend goed met Bouwgroep Dijkstra Draisma, zelfs nu. En dat heeft directeur Biense Dijkstra voor een groot deel te danken aan de keuzes die hij maakte tijdens de vorige crisis, waarin ze pas écht hard werden geraakt. Waardevolle adviezen van een ervaren ondernemer in tijden van tegenslag.
In de serie ‘Crisis de Baas’ vertellen ondernemers hoe zij omgaan met de gevolgen van de coronacrisis. De BNR reeks ‘Crisis de Baas’ is mede mogelijk gemaakt door Interpolis.
Hij schaamt zich er bijna voor, vertelt Biense Dijkstra, zo goed staan de zaken ervoor. Al staat de bouw er natuurlijk om bekend pas als een van de laatste branches de klappen te voelen. Zo ook met de kredietcrisis: die raakte hen pas twee jaar later. ‘Laat-cyclisch’, noemt Dijkstra het. Al dwong het coronavirus ook hen tot acute aanpassingen: niet langer achter de voordeuren bij klanten komen en volop spatschermpjes op helmen. Die vielen overigens ineens niet meer aan te slepen, dus lieten ze die zelf maar maken. Opdrachtgevers die financieel in de problemen kwamen, deden ze niet moeilijk over. Daar troffen ze regelingen mee.
Al met al heeft Bouwgroep Dijkstra Draisma niet zo veel last van de huidige crisis, vervolgt de directeur. ‘We hebben even in een dip gezeten en liepen een aantal maanden vertraging op, maar nu gaat het beter dan voorheen. Waar we vóór de coronacrisis een portefeuille hadden van 320 miljoen en even terugzakten tot 250 miljoen, staat-ie nu alweer boven de 400 miljoen. Er zijn weer allerlei prachtige projecten binnengekomen. Het gaat allemaal gewoon door: mensen moeten toch wonen en werken en recreëren.’
Volgens de directeur heeft het succes zeker te maken met de aanpak tijdens de vorige crisis, die voor hen een stuk serieuzer was. ‘Toen stond het water ons als bouwgroep aan de lippen. We moesten letterlijk op zoek naar werk en deden er alles aan om onze mensen aan de slag te kunnen houden. De druk was enorm.’ Het deed hem toen realiseren: dit is het moment voor omdenken. ‘Als we het proces verstandiger en efficiënter wilden aanpakken, dan moesten we dat toen doen.’
Het bracht hem destijds naar de werkvloer: wat vonden ze er dáár van? Hoe konden de dingen beter? Dijkstra: ‘Als leider heb ik geleerd om naar je personeel te luisteren, de cirkel van invloed van onze medewerkers is groot. Je hebt natuurlijk je eigen ideeën, maar als anderen een beter idee hebben dan moet je daar voor open kunnen staan.’ Waar het gros van de onderdelen voor de huizenbouw, zoals gevels en dakdelen, bij derden vandaan kwam en bij Dijkstra Draisma ‘op de traditionele wijze in elkaar gespijkerd werd’, ontstond er het plan om dankzij machines en robotisering prefab-gebouwen te kunnen realiseren. Zo creëerde het bedrijf ook een stuk onafhankelijkheid.
En het droeg bij aan verregaande efficiëntie. Op deze manier zou de productie sterk kunnen worden verhoogd. En zo gebeurde het. Partijen als machinebouwers en robotleveranciers werden bijeengebracht om een geavanceerde visie tot werkelijkheid te brengen. Biense Dijkstra: ‘Het was een kwestie van erop en erover. Het scheelde dat we toen nog altijd een gezond bedrijf waren en niet afhankelijk van banken. Dan kun je beslissingen nemen die tegenstrijdig voelen. Maar we wisten waar we naartoe wilden, dus dan weet je ook waarom je die miljoenen investeert.’
Wat volgde was een vrijwel totaal veranderd bedrijf. In de fabriek naast het kantoor in Dokkum rollen nu huizenframes van de loopband, compleet voorzien van alles wat nodig is. Vrachtwagens vervoeren deze naar de locatie, waar de delen aan elkaar worden verbonden en zo binnen een dag een woning verrijst – inclusief badkamer, keuken en werkend toilet. De fundering en riolering is twee weken eerder voorbereid.
De Fries grijnst: ‘Een wijk van 45 woningen is binnen vijftig dagen gebruiksklaar. En het mooie is: de onderdelen zijn gemaakt volgens de circulaire gedachte en kunnen ook weer uit elkaar gehaald worden.’ Ze experimenteren nu zelfs succesvol met het gebruik van lisdodde - de aloude rietsigaar - als natuurlijk isolatiemateriaal.
Vergeet ook niet de menselijke maat, benadrukt hij: ga met anderen om zoals je wil dat zij met jou omgaan. Maar de meest waardevolle les die de vorige crisis hem heeft geleerd is toch wel dat zo’n tijd van tegenslag juist momentum creëert voor het doorvoeren van grootschalige veranderingen, die je daarna alleen maar zullen helpen verder groeien.
Het interview met Biense Dijkstra van Bouwgroep Dijkstra Draisma beluisteren? Dat kan in de nieuwe podcastreeks van Interpolis en BNR: ‘Crisis de baas’.
De BNR podcastserie Crisis de Baas wordt mede mogelijk gemaakt door Interpolis. Hierin laten we ondernemers aan het woord over hoe zij omgingen met de effecten van de Corona-crisis. Hoe ga je om met je medewerkers, hoe pas je je organisatie aan op de ontwikkelingen, welk leiderschap past hierbij? Juist in deze tijden wordt bij ondernemers een extra beroep gedaan om te focussen op wat echt belangrijk is. Met Crisis de Baas willen BNR en Interpolis ondernemers inspireren met nieuwe inzichten en een platform bieden om van elkaar te leren.