De iconische Engelse Chesterfield-banken zijn razend populair. Maar wat als Brexit leidt tot maandenlange levertijden en hopeloos veel papierwerk? Dat dwingt tot een volledig andere aanpak. Bert van Dodewaard van Delta Chesterfield maakte het mee en vertelt.
Mijn ouders zeiden altijd: je hebt toevallig dezelfde achternaam, maar daar ga je geen profijt van krijgen
Iedere bank was 'custom made'; iedere Chesterfield werd speciaal voor een klant gemaakt of geïmporteerd. Het vooruitzicht van Brexit en alles eromheen leek dan ook niet geweldig, maar Van Dodewaard verwachtte niet dat het ging doorzetten.
En toen stemde in 2016 een meerderheid vóór. In de paniekmodus schoot hij niet, sterker nog: toen hij zag hoe sterk de koers van de pond daalde, herkende hij een uitgelezen moment om juist voordelig wat banken in te kopen.
Het was vooral toen duidelijk werd dat er een harde Brexit zou komen, dat de meubelimporteur flink in actie moest komen. 'Het was gek, want het was het eerste land dat uit de EU stapte. We hadden geen idee wat de gevolgen precies zouden zijn.'
De grootste vraag die Bert van Dodewaard en zijn vader zichzelf stelden: moeten ze een voorraad gaan aanleggen? Tot die tijd kwam iedere Chesterfield op afroep het Kanaal over en nam dat hoogstens 3 tot 4 weken in beslag. Met het nieuwe ingewikkelde papierwerk en andere regels zou dat minstens 10 weken gaan duren.
'Maar ja, je kunt wel 20 paarse banken op voorraad zetten: als de klant een gele wil, dan heb je daar niets aan. Daarbij, ineens heb je veel geld nodig om in een voorraad te stoppen. En waar laat je het allemaal? Het kan zijn dat het na een week weg is, maar het kan er ook maanden blijven staan.'
Er werd een extra magazijnruimte gehuurd, waarin ruim 500 Chesterfields op voorraad kwamen te staan. Van alle types en maten stond er iets. Het familiebedrijf was gezond en houdt er een degelijke bedrijfsvoering op na, deelt Van Dodewaard, dus alles kon uit eigen middelen worden gefinancierd.
Overigens stopte het niet bij investeren in een voorraad: met zoveel extra waarde opgeslagen, volgden er ook gesprekken over de verzekering en moest het alarmsysteem worden uitgebreid.
De hoge kosten zorgden ervoor dat Bert van Dodewaard wel even moest slikken. 'Ik word altijd heel gelukkig van het zien van onze banken, maar dit was wel een hele hoop wat verkocht moest gaan worden.' Daar kwam ook nog eens de coronacrisis bij. De crisis zorgde voor extra vertragingen in het transport door extra controles en verplichte testen.
Zijn medewerkers hield hij tijdens deze onzekere tijden scherp en gemotiveerd door te benadrukken dat ze het samen doen, en flexibeler te zijn in wat ieders rol is. Zo hadden ze het in de werkplaats op een gegeven moment juist veel drukker: 'wie door de pandemie de hele dag thuis zit, ergert zich een stuk sneller aan een scheur of kras op de bank', lacht de mededirecteur.
Hij leerde ook dat hun fysieke winkels heel waardevol zijn, ondanks het succes van de webshop. Dikwijls stuurden mensen een berichtje met de vraag of ze toch niet even mochten komen 'proefzitten', toen alle winkels gesloten waren op last van de overheid.
Maar toen, net voordat in maart 2021 de deuren van de filialen weer open mochten, sloeg opnieuw het noodlot toe. In een washok boven de winkel in Eindhoven bleek een waterleiding geknapt. Het was ruim 2 dagen later dat iemand het ontdekte. In de tussentijd had zich een enorme hoeveelheid water verzameld, die als een waterballon omlaag was gevallen, door het plafond van de winkel van Delta Chesterfield heen.
De vloerbedekking stonk zodanig dat Van Dodewaard al wist hoe laat het was. Op sommige plekken stond meer dan 12 centimeter water. Meer dan 60 banken bleken zodanig aangetast dat ze onverkoopbaar waren. Door de huidige situatie konden ze bovendien ook niet binnen korte tijd nieuwe exemplaren regelen.
In overleg met de verzekering besloot Bert van Dodewaard dat ze de banken in eigen werkplaats gingen redden. Verkopen ging niet meer, maar na een opknapbeurt konden ze nog prima als showmodel dienen.
Dankzij goede samenwerkingen uit het verleden lukte het de Chesterfield-expert bovendien om, ondanks lange wachtlijsten in de bouw, binnen korte tijd de showroom weer in perfecte staat te krijgen.
In de praktijk betekende dit dat sommige klanten de showroom hebben betreden met enkel een betonvloer, met in de hoek een droogmachine. Een paar dagen later was de getroffen Eindhovense showroom voorzien van een nieuwe gietvloer.
Het mooie is dat ondanks dat ze bij de Chesterfield-importeur door Brexit flinke wijzigingen in de bedrijfsvoering moesten aanbrengen, het heeft gezorgd voor een heel nieuwe koers binnen het bedrijf. Ze zijn zich sterker gaan profileren als marktleider en dankzij de eigen voorraad in Nederland kunnen ze nu binnen een week leveren.
Er wordt zelfs een nieuw magazijn gebouwd van 2.000 vierkante meter, dat de oude van 800 vierkante meter gaat vervangen. Dit keer zonder washok erboven.
'Wie goed doet, goed ontmoet.' Het werd Van Dodewaard tijdens deze crises in de afgelopen jaren weer eens bevestigd. 'Als jij met iemand in het verleden goed hebt samengewerkt en je bent correct geweest, dan staan ze graag voor je klaar.'
Het interview met Bert van Dodewaard van Delta Chesterfield beluisteren? Dat kan in de nieuwe podcastreeks van Interpolis en BNR: 'Crisis de baas'.