Drees Peter van den Bosch, CEO van cateringbedrijf Hutten: ‘Dit is hét moment om veranderingen door te voeren’

Tijdens een crisis van kapitein wisselen. Het lijkt een verrassende zet, maar het is eigenlijk heel logisch, vertelt Drees Peter van den Bosch. Hij is de kersverse CEO van cateringbedrijf Hutten en de eerste buiten de familie die het bedrijf leidt. Hij benadrukt het belang van het behouden van een frisse kijk op de zaken én grijpt dit moment aan voor een fikse verandering in leiderschapsstijl. ‘Beter nu dan wanneer je weer volop aan het opschalen bent.’

In de serie ‘Crisis de Baas’ vertellen ondernemers hoe zij omgaan met de gevolgen van de coronacrisis. De BNR reeks ‘Crisis de Baas’ is mede mogelijk gemaakt door Interpolis.

In januari nam Drees Peter van den Bosch het stokje over van de grote baas, Bob Hutten. Zelf komt Van den Bosch bij Unilever vandaan, en daarna richtte hij het maaltijdboxenbedrijf Willem & Drees op. Toen hij daarmee stopte kwam hij in dienst van familiebedrijf Hutten, waar hij verantwoordelijk werd voor innovatie.

De hardste klappen vallen bij catering voor evenementen

De evenementen waar ze het van moeten hebben zijn geschrapt en door het thuiswerken staat ook de kantoorcatering onder druk. Op dit moment is er bij Hutten sprake van een omzetverlies van rond de veertig, vijftig procent. ‘Voor bedrijven bestaan er nog alternatieven zoals lunchpakketten, dus dat blijft deels overeind’. Van den Bosch geeft aan dat er veel langlopende contracten zijn voor catering bij bedrijven waarbij op dit moment nauwelijks wordt geleverd. Dat zorgt voor wat spanningen tussen het bedrijf en de afnemers. ‘Deze situatie heb je nog nooit met elkaar hebt meegemaakt dus het vergt veel flexibiliteit van alle kanten’.

Het stuur overnemen in het midden van een crisis

Na 91 jaar is Van den Bosch de eerste buiten het familiebedrijf die de boel gaat leiden. ‘Het is inderdaad een onzekere tijd. Tegelijkertijd is het een mooie tijd om opnieuw naar de strategie te kijken en het bedrijf net even een andere vorm te gaan geven. Als je dingen anders wil gaan doen, dan is dit het moment. Liever nu dan wanneer de business weer begint te lopen.’

Flink afgeslankt

De meeste maatregelen die met de crisis te maken hebben waren overigens al door Bob Hutten genomen. In overleg, dat wel. Zo hebben ze 800 mensen van de 2200 moeten laten gaan vanwege de reorganisatie. ‘Dat was de moeilijkste beslissing’ geeft Van den Bosch aan. Dit heeft ook een grote impact gehad bij degene die ‘achterblijven’. Ook zijn er managementlagen verdwenen en bestaat het directieteam nu uit maar liefst negen mensen: ‘Groot, maar wel veel wendbaarder. Hiermee zitten we bovenop iedere operatie en kunnen we snel dingen regelen.’ Onenigheid daarover bestond eigenlijk niet, vervolgt de nieuwe CEO. ‘Al hebben we natuurlijk wel de nodige discussies gehad, bijvoorbeeld over de lange termijnstrategie.’ Van den Bosch geeft aan dat hij er rationeler instond dan Bob Hutten. Die had een veel emotionelere kijk op de bedrijfsvoering. Zo hield zijn voorganger er aantal heilige huisjes op na, zoals het transport voor eigen rekening nemen en alle mensen zelf in dienst hebben. Van den Bosch ziet daarentegen de voordelen in van samenwerken met succesvolle partners. 

Duidelijke ideeën voor de toekomst

‘Ik ben als eerste in het bedrijf gaan nadenken over wat de effecten van de crisis zijn voor de lange termijn’. Hij probeert te voorkomen dat hij wordt meegenomen in de gebruikelijke manier van werken binnen het familiebedrijf en zo zijn frisse perspectief verliest. Van den Bosch geeft aan dat zijn aanpak past bij zijn rol vanuit innovatie: ‘Ik heb me een aantal zaken echt voorgenomen. Dan hoor je natuurlijk mensen zeggen van ‘oh maar dat hebben we al eens gedaan’ of ‘zo werkt dat niet’, maar ik weet: dit heb ik duidelijk geconstateerd toen ik wat meer op afstand stond, hier ga ik niet van afwijken.’

De vegan burger

Als voorbeeld noemt hij trends als meer plantaardig eten. ‘Kijk, wij zijn heel trots op onze culinaire kwaliteit en kunnen een ambachtelijke hachee maken als de beste. Maar ik wil óók goed en veel sneller kunnen inspelen op trends. Dat is een van de dingen die ik me heb voorgenomen, dat we minstens even goede vegan burgers gaan serveren.’

'Mensen moeten vertrouwen in je hebben én ze moeten van je gaan houden'

Al betekent het ook dat hij de ruimte moet opvullen die achtergelaten is door een baas die door iedereen zeer geliefd werd. Voelt het alsof hij harten moet winnen? Hij lacht: ‘Ja. Niet dat ik daar moeite mee heb, en ik zie het sowieso als een belangrijke taak. Bob zegt ook altijd: mensen moeten vertrouwen in je hebben én ze moeten van je gaan houden.’ Om zijn medewerkers te leren kennen organiseert hij nu regelmatig online ontbijtsessies. Dat gaat al helemaal makkelijk nu vrijwel iedereen thuiswerkt, want Hutten heeft mensen door heel Nederland in dienst.

Altijd open, eerlijk en positief blijven

Transparantie is een van zijn kernwaarden. Als leider blijf je altijd open en eerlijk, vindt hij. Zo verwacht hij zelf dat de boel in de tweede helft van dit jaar weer een beetje begint te draaien, dat er weer evenementen worden georganiseerd. Maar hij is ook duidelijk over alternatieve scenario’s. ‘Als er nog vijf Engelse varianten langskomen waarvoor het vaccin niet meer werkt, bijvoorbeeld. De kunst is om ook dan transparant te zijn. Ook over de dingen waar je geen invloed op hebt.’ Eén ding: hij blijft wel positief. ‘Als leider moet je gewoon optimistisch ingesteld zijn. Mensen krijgen vertrouwen van iemand die vertrouwen uitstraalt.’

De belangrijkste les

Drees Peter van den Bosch denkt even na: ‘Sneller inspelen op problemen waar we het bestaan eigenlijk al vanaf weten. Laten we alsjeblieft handiger omgaan met bijvoorbeeld klimaatverandering, dat zijn echt de problemen van de toekomst.’

 

Het interview met Drees Peter van den Bosch van cateringbedrijf Hutten beluisteren? Dat kan in de nieuwe podcastreeks van Interpolis en BNR: ‘Crisis de baas’. 

Interpolis helpt zakelijk Nederland focussen op wat echt belangrijk is

De BNR podcastserie Crisis de Baas wordt mede mogelijk gemaakt door Interpolis. Hierin laten we ondernemers aan het woord over hoe zij omgingen met de effecten van de Corona-crisis. Hoe ga je om met je medewerkers, hoe pas je je organisatie aan op de ontwikkelingen, welk leiderschap past hierbij? Juist in deze tijden wordt bij ondernemers een extra beroep gedaan om te focussen op wat echt belangrijk is. Met Crisis de Baas willen BNR en Interpolis ondernemers inspireren met nieuwe inzichten en een platform bieden om van elkaar te leren.