"In anderhalf jaar tijd 2 crises kunnen overleven, dat stemt me positief" zegt directeur Camille Oostwegel jr. van de luxe hotelgroep Oostwegel Collection

De luxehotels van het familiebedrijf Oostwegel Collection hadden net corona overleefd en toen stond de volgende ramp alweer voor de deur: de overstromingen in Zuid-Limburg. Enorme waterlast deed de schade oplopen tot in de miljoenen. Voor directeur Camille Oostwegel jr. betekende het de 2e crisis in nog geen 2 jaar tijd.

Twee crises in nog geen twee jaar tijd

Na maanden van dicht moeten, half open kunnen en steeds veranderende maatregelen, leek het alsof ze eindelijk weer lekker aan de slag konden. Maar toen kwamen de overstromingen. Het is een behoorlijke heftige tijd geweest, beaamt Camille Oostwegel jr. Hij is directeur van de hotelketen en het familiebedrijf Oostwegel Collection, met bijzondere vestigingen in Zuid-Limburg.

Het was midden in de zomer, op 16 juli 2021, dat het hard begon te regenen. En nu kennen ze in het zuiden van het land flinke regen, maar al snel werd duidelijk dat dit wel heel extreem was. Gelukkig heeft ieder ‘huis’, zoals Oostwegel jr. de hotels gevestigd in historische gebouwen noemt, zijn eigen zelfstandige directie die meteen actie ondernam.

Zelfstandige directies per hotellocatie ondernamen actie

Hij herinnert zich hoe ze bij Hotel Winselerhof in Landgraaf de eerste waren die bij de bouwmarkt zandzakken gingen halen. Ook kwam de brandweer binnen de kortste keren langs om het teveel aan water weg te pompen. Al snel ontstond er contact met bedrijven die eventueel noodapparatuur konden verzorgen.

"Uiteindelijk zijn er daardoor ‘maar’ 8 kamers onder water te komen te staan. Dat hadden er een heel stuk meer kunnen zijn. En we konden ervoor zorgen dat de situatie veilig bleef, ook voor de gasten. Niemand heeft er eigenlijk overlast van ondervonden. Naar omstandigheden viel het mee." concludeert de directeur.

Het leek mee te vallen

Een heel ander verhaal was het bij het prestigieuze Château St. Gerlach, vervolgt Camille Oostwegel jr. Toen hij daar ging kijken, stond er een beetje water in de kelder, maar na een korte behandeling met de waterstofzuiger en een dweilbeurt erachteraan leek alles in orde. Hij ging naar huis en was blij dat ze het zo goed als droog hadden kunnen houden.

Totdat hij thuis een paar uur later werd opgebeld: de kelder stond volledig blank. Niemand had een idee waar het vandaan kwam of wat ze ertegen konden doen. Oostwegel jr.: "Later bleek dat het riool het had begeven, en dat de afvoerputjes waren veranderd in opvoerputjes."

Alles wat in de kelder stond was afgeschreven

In de kelder van het monumentale pand bevonden zich alle zogenoemde gebouwgebonden installaties, zoals de ventilatie, luchtbehandeling, warm water en de stroom en het internet. "Alles kon worden afgeschreven, alles was kapot."

In totaal liep de financiële schade tot in de miljoenen. Een week lang bleef onduidelijk of de verzekeringsmaatschappij de schade zou dekken. Oostwegel jr.: "Hun positieve antwoord was een pak van mijn hart. Ik had niet geweten hoe we dit anders hadden moeten oplossen."

Er is hard gewerkt aan de wederopbouw en Château St. Gerlach is weer open. Dat werd gevierd met "Een groot evenement van 700 gasten", meldt de directeur trots.

Team toont veerkracht

Het team toon enorme veerkracht, ziet hij. Zeker na de onzekerheid van de coronacrisis. "De tegenslagen die de medewerkers de afgelopen 1,5 jaar hebben moeten verduren, kun je niet onderschatten. Het is echt pittig geweest." Ook zelf vond hij het emotioneel en heeft hij niet altijd droog kunnen houden.

Van de nood heeft hij de afgelopen maanden een deugd gemaakt: in de tijd dat het hotel door de waterschade dicht was, heeft de lobby een flinke opknapbeurt gehad. Van een lik verf tot mooie nieuwe lampjes en stoelen. "Normaal gesproken is een hotel een drukke plek en kun je niet zomaar onderhoud plegen," lacht hij. Hij hoop dat de aandacht straks ook wat meer daar naar uitgaat, in plaats van naar de overstroming.

Wateroverlast in de toekomst

Hoe zit het eigenlijk met de toekomst? Met de gevolgen van de klimaatverandering zullen er misschien wel hevige regenbuien blijven komen. Camille Oostwegel jr. vertelt dat ze zeker actief aan het kijken zijn naar manieren om hiermee om te gaan.

Hij legt uit hoe het familiebedrijf al 4 decennia bezig is met natuurbehoud en duurzaamheid, van bomen tot verduurzaming van het wagenpark. Over eventueel toekomstig wateroverlast zijn ze nu in gesprek met de lokale overheid en experts. Zo blijkt dat er wat betreft afwatering op sommige plekken nog best wat te winnen valt.

"De regenbuien voorkomen, dat kunnen we natuurlijk niet, maar de risico’s die erbij komen kijken kunnen we zeker proberen te beperken."

Vertrouwen in jezelf

Rationeel blijven, ook in het heetst van de strijd, dat houdt Camille Oostwegel jr. scherp en gemotiveerd, vertelt hij. Net als tijdens het begin van de coronacrisis lastte hij als leider van het bedrijf een dagelijks overleg in met zijn team.

Ook zijn vader kon hem van waardevol advies voorzien. Op 1 januari 2020 nam Oostwegel jr. het bedrijf over van Camiel Oostwegel sr., nota bene een paar maanden voordat de pandemie zijn intrede deed. Sindsdien kan hij bij zijn vader terecht, maar hij merkt vooral dat die veel vertrouwen heeft in hoe zijn zoon de zaken aanpakt.

Heb oog voor het leed van je medewerkers

"Wat we van die ramp hebben geleerd is dat het vooral heel belangrijk is om goed te blijven communiceren met je medewerkers. Je wil ze op de hoogte houden en ze betrekken bij wat er gebeurt." Die situatie leerde de directeur van de luxehotels om ook meer oog te hebben voor de persoonlijke situatie van de medewerkers: toen en ook nu zijn er mensen die zelf zijn getroffen door het leed.

"Mensen die even geen dak boven hun hoofd hebben, dat is natuurlijk dramatisch. Dan zorg je dat je hen extra aandacht geeft en geregeld checkt hoe het met ze gaat. Je vraagt of ze misschien in een van de andere hotels willen slapen? Je wil mensen laten weten dat je ook om hen geeft en niet alleen maar bezig bent met de herbouw."

Ondanks alle tegenslagen toch positief gestemd

De grootste uitdaging op dit moment is eigenlijk nog wel het vinden van goed horecapersoneel, deelt de directeur van het familiebedrijf. Zelf hebben ze niemand ontslagen tijdens de coronacrisis, maar net als overal hebben mensen elders werk gevonden.

Maar ondanks dat hij terugkijkt op 2 bewogen jaren sinds hij begin 2020 aantrad als directeur is Camiel Oostwegel jr. zeer positief gestemd. Hij lacht: Misschien met een paar extra grijze haren erbij op mijn hoofd, maar om al 2 van zulke crises te hebben overleefd en zo veerkrachtig en weerbaar te zijn, dat geeft me een goed gevoel."

Het interview met Camille Oostwegel jr. van Oostwegel Collection beluisteren? Dat kan in de nieuwe podcastreeks van Interpolis en BNR: ‘Crisis de baas’.

Benieuwd hoe Camiel Oostwegel jr. de coronacrisis heeft beleefd? Hierover vertelde hij tijdens een eerdere aflevering van Crisis de Baas.

 

 

Interpolis helpt zakelijk Nederland focussen op wat echt belangrijk is

De BNR podcastserie Crisis de Baas wordt mede mogelijk gemaakt door Interpolis. Hierin laten we ondernemers aan het woord over hoe zij omgingen met crisis in hun bedrijf. In deze tijden wordt bij ondernemers een extra beroep gedaan om te focussen op wat echt belangrijk is. Met Crisis de Baas willen BNR en Interpolis ondernemers inspireren met nieuwe inzichten en een platform bieden om van elkaar te leren.