Edwin Renze, de bedenker van de Stint: Dankzij ons hechte team hebben we ons uit die donkere, moeilijke periode gewerkt.

In 2018 werd Nederland geschokt door een verschrikkelijk ongeluk: vier jonge kinderen kwamen om het leven bij een botsing tussen een trein en een Stint. Ineens wist iedereen van het bestaan van de elektrische bolderkar af, die kort erna van de weg af moest. Wat doe je dan als eigenaar van zo’n bedrijf? Edwin Renze van Stintum Urban Mobility vertelt.

In de serie ‘Crisis de Baas’ vertellen ondernemers over leiderschap in turbulente tijden. Wat doe je als alles opeens op zijn kop komt te staan? De BNR reeks ‘Crisis de Baas’ is mede mogelijk gemaakt door Interpolis.

Die ene dag in 2018

Het is drie jaar geleden dat voor Edwin Renze van Stintum Urban Mobility alles veranderde. Op 20 september 2018 kwamen in het Brabantse Oss vier kinderen om het leven doordat de Stint waarin zij zaten werd aangereden door een trein. Renze was de producent van de elektrische bolderkar, een fenomeen dat opeens door heel Nederland bekend was, en niet op de manier waarop hij had gehoopt.

‘Het was een Stint’

Het was een mooie, zonnige donderdagochtend en Edwin Renze stond op het punt om op het vliegtuig naar Litouwen te stappen voor een productpresentatie. Op de radio had hij al iets gehoord over een ongeluk met een bakfiets op het spoor. ‘Als vader raakt dat je sowieso meteen. Maar toen kreeg ik een telefoontje: het was een Stint.’

Het betrof kinderen

Wat volgde had niets met zakelijke gedachten te maken, maar eerder een emotionele rollercoaster. ‘Overwhelmed, was ik. Net als iedereen binnen het bedrijf, je collega’s en je mede-ouders. Het betreft kinderen, hè? God, wat vreselijk. Veel meer kon ik niet denken.’

‘Het enige wat ik wilde was naar de BSO’s toe die het voertuig in gebruik hadden. Ik belde ze en zei: ik weet niet wat ik kan doen, maar vind je het goed als ik langskom? Dus dat deden we. We praatten er met de eigenaren, al was het meer huilen dan praten. Je kunt het je gewoon niet voorstellen. Mijn eigen twee kinderen waren toen ook zo jong. Dat komt binnen.’

Nooit zien aankomen

Dat het misschien wel het einde van zijn bedrijf kon zijn, daar stond Edwin Renze op dat moment geen ogenblik bij stil. ‘Je staat er met je goeie bedoelingen en je goeie mensen, iedereen is zo gemotiveerd en doet hard zijn best. We zaten in ons achtste jaar, tien miljoen kilometers, drieduizend voertuigen, verzekeringspremies die ongelooflijk laag waren. Zoiets als dit hebben we nooit zien aankomen.’

Het bedrijf Stintum Urban Mobility werd officieel in 2011 opgericht, maar de plannen lagen al sinds 2009 op tafel. Edwin Renze organiseerde op dat moment grootschalig repeterend personenvervoer voor mensen met een beperking, die op dagelijkse basis van woonadres naar hun dagbesteding gingen. Een uitdaging, maar niet zo lastig als vervoer organiseren in de kinderopvang. Daar waren ritjes kort, maar wel tijdens de drukke spitstijd. Tijdens het zoeken naar een oplossing werd het idee van de Stint geboren, vertelt de eigenaar met gepaste trots.

Ontstaan als oplossing voor een probleem

‘Het is nooit de bedoeling geweest om een hele commerciële onderneming te starten. De Stint was een vervoersoplossing voor kinderen die moeten worden opgehaald bij een opvang of school. Als consultant wilde ik dat probleem graag op gepaste wijze oplossen. Met de Stint lukte dat.’

Renze vertelt dat de Stint precies was wat de BSO’s nodig hadden. Het bedrijf draaide goed en gezond, toch werden er nooit hele hoge winsten gemaakt. Renze: ‘Het meeste geld ging naar ontwikkeling. We hebben ook geen verkopers, bijvoorbeeld. Het is wat voor je of het past niet.

Plotseling is alles anders

In het eerste jaar verkochten ze er 450 en in het laatste jaar waren dat er zo’n 1.000. Het bedrijf had zo’n 25 tot 30 personeelsleden in dienst. De toekomst lachte hen toe, en toen was er opeens dat vreselijke ongeluk op 20 september 2018. Het kantoor werd overspoeld met cameraploegen. ‘We trokken ons terug in een campinghuisje vlakbij. Voor overleg, maar ook om gewoon rustig bij elkaar te kunnen zijn. Het was nogal wat. Wij waren juist bezig met vervoer voor kinderen veiliger en logischer te laten verlopen, en dan gebeurt dit.’

Wat volgde was een onwerkelijke tijd vol bevroren bankrekeningen en verhalen die een eigen leven gingen leiden. Twee weken na het ongeluk besloot de overheid: alle Stints gaan van de weg af. Zonder nieuwe inkomsten kreeg de onderneming plotsklaps met een liquiditeitsprobleem te maken. Er was juist een grote inkoop gedaan en er lag voor een jaar voorraad aan spullen.

Faillissementsaanvraag

‘We besloten direct dat we onze collega’s niet wilden laten vallen,’ vertelt Renze. Je kunt het niet maken om ineens geen salaris uit te keren en mensen financieel in de problemen te laten komen. Dus daarom deden we al snel een faillissementsaanvraag.’ Een lastig besluit dat hem nog steeds zichtbaar emotioneert, maar dankzij deze voortvarende actie stonden er direct partijen op die het bedrijf wilden helpen overleven.

Het is dankzij hun hechte team dat ze zich opgewerkt hebben uit die donkere, moeilijke periode, vervolgt hij. Hij doelt op de tweeëneenhalf jaar die volgden op het ongeluk, toen het besluit waarop het voertuig was toegelaten werd ingenomen en een compleet nieuwe wetgeving gemaakt moest worden. Niet alleen Edwin Renze en zijn personeel kwamen zo in de problemen, maar ook alle BSO’s die opeens de Stints niet meer mochten gebruiken voor het vervoer van hun kinderen.

Geen technische mankementen

Het onderzoek naar het ongeluk is nog steeds gaande, maar wel is bekend dat het niet aan de bestuurster kon liggen en dat er ook geen technische mankementen aan het voertuig waren. Inmiddels is er sinds december 2020 een voertuig dat weer de weg op mag: de ‘BSO-bus’, een volledig nieuw model Stint waarin enkel wat onderdelen werden hergebruikt. Met zo’n 10, 15 stuks per week begint de verkoop weer voorzichtig te lopen.

Renze is blij dat hij zich kan houden aan de afspraken met de BSO’s en weer deel uitmaakt van de oplossing voor de vervoersproblemen, maar over de afgelopen jaren heeft hij gemengde gevoelens. Als hij in 2018 had geweten dat het tot eind 2020 had geduurd voordat er weer een Stint de weg op kon, had hij de handdoek alsnog in de ring gegooid. ‘We waren als een ezeltje die een wortel voorgehouden werd en zo sjokten we voort. Steeds denk je dat je er bent. Terwijl het nieuwe model al vroeg in 2019 klaar was.’

Samenwerken is het belangrijkste

Krijgt hij eigenlijk nog veel vragen over het ongeluk? Edwin Renze schudt zijn hoofd: ‘Eigenlijk niet. De kern van onze gebruikers zijn kinderdagverblijven. Die zijn altijd nauw verbonden geweest met ons en kennen ons verhaal.’

Wel heeft deze crisis voor hem bevestigd hoe belangrijk het is om goed samen te werken, besluit hij: ‘We zijn altijd met iedereen omgegaan alsof we vrienden of familie zijn, van leveranciers, collega’s tot gebruikers. Er is geen partij geweest die ons de nek heeft willen omdraaien. We hebben altijd met elkaar een goed product willen neerzetten. En dat doen we nog steeds.’

Het interview met Edwin Renze van Stintum Urban Mobility beluisteren? Dat kan in de nieuwe podcastreeks van Interpolis en BNR: ‘Crisis de baas’.

Interpolis helpt zakelijk Nederland focussen op wat echt belangrijk is

De BNR podcastserie Crisis de Baas wordt mede mogelijk gemaakt door Interpolis. Hierin laten we ondernemers aan het woord over hoe zij omgingen met crisis in hun bedrijf. In deze tijden wordt bij ondernemers een extra beroep gedaan om te focussen op wat echt belangrijk is. Met Crisis de Baas willen BNR en Interpolis ondernemers inspireren met nieuwe inzichten en een platform bieden om van elkaar te leren.
Ontdek onze zakelijke verzekeringen, tips en oplossingen voor ondernemers.