Meer dan 2 miljoen bezoekers kwamen er in 2019 over de vloer bij het Van Gogh Museum. Door beperkte overheidssubsidie vormt de omzet uit de kaartverkoop een belangrijk onderdeel van het bestaan van het vermaarde museum. Het wegvallen daarvan had grote gevolgen, zo laat directeur Emilie Gordenker zien.
In de serie ‘Crisis de Baas’, vertellen ondernemers hoe zij omgaan met de gevolgen van de coronacrisis. De BNR reeks ‘Crisis de Baas’ is mede mogelijk gemaakt door Interpolis.
Gordenker riep toen iedereen bij elkaar in de grote hal, herinnert ze zich. ‘Dat was zo’n moment dat ik echt even iedereen wilde zien. Ik zei: dit is gebeurd, en we gaan er het beste van maken.’ Ze merkte sterk dat er behoefte was aan iemand die duidelijk de leiding nam. ‘En die rol heb ik met beiden handen aangepakt. Leidinggeven is doorpakken.’
Terug naar die geannuleerde projecten. Is het eigenlijk wel nodig om aanvullende tentoonstellingen te organiseren als je al zo’n fantastische collectie Van Goghs in huis hebt? Gordenker verduidelijkt hoe een spraakmakende tentoonstelling een goede trigger kan zijn voor mensen om het museum te bezoeken. Vooral voor Nederlandse bezoekers, die slechts 15% van het totaal aantal bezoekers uitmaken. ‘Anders bestaat er geen sense of urgency. Mensen denken al snel: daar kan ik altijd nog naartoe.’
‘Ik wil graag dat Nederlanders beseffen wat voor fantastisch museum dit is en dat je daar niet 1 keer in je leven naartoe gaat, maar meerdere keren. Er is hartstikke veel te zien en te doen, maar dat dragen we niet genoeg uit. Daar heb je reuring en een leuke programmering nodig. Dat zie ik echt als ons huiswerk.’
Het interview met Emilie Gordenker van het Van Gogh Museum beluisteren? Dat kan in de nieuwe podcastreeks van Interpolis en BNR: ‘Crisis de Baas’.