Directeur van Ziggo Dome Danny Damman: ‘Misschien ben ik toch wat te emotioneel geweest’

Wie kijkt op de website van de Ziggo Dome ziet één woord steevast terugkomen: verplaatst. Op een paar testevenementen na is het er stil. En dat niet een paar weken of maanden, maar al een jaar lang. Hoe is het om directeur te zijn en wat doe je dan? Danny Damman van de Ziggo Dome deelt zijn ervaringen én emoties.

In de serie ‘Crisis de Baas’ vertellen ondernemers hoe zij omgaan met de gevolgen van de coronacrisis. Ze vertellen over de focus leggen en keuzes maken op alle zaken die er echt toe doen. De BNR reeks ‘Crisis de Baas’ is mede mogelijk gemaakt door Interpolis.

Ze zaten middenin een reeks concerten van Holland Zingt Hazes toen in maart 2020 de intelligente lockdown werd aangekondigd. Per direct moest de Ziggo Dome dicht, vertelt directeur Danny Damman. ‘We dachten dat we de laatste twee concerten nog mochten afmaken, maar dat was dus niet geval. We hebben het personeel bij elkaar geroepen en iedereen die niet aanwezig hoefde te zijn vanaf dat moment thuis laten werken. In overleg met de concertpromotor besloten we direct daadkrachtig te handelen en de boel af te breken.’

Zoomen en concerten via de tv

Toch bleef hij er laconiek onder: dat duurt een paar maanden en dan is het weer business as usual, vervolgt hij. ‘We hielden de moed erin, probeerden leuke dingen te doen. Dat Zoomen was ook best geinig en we zonden concerten uit via tv.’ Toen iemand een keer riep dat het pas september zou kunnen worden eer dat ze weer open konden, geloofde hij er niks van. ‘Wij zijn veel eerder open, dacht ik. Kijk, je moet natuurlijk ook de optimist blijven en de rest van het team blijven motiveren.’


Dan is het daadwerkelijk eind september en mogen ze inderdaad weer open, maar wel alleen als iedereen op anderhalve meter afstand van elkaar blijft. Heel even was er daarna een opleving: voor tien locaties maakte de gemeente Amsterdam een uitzondering. De Ziggo Dome zat er niet bij, tot Damman’s frustratie. Een week later trad echter de volledige lockdown in en mocht helemaal niks meer.

Heel emotioneel

De situatie brengt geregeld emoties in hem naar boven, vertelt de Ziggo Dome-directeur. ‘Ik ben heel emotioneel. Ik kan ook heel slecht tegen onrecht. Vroeger leefde ik van evenement naar evenement, nu van persconferentie naar persconferentie. Nou, daar kan ik wel boos om worden. Dat gevoel van onmacht ook, en onrecht. Dat kost me dan echt mijn nachtrust.’

Hij is overigens volkomen open en eerlijk over zijn emotionele karakter: ‘Ik kan wel de stoere directeur uithangen maar als ik dat niet ben, dan speel ik toneel. Dan had ik iets anders moeten gaan doen.’ Hij ziet dat er kracht schuilt in het tonen van emotie op de werkvloer. ‘Het laat zien dat je jezelf bent.’


Sowieso gaat het er binnen de branche anders aan toe dan op een gemiddeld kantoor, vertelt Damman: na een evenement wordt altijd nog aan de keukentafel nageborreld en -gepraat, wijntje of biertje erbij. Dat maakt het extra zwaar om de helft van de mensen te moeten laten gaan. Ze waren al met een kleine club: niet meer dan 34 mensen op de loonlijst.

Echte mensen waarvan je alles weet

Het enige moment waarop hij ooit eerder iemand had ontslagen was toen er sprake was van diefstal. ‘Dat is dus niet zo moeilijk. Maar dit gaat om mensen die gewoon goed functioneren. Het is geen FTE waar je het over hebt maar een persoon waarvan ik alles weet, zelfs partners en kinderen ken ik.’ Een voorzichtig lachje: ‘Ik speel nota bene ieder jaar voor Sinterklaas. Die mensen vertellen dat er geen plek meer voor ze is, dat doet veel pijn. Hij had dan ook moeite om zijn tranen te bedwingen tijdens zijn afscheidsspeech, vertelt hij.

Samen met de aandeelhouders en afdelingshoofden werd bepaald wie kon blijven en wie niet. Er werd geprobeerd om zo veel mogelijk mensen toch aan te blijven houden, benadrukt de directeur. Het is ook belangrijk dat wanneer de concerten weer beginnen, de Ziggo Dome goed voorbereid is.

Zaken doen is als vrienden maken

Met concertorganisatoren, sponsors en partners heeft hij de zaken in ieder geval goed weten te regelen. Er bestaat veel onderling begrip. Met veel mensen houdt Danny Damman er een op vriendschap lijkende connectie op na, zegt hij zelf. ‘Zaken doen is als vrienden maken, daar ben ik van overtuigd. Het is natuurlijk anders dan privé, er zit nog wel afstand bij, maar ik vind dat je elkaar moet helpen. In goede en in slechte tijden. De onderlinge relatie op lange termijn is mij meer waard dan op korte termijn even snel geld te scoren.’

Rationeler opstellen

Toch vindt hij achteraf gezien dat hij zich wel wat minder emotioneel en juist wat rationeler had kunnen opstellen. ‘Ik heb het werk dat ik toen moest doen, het kijken naar de toekomst, misschien toen wel een beetje verwaarloosd. Ik had me sneller en meer kunnen richten op zaken als: hoe gaan we het bedrijf weer zo snel mogelijk operationeel maken?’ Al vormt hij zelf een hecht team met zijn twee mede-directieleden, die hem zeker corrigeren op dit vlak wanneer dat nodig is.

‘Ik heb geen glazen bol, maar je moet ergens vanuit gaan.’

Zelf gelooft hij dat er deze zomer alweer een aantal festivals gehouden zullen worden. ‘En dat we daarna weer volledig kunnen draaien met de Ziggo Dome, dat is mijn vermoeden. De laatste twee concerten van de Holland Zingt Hazes-reeks staan ook al in de agenda, voor augustus. Ik heb geen glazen bol, maar je moet ergens vanuit gaan.’

 

Het interview met Danny Damman van Ziggo Dome beluisteren? Dat kan in de nieuwe podcastreeks van Interpolis en BNR: ‘Crisis de baas’. 

Interpolis helpt zakelijk Nederland focussen op wat echt belangrijk is

De BNR podcastserie Crisis de Baas wordt mede mogelijk gemaakt door Interpolis. Hierin laten we ondernemers aan het woord over hoe zij omgingen met de effecten van de Corona-crisis. Hoe ga je om met je medewerkers, hoe pas je je organisatie aan op de ontwikkelingen, welk leiderschap past hierbij? Juist in deze tijden wordt bij ondernemers een extra beroep gedaan om te focussen op wat echt belangrijk is. Met Crisis de Baas willen BNR en Interpolis ondernemers inspireren met nieuwe inzichten en een platform bieden om van elkaar te leren.