Veilig op vakantie? Doe de caravan-check!

Hoewel het niet verplicht is, is het wel heel verstandig om je caravan te (laten) checken voordat je op vakantie gaat. Juist omdat het vakantiehuis-op-wielen maar een klein deel van het jaar gebruikt wordt, is het risico op gebreken extra groot. Van uitgedroogde banden tot remmen die het onderweg begeven, volgens de autobranche-organisatie BOVAG is 1 op de 3 caravans een gevaar op de weg.

Reis geboekt, paspoorten verlengd, reisverzekering op orde en de auto laten keuren. Dat klinkt alsof je klaar bent voor de zomervakantie! Maar veel mensen vergeten één ding: om de caravan ook te laten checken voor vertrek. Juist doordat een caravan een groot deel van het jaar stilstaat, kan er makkelijk wat kapot gaan zonder dat je het zelf merkt of ziet. Want ergens is het gek: auto’s moeten regelmatig gecheckt worden; afhankelijk van het type brandstof en de leeftijd van de auto, tussen de eens per 3 jaar en eens per jaar. Maar voor caravans is zo’n verplichting er niet.

Verhoogd risico op schade, als je caravan niet goed onderhouden is.

Henk IJsstelstein, schade expert bij Interpolis, ziet in de zomer veel schademeldingen bij caravans die niet goed zijn onderhouden. Henk: 'Veel mensen wachten te lang met het vervangen van belangrijke onderdelen zoals banden, remmen of gaskabels. Het is risicovol om met een ongecontroleerde caravan lange afstanden te rijden. Als je bijvoorbeeld vertrekt met versleten banden is het risico aanwezig dat je een klapband krijgt. Een caravan staat voor een groot deel van het jaar stil. Dan start het verdrogingsproces en krijg je uiteindelijk een keer dat een band knapt op het moment dat je niet tijdig je banden vervangt.'

Wat kan er stuk gaan en hoe voorkom je dat?

De BOVAG adviseert om je caravan elke 2 jaar een onderhoudsbeurt te laten geven bij een garage. Henk: 'Buiten die onderhoudsbeurten kun je zelf ook al het een en ander doen voor een veilige reis. Haal je caravan niet pas vlak voor vertrek op, maar zeker een paar dagen voor vertrek. Let wel op dat caravans in de meeste gemeentes maximaal 3 dagen langs de openbare weg geparkeerd mogen staan! Check de caravan in ieder geval op de volgende punten:'

  • Banden
    Bekijk het profiel, al is dat vaak nog prima in orde omdat er niet heel veel wordt gereden met de meeste caravans. Uitdroging is dus een groter risico. Je herkent het aan kleine haarscheurtjes aan de zijkant van de band. Het risico als je hier toch mee gaat rijden? Een klapband. Het advies vanuit de BOVAG is om de banden van een caravan minimaal elke 6 jaar te vernieuwen. Ben je niet de eerste eigenaar en weet je niet zeker hoe oud de banden zijn? Op de zijkant staat een nummer. De laatste 4 cijfers achter de letters DOT geven de productieweek (eerste 2 cijfers) en het productiejaar (laatste 2 cijfers) aan. Check voor vertrek ook nog even de bandenspanning.

  • Verlichting
    Als de caravan in de stalling staat dan bestaat de kans dat er schade ontstaat aan de verlichting. Bijvoorbeeld een lamp die net verkeerd geraakt wordt. Het gevolg: een barst of zelfs een kapotte lamp. Het is gevaarlijk én strafbaar om te rijden met niet goed werkende verlichting. Controleer de verlichting ook als de caravan is aangekoppeld. Soms zie je aan de buitenkant niet dat de verlichting kapot is.
  • Remmen
    Het controleren of afstellen van de remmen is écht een klus die door een vakman gedaan moet worden. 
  • Gasdrukregelaar en gasleiding 
    Voor het vervangen van de gasslang in je caravan zijn geen wettelijke regels vastgesteld. Het advies vanuit de BOVAG is om de gasslang en drukregelaar iedere 2 jaar te controleren. Een kapotte gasslang kan erg gevaarlijk zijn. De kans bestaat dat er tijdens het koken iets scheurt of barst waardoor er veel gas ontsnapt naast open vuur. 
  • Dissel (en alles daar omheen)
    De dissel verbindt de caravan en de auto. Dit moet er dus solide en zonder deuken uitzien. In en om de dissel zit veel techniek om ervoor te zorgen dat het rijden (en remmen) met een caravan soepel gaat. Eén van de belangrijkste onderdelen is de ‘oplooprem’. Je kunt controleren of deze nog goed werkt door de caravan af te koppelen, op de handrem te zetten en het schuifstuk met de hand in te drukken en uit te trekken. Dit moet erg zwaar gaan als het goed is. Het is belangrijk om de vetnippels van de oplooprem regelmatig (2 keer per jaar) in te smeren met een vetspuit zodat alles soepel blijft werken. Let hierbij goed op dat er geen vet op andere onderdelen komt. De kogel van de auto (en dus ook de haak van de caravan) moeten altijd schoon, roest- en vetvrij zijn. 
  • Breekkabel
    Stél dat er echt iets misgaat en dat de caravan losschiet van de auto, dan is daar altijd nog de breekkabel. Houdt zo’n klein kabeltje een hele caravan? Nee, dat zeker niet. Maar een goed bevestigde breekkabel zorgt ervoor dat het remsysteem van de caravan geactiveerd wordt als er hard aan getrokken wordt. Daarvoor moet de breekkabel niet alleen om de kogel, maar ook door een vast onderdeel van de auto vastgemaakt worden. Aan de andere kant zit de breekkabel vast aan de caravan met een ring of een borgpen. De staalkabel mag niet beschadigd zijn, anders bestaat de kans dat de kabel breekt voor het remsysteem geactiveerd is. Heb je vanwege slijtage een nieuwe breekkabel nodig en weet je niet precies hoe je ‘m moet vervangen? Zoek dan zeker een specialist op die dit goed voor je regelt. 

Rij een paar dagen voor vertrek al een rondje.

Extra tip: rij een paar dagen voor vertrek al een keer een rondje met de caravan. Zo word je er zelf al handiger in om met een aanhanger te rijden. En mocht er iets (flink) mis zijn dan kun je dat misschien nog voor vertrek laten maken. Begin rustig, maar rij zeker ook een rondje over de snelweg. Zo test je echt of je caravan klaar is voor de (vaak) lange reis die eraan komt. Twijfel je over iets? Laat het dan zeker checken door een professional. In Nederland zijn de wegen vaak goed onderhouden, maar zodra je de grens over rijdt is dit soms niet het geval. Dit is nog een extra belasting voor alle onderdelen van een caravan. 

Zorg voor een caravanverzekering.

Daarnaast is het verstandig om een caravanverzekering af te sluiten. Het is niet verplicht, maar kan je wel een extra gerust gevoel geven. Met deze verzekering verzeker je schade aan jouw eigen caravan. Bijvoorbeeld schade die wordt veroorzaakt door diefstal, storm of brand.