We vermijden ze liever, verkeersboetes die op de deurmat vallen. Het is echter onze eigen verantwoordelijkheid; als we ons goed gedragen op de weg, helpt dat om gevaarlijke situaties te beperken én zorgen we voor een betere doorstroming op de weg.
In 2023 werden van mei t/m augustus ruim 3 miljoen boetes voor verkeersovertredingen uitgedeeld. De meeste verkeersboetes werden opgelegd voor te hard rijden. Per 1 maart 2024 zijn de verkeersboetes ten opzichte van 2023 met 10% gestegen. Deze stijging bestaat uit een deel inflatiecorrectie, en daarnaast is de verhoging nodig om de Rijksbegroting op orde te krijgen.
De meest opvallende overtreding hielden we 20 jaar geleden nog niet voor mogelijk. Dat is die van het gebruik van de smartphone tijdens het rijden. De boete hiervoor is per 1 maart 2024 verhoogd van € 380,- naar € 420,-.
Volgens Adriaan Heino is dat terecht. Bellen tijdens het autorijden is erg gevaarlijk. En hier zou ook echt een gedragsverandering moeten plaatsvinden. 'De omgeving moet hierin ook een actieve rol gaan spelen. Het telefoon- of appgesprek speelt zich af tussen minstens 2 personen: de beller en de ontvanger. Als de ontvanger op dat moment de automobilist is, heeft deze de keuze om het gesprek wel of niet aan te nemen. Neemt deze het gesprek aan, dan heeft de beller óók een keuze om het gesprek in het kader van veiligheid voort te zetten of te beëindigen.'
Een tip voor iedereen die het moeilijk vindt om de telefoon weg te leggen in de auto is de AutoModus app van Interpolis. Deze app biedt een goede en gemakkelijke oplossing voor iedereen die mobielvrij wil rijden.