Zo herken en voorkom je oplopende werkstress

Iedereen ervaart weleens stress op het werk. Je voelt de druk van een strakke deadline, of bent gespannen door een presentatie waar veel van afhangt. En dat is helemaal niet erg, maar wees er alert op dat stress niet structureel wordt. We helpen je om de signalen op tijd te herkennen.

Een gezonde werkdruk zorgt voor betere prestaties

Het is fijn om veel te doen te hebben, helemaal als je gepassioneerd bent over je werk. Een gezonde werkdruk zorgt voor adrenaline in je lichaam, waardoor je extra energie hebt en scherper bent. Maar drukke periodes moeten wel afgewisseld worden met momenten waarop je het rustiger hebt. Als de druk altijd te hoog is, ligt werkstress op de loer. Langdurige stress kan leiden tot fysieke en psychische klachten, of in het ergste geval een burn-out. Dat wil je natuurlijk voorkomen!

Oplopende werkstress: dit zijn de kenmerken

Overspannen raken of een burn-out krijgen lijkt plotseling te gebeuren, maar dat is meestal niet zo. Er zijn vaak aardig wat signalen die aangeven dat je gevaarlijk veel stress ervaart. Het is dus belangrijk dat je ze op tijd opmerkt en je werkgewoontes aanpast. 

Dit zijn de kenmerken van werkstress:


  • Je bent sneller moe en hebt weinig momenten waarop je echt tot rust komt.
  • Je reageert vaker geïrriteerd dan anders, ook als het om kleine dingen gaat.
  • Je productiviteit op het werk gaat omlaag; je hebt het gevoel dat er minder uit je handen komt.
  • Je richt je steeds vaker op details en verliest het grotere geheel uit het oog.
  • Je blijft na werktijd piekeren over dingen die je nog moet afronden.
  • Je komt moeilijker in slaap en wordt vaak wakker.
  • Je krijgt lichamelijke klachten, zoals hoofdpijn en spanning op je spieren.
man die twee handen voor zijn gezicht houdt

Meerdere factoren dragen bij aan stress

Stress wordt niet alleen veroorzaakt door uit een te hoge werkdruk. Meestal gaat het om een samenloop van omstandigheden. Je thuissituatie en je financiële situatie kunnen bijvoorbeeld ook bijdragen aan stress. Als je op persoonlijk vlak zorgen hebt, wordt het een stuk moeilijker om genoeg te ontspannen en tot rust te komen. Lees daarom onze tips om werk en privé in balans te houden.


Let goed op jezelf en elkaar

Vind je het moeilijk om zelf te bepalen of je last hebt van werkstress? Vraag dan eens feedback van een collega die jou al wat langer kent. Ziet hij of  zij veranderingen in je gedrag of werkprestaties? Neem de kenmerken van oplopende stress serieus en neem de nodige stappen. Andersom kun je collega’s helpen door bij hun problemen te signaleren. Zo voorkom je een negatieve werksfeer of een gespannen werkrelatie.

Neem maatregelen of vraag hulp

Ervaar je stress? Probeer te bedenken hoe het komt dat je minder energie en plezier hebt in je werk. Door dit op een rijtje te zetten en te bespreken, kom je er achter wat je moet veranderen om de stress te verminderen. Betrek ook andere mensen bij het bedenken van oplossingen. Juist door alles zelf op te willen lossen, neemt de druk alleen maar toe. Het delen van je gevoel is vaak de eerste stap in de goede richting. Lukt het niet of denk je dat je professionele hulp nodig hebt? Neem dan een werkcoach in de arm. 

Net begonnen met ondernemen? Neem je tijd

Niets is leuker dan je eigen bedrijf beginnen. Je werkt voelt (nog) niet als werkt en je hebt energie voor 10. Zorg alleen wel dat je jezelf niet voorbij rent. Neem de tijd te om je onderneming rustig op te bouwen. Zo blijf je enthousiast en stressvrij.