Waar is je bril beschadigd of gestolen?

Per situatie leggen we uit wat wel en niet verzekerd is. En op welke verzekering je de schade kunt melden.
Maak een keuze:

In mijn woning

Schade melden inboedelverzekering.

Is de schade aan je bril ontstaan in je woning of is deze gestolen uit je woning? Dan kun je de schade melden op je inboedelverzekering. 

Ben ik verzekerd?

Wil je voordat je de schade meldt weten of je verzekerd bent? We leggen je graag uit wanneer jouw bril wel of niet verzekerd is.

Wat is wel en niet verzekerd op de inboedelverzekering?

In onderstaand overzicht vind je een aantal voorbeelden.

Eigen risico inboedelverzekering All-Risk 
Heb je schade aan je bril doordat je deze bijvoorbeeld laat vallen of kapot stoot? Of omdat je er op gaat zitten? Dan geldt er een verplicht eigen risico van € 100,-. Heb je schade aan je bril door bijvoorbeeld brand, elektriciteit, water, blikseminslag, inbraak of diefstal? Dan heb je een eigen risico van € 0,-. Kijk voor de complete lijst in de voorwaarden.

Eigen risico inboedelverzekering Uitgebreid
Op de inboedelverzekering Uitgebreid heb je gekozen voor een eigen risico van € 0,-, € 100,- of € 200,-. Dit eigen risico geldt voor elke schade aan je bril. Je vindt je eigen risico terug op je polisblad.

Wel verzekerd

  • diefstal
  • brand, schroeien en smelten
  • blikseminslag 
  • bij de All-Risk dekking is ook verzekerd: 
    vallen en (om)stoten

Niet verzekerd

  • verlies
  • schade door een huisdier
  • ouderdom, slijtage of lichte beschadiging
  • schade door het schoonmaken of monteren
  • schade door een onbekende oorzaak
  • schade of diefstal ontstaan in je tuin, balkon, oprit of bijgebouwen

Buiten mijn woning

Schade melden BuitenDeDeur verzekering.

Is schade, verlies of diefstal van je bril ontstaan buiten je woning in Nederland? Of in je tuin, op je balkon of oprit? Dan kun je de schade melden op je BuitenDeDeur verzekering.

Ben ik verzekerd?

Wil je voordat je de schade meldt weten of je verzekerd bent? We leggen je graag uit wanneer jouw bril of tablet wel of niet verzekerd is.

Wat is wel en niet verzekerd op de BuitenDeDeur verzekering?

In onderstaand overzicht vind je een aantal voorbeelden. Op de BuitenDeDeur verzekering heb je een eigen risico van € 100,- per gebeurtenis.

Wel verzekerd

  • diefstal
  • verlies
  • vallen en (om)stoten
  • schade door een huisdier

Niet verzekerd

  • ouderdom, slijtage of lichte beschadiging
  • onbekende oorzaak
  • schade, verlies of diefstal ontstaan in het buitenland, ook niet tijdens de heen- en terugreis
  • schade, verlies of diefstal ontstaan in een vakantiehuisje in Nederland dat je huurt

Op reis

Schade melden reisverzekering.

Is de schade, verlies of diefstal van je bril ontstaan terwijl je op reis was? Dan kun je de schade melden op je doorlopende reisverzekering met dekking bagage.

Ben ik verzekerd?

Wil je voordat je de schade meldt weten of je verzekerd bent? We leggen je graag uit wanneer jouw bril wel of niet verzekerd is.

Wat is wel en niet verzekerd op de doorlopende reisverzekering met dekking bagage?

In onderstaand overzicht vind je een aantal voorbeelden. Op de doorlopende reisverzekering met dekking bagage heb je geen eigen risico bij schade, verlies of diefstal van je bril.

Wel verzekerd

  • diefstal
  • verlies
  • vallen en (om)stoten
  • schade door een huisdier

Niet verzekerd

  • ouderdom, slijtage of lichte beschadiging
  • onbekende oorzaak
  • schade, verlies of diefstal ontstaan tijdens een vakantie in Nederland zonder geboekte overnachting
Man achter computer

Wat als iemand anders schade aan je bril veroorzaakt?

En die persoon is geen gezinslid? Mogelijk vergoedt dan de aansprakelijkheidsverzekering van degene die de schade heeft veroorzaakt, de schade aan jouw bril.
Diefstalgevoelige spullen - apparatuur

Wat betaalt Interpolis bij schade of diefstal van mijn bril?

Wij betalen de dagwaarde of nieuwwaarde van je bril als deze niet gerepareerd kan worden. De dagwaarde is het bedrag dat je bril op het moment van schade waard was. De nieuwwaarde is het bedrag waarvoor je bril nu in een winkel te koop is. Is je bril vanwege de ouderdom eigenlijk niets meer waard? Dan vergoeden we toch nog 30% als restwaarde.
Man die de Interpolis App downloadt op zijn smartphone

Bekijk jouw verzekeringen en voorwaarden online.

In onze app en in Mijn Interpolis vind je een overzicht van je verzekeringen en voorwaarden. Zo weet je precies waarvoor je verzekerd bent. Meld je online schade? Dan wordt je verzekering er automatisch bij gezocht. 

In 3 stappen naar een oplossing:

Verzamel alle informatie.

Zoals aanschafprijs, aankoopdatum, merk en type. Vraag ook de herstelkosten op bij de opticien. Maak bij schade foto’s van je bril.

Meld de schade of diefstal.

Dit kan 24/7 via de Interpolis app of online. Wij nemen daarna contact met je op. Je mag ons natuurlijk ook bellen. 

Samen kijken we naar een oplossing.

Samen kijken we met welke oplossing jij snel en goed geholpen bent. En welke stappen daarvoor nodig zijn.

Jij kiest hoe je de schade bij ons meldt

Online melden
24/7 beschikbaar.
Eenvoudig online een melding maken. En wanneer het jou uitkomt. 
Melden via onze app
24/7 beschikbaar.
Scan de QR-code via je smartphone camera.
Download de Interpolis app. En maak een melding waar en wanneer je wilt.
Bel ons
Vandaag bereikbaar tot 18.00 uur.
Voor vragen over je schade of het persoonlijk melden van je schade. Wij helpen je graag. 
Op dit moment is het erg druk aan de telefoon.

Veelgestelde vragen

Krijg ik een vergoeding voor mijn bril van mijn zorgverzekering?
Bij een aantal zorgverzekeraars krijg je een (gedeeltelijke) vergoeding of korting voor een nieuwe bril. Of reparatie van je beschadigde bril. Van de kosten die de zorgverzekering niet vergoedt ontvang je van hen bericht. Die kosten kun je dan melden op je inboedel-, reis- of BuitenDeDeur verzekering.
Zijn krassen op mijn bril verzekerd?
Het ontstaan van kleine krassen op je brillenglazen of montuur is niet verzekerd. Bij kleine krassen gaat het meestal om slijtage of lichte beschadiging (gebruikssporen) en dat is niet verzekerd. Zitten er grote krassen op je brillenglazen, bijvoorbeeld omdat je je bril liet vallen? En kun je daardoor niet goed meer zien door je bril? Dan is dat wel verzekerd.
Is een zonnebril hetzelfde verzekerd als een gewone bril?
Voor je zonnebril gelden dezelfde voorwaarden als voor je gewone bril. Er is geen verschil in de dekking.
Is het loslaten of verkleuren van de coating op mijn brillenglazen verzekerd?
Nee, dit is niet verzekerd. Er is namelijk niets plotseling en onverwacht gebeurd waardoor deze schade ontstond. Mogelijk valt dit wel onder de garantie van je bril. De verkoper van je bril kan je hier meer over vertellen.
Wat is een nacontrole bij schade?
Wij voeren steekproefsgewijs een nacontrole uit bij schades. Als je in de steekproef valt dan nemen we binnen 3 weken contact met je op. We maken dan een afspraak om de schade door te nemen.