Niet gecontracteerde zorg

De Interpolis basisverzekeringen zijn naturapolissen. Je kunt bij alle zorgverleners terecht waarmee Interpolis een contract heeft. Heeft je zorgverlener geen contract met ons dan krijg je een maximale vergoeding van 75% van het gemiddeld gecontracteerde tarief*. De rest van de kosten betaal je zelf.

Wil je weten of je zorgverlener gecontracteerd is? Dat vind je in de Zorgzoeker. Hoeveel je bij niet gecontracteerde zorg precies vergoed krijgt lees je hieronder in de tarieven overzichten. 

Bekijk welk bedrag je vergoed krijgt.

Houd er rekening mee dat bij niet-gecontracteerde zorg:

Houd er rekening mee dat je mogelijk nog eigen risico moet betalen over de vergoeding. De stand van je eigen risico zie je in Mijn Zorggebruik. Of op het laatste declaratieoverzicht dat je hebt ontvangen.

Waarom sluiten wij contracten af met zorgverleners?

Er is steeds meer vraag naar zorg. Door de stijgende kosten wordt zorg steeds duurder. Daarom maken we afspraken met zorgverleners over kwaliteit, patiëntveiligheid en prijs. Hierdoor weten we zeker dat je de beste behandeling of het beste product krijgt. Daarnaast kun je door deze afspraken vaak profiteren van gunstigere vergoedingen.

Wij doen er alles aan om zoveel mogelijk zorgverleners te contracteren.

Het kan voorkomen dat wij geen afspraken met een zorgverlener maken. Bijvoorbeeld als een zorgverlener niet wil of kan voldoen aan de afspraken die wij met hen willen maken over kwaliteit, patiëntveiligheid en prijs.

* Wat is een gemiddeld gecontracteerd tarief? 

Voor de berekening van het gemiddeld gecontracteerd tarief wordt uitgegaan van het gemiddelde van alle contracten of van het basistarief of standaardtarief voor de reguliere prestaties uit de Zorgverzekeringswet, zoals bij fysiotherapie. Omdat er geen zicht is op de kwaliteit van de geleverde zorg door niet-gecontracteerde zorgaanbieders, wordt er aan de opslagen (toeslagen) voor kwaliteit geen waarde gehecht.

De voordelen van gecontracteerde zorg:

Wij hebben met een groot aantal zorgverleners, zorginstellingen en leveranciers afspraken gemaakt. Hier heb je voordeel van:
  • Je rekening volledig vergoed
    Je krijgt de rekening volledig vergoed als je daar volgens de polisvoorwaarden recht op hebt.
  • Zorgverleners werken volgens kwaliteitseisen
    De gecontracteerde zorgverleners werken volgens de door ons gestelde kwaliteitseisen.
  • Geen rekeningen vooraf betalen
    Je hoeft de rekening niet vooraf te betalen. De gecontracteerde zorgverlener declareert de rekening direct bij ons.
  • Afspraken over toegang en bereikbaarheid van zorg
    Wij maken afspraken met de door ons gecontracteerde zorgverleners over de toegang en bereikbaarheid van zorg. We geven per zorgsoort kort aan wat voor afspraken dat zijn. En wat je van onze gecontracteerde zorgverleners kunt verwachten.

Wat als wij onvoldoende zorg hebben ingekocht en/of een gecontracteerde zorgverlener de zorg niet op tijd kan leveren?

Dan vergoeden wij de zorg tot maximaal het wettelijke bedrag. Is er geen wettelijk (maximum) bedrag? Dan vergoeden wij de zorg tot maximaal het in Nederland geldende marktconforme bedrag. Het marktconforme bedrag is het tarief dat in de Nederlandse markt normaal is voor een bepaalde behandeling. Dit betekent dat wij onredelijk hoge bedragen niet helemaal vergoeden. Het wettelijk tarief is het tarief dat de overheid vaststelt.

Ervaar je een hinderpaal/belemmering om naar een niet-gecontracteerde zorgverlener te gaan?

Goed om te weten, wil je naar een zorgverlener zonder contract? Maar vind je het bedrag dat je zelf moet betalen een belemmering om naar deze zorgverlener te gaan? Dan is er mogelijk sprake van een hinderpaal. Je kunt bij ons een verzoek indienen om de lagere vergoeding voor niet-gecontracteerde zorg te verhogen. Geef dan via het klachtenformulier aan dat je een beroep doet op het hinderpaalcriterium en waarom je vindt dat er in jouw situatie sprake is van een belemmering. We vertellen je binnen 4 weken of wij een hogere vergoeding kunnen bieden.