inline/chevron-leftinline/chevron-left-aquainline/chevron-rightinline/chevron-right-aquainline/clearinline/logininline/logoutinline/menu-closeinline/menu-openinline/modal-closeinline/modal-close-whiteinline/play-largeinline/pointer-moreinline/searchinline/social-facebookinline/social-instagraminline/social-linkedininline/social-twitterinline/social-youtube

5 tips om werkstress in uw bedrijf te voorkomen

Werkstress blijft beroepsziekte nummer 1 in Nederland. Vorig jaar had 1 op de 8 mensen in Nederland last van werkstress. Nu is dat 1 op de 7, oftewel ruim 1 miljoen medewerkers! Dat blijkt uit cijfers van Onderzoeksinstituut TNO en het Centraal Bureau voor de Statistiek. Met deze 5 tips voorkomt u werkstress en verzuim in uw bedrijf.     

  1. ​Neem mensen aan die het werk aankunnen

    Hard werken is goed, maar het werk moet wel behapbaar blijven. Neemt u een mbo’er aan voor een functie van een hbo’er, dan bent u misschien goedkoper uit. Maar de kans is groot dat uw medewerker continu op zijn tenen moet lopen om het gewenste niveau te halen. Het risico op een burn-out ligt dan op de loer.
  2. Zorg voor een goede sfeer in uw bedrijf

    Verziekte verhoudingen, pesten op het werk, managers die zich horkerig gedragen: het is een recept voor oplopend verzuim. Goed leiderschap is essentieel voor een gezond bedrijf. Zorg ervoor dat u en uw management de juiste vaardigheden bezitten om medewerkers aan te sturen. Een gewaardeerde baas verlangt inzet van zijn mensen, maar heeft ook hart en aandacht voor ze. Extra coaching helpt bij het trainen van deze vaardigheden.
  3. Motiveer uw medewerkers, zorg voor betrokkenheid

    Een paar tips:

    - Zorg dat uw medewerkers zich gewaardeerd voelen.

    - Sta stil bij behaalde successen.

    - Geef verdiende complimenten.

    - Laat uw medewerkers meedenken.

  4. Zorg dat u weet wat er speelt binnen uw team

    Voer regelmatig open gesprekken met uw medewerkers:

    - Deel verwachtingen.

    - Bespreek de werkdruk die ze ervaren.

    - Bespreek ambities.

    - Wees een klankbord voor uw medewerkers.

  5. Herken en erken tijdig signalen van psychische klachten

    Belangrijke signalen zijn:

    - De motivatie en betrokkenheid van uw medewerker nemen af.

    - Uw medewerker is vaker ziek.

    - Uw medewerker is sneller geïrriteerd en heeft meer moeite om te relativeren.

    - De prestaties worden duidelijk minder. 

      

Sjak van Nieuwkuijk

business change manager