Onzeker over uw financiële situatie door ernstige ziekte of mentale klachten?

Wat doet u als een ernstige ziekte uw plannen dwarsboomt? Of als u door de bomen het bos niet meer ziet? Dagelijks helpt Interpolis ondernemers die tegen deze problemen aanlopen.

Lees de ervaringen van de eigenaar van een reclamebureau, een horeca- en internetondernemer.

De eigenaar van een reclamebureau meldt zich met meerdere klachten

Het zijn klachten die horen bij mentale overbelasting. Zoals vermoeidheid, concentratieproblemen en een labiele, prikkelbare stemming.
Hij heeft deze klachten al heel lang, maar de emmer is nu echt overgelopen. Dit komt volgens hem door een aantal privékwesties, zoals het overlijden van zijn ouders en een echtscheiding.

 

Wij schakelen de hulp van een psycholoog én bedrijfscoach in

Door de klachten heeft de ondernemer minder ruimte voor creativiteit. Maar ook kan hij ander werk minder aan, waardoor er ook minder opdrachten binnenkomen.

Na een aantal persoonlijke gesprekken blijkt dat hij zich ernstig afvraagt hoe het verder moet met zijn bedrijf. Hij geeft aan dat hij graag door wil. Maar ook dat hij het gevoel heeft er alleen voor te staan. Dit zorgt ook voor een behoorlijk deel van zijn overbelasting.

Daarom schakelen we naast een psycholoog ook een bedrijfscoach in. Met de bedrijfscoach kan de klant sparren over de koers van zijn bedrijf.

 

De bedrijfscoach adviseert operationele zaken meer te delegeren

Uit sessies met de bedrijfscoach blijkt dat de ondernemer teveel tijd besteedt aan operationele zaken. Hierdoor ervaart hij teveel druk en is er minder ruimte voor creativiteit. De coach stelt de volgende maatregelen voor:

  • richt een P&O beheersysteem in
  • neem een nieuwe accountant aan
  • geef het personeel meer verantwoordelijkheden

De oplossing

Inmiddels werkt de reclameman weer fulltime met veel plezier. Hij is blij met onze actieve hulp en oplossingen, die er hopelijk voor zorgen dat hij in de toekomst niet meer overbelast raakt.

 

Lees meer over arbeidsongeschiktheid door psychische klachten

Het verhaal van een horecaondernemer

Groeit uw bedrijf zo hard dat u de grip op uw zaak verliest? Bent u het overzicht volledig kwijt?


Het overkwam een klant van Interpolis. Met alle gezondheidsgevolgen van dien. Ze meldde zich arbeidsongeschikt. Jef, de claimbehandelaar van Interpolis, kreeg de klant onder zijn hoede.

 

“De klant en haar partner runnen een horecagelegenheid in een pittoreske omgeving”, vertelt Jef. “Het liep van de een op de andere dag storm. Het bedrijf groeide zó snel dat de klant en partner geen kans kregen om de stap van medewerkers naar managers te maken. Langzaamaan verloren ze het overzicht en de grip op hun bedrijf. Hierdoor kampten ze met diverse klachten.“

 

Interpolis zette een bedrijfsadviseur in

Al snel bleek dat de ondernemer niet van plan was om de zaak van de hand te doen. Sterker nog: ze wilde door. Maar hoe? Interpolis stuurde eerst een arbeidsdeskundige langs. “Aan de hand van een lijst inventariseerden we welke hulp hen het beste paste”, vertelt Jef.  

Interpolis besloot samen met de klant dat de inzet van een bedrijfsadviseur de beste oplossing was.


Van meewerkend eigenaar naar manager

Samen met de klant maakte de bedrijfsadviseur een plan van aanpak en ging met ze aan de slag.

Kern van het plan: de klant en partner moesten worden opgeleid tot managers. Ze moesten inzien dat ze anders moeten gaan werken om hun zelfvertrouwen terug te krijgen.

 

De klant is inmiddels weer volledig aan het werk

Ruim 3 jaar na haar arbeidsongeschiktheid, gaat het goed. Dat de klant dat niet zonder de hulp van Interpolis en de adviseur had gekund, blijkt wel uit de complimentenbrief die de klant stuurde:

 

“Belangrijkste voor mij was dat mijn probleem goed geanalyseerd werd. Er werd naar me geluisterd en ik kreeg handvatten aangereikt om daadwerkelijk dingen te veranderen voor mezelf. Wat ik in het hele traject als allerprettigst heb ervaren is dat er iemand was die écht naar me luisterde. Mij serieus nam en die ik altijd kon bellen.”

 

Jef de claimbehandelaar: “Hier doe je het voor”, vindt hij. “Het is bijzonder prettig als jij als contactpersoon de juiste hulp en begeleiding kunt bieden en uiteindelijk alle partijen tevreden zijn.”

 

Lees meer over arbeidsongeschiktheid

 

Lees meer over de preventiediensten van Interpolis

Het verhaal van een internetondernemer

Ze stond op het punt meer focus in haar bedrijf aan te brengen. “Maar toen kreeg ik kanker”, vertelt ze. “12 jaar geleden heb ik een andere vorm van kanker gehad. Ik herinnerde me dat ik het toen prettig vond om door te gaan met mijn normale activiteiten.”

Ze liet haar plannen dan ook niet los. “Ik wist hoe ik met mijn nieuwe bedrijfje verder wilde, maar ik was onzeker over mijn financiële situatie.”

 

Interpolis besloot een bedrijfsdeskundige in te schakelen

De klant en de bedrijfsdeskundige voerden – tot haar verrassing – niet één maar een hele serie gesprekken. “Ik leerde wat het betekent om focus te hebben in ondernemerschap. Doelen halen en, als het tegenzit, plannen bedenken om diezelfde doelen alsnog te halen. Dit heeft mijn beroepsleven een stuk leuker en uitdagender gemaakt.”

 

Ondernemen was niet nieuw voor de klant. Maar de vele activiteiten die het bedrijf met zich meebracht gaf teveel onrust. Ze besloot om zich op te focussen op 1 activiteit, en dit via internet te doen.

 

Een nieuwe onderneming zag het licht

Het gaat nu goed met de klant en haar nieuwe onderneming. “Ik had een uitkering verwacht, geen inhoudelijke begeleiding. En dat is toch gebeurd, met de hulp van Interpolis.”

Arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten

Wilt u weten wat wel of niet verzekerd is op een Interpolis arbeidsongeschiktheidsverzekering? Bekijk het InkomensZekerPlan. Of lees meer op rabobank.nl.