12 vragen over subsidie voor elektrische auto’s.

Met een overheid die als doel heeft de autorijdende bevolking in 2030 aan de elektrische auto te krijgen, is het zaak daar iets tegenover te zetten. Zonder schroom rijden op stroom, is het devies. Dus werd SEPP in het leven geroepen: Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren. Deze 12 dingen moet je daarover weten.

1. Hoeveel subsidie zit er in de subsidiepot?

De overheid heeft in 2024 een bedrag van 58 miljoen euro gereserveerd voor SEPP-aanvragen van nieuw aangeschafte 'stekkerauto's'. Dit is minder dan vorig jaar, toen zat er 67 miljoen in de subsidiepot. In 2023 was er minder animo voor de subsidieregeling dan in de jaren ervoor.

2. Voor wie is de subsidieregeling bedoeld?

Voor de aanschaf en private lease van nieuwe elektrische auto's met een cataloguswaarde tussen € 12.000,- en € 45.000,-. Maar ook voor tweedehands elektrische auto's. Voor dat laatste is de subsidiepot gevuld tot 29,4 miljoen, wat ook betekent dat de tegemoetkoming een stuk lager ligt. Waar je bij een nieuwe auto € 2.950,- kunt terugkrijgen, is dat bij gebruikte elektrische auto's € 2.000,-.

De aanschafsubsidie is er écht alleen voor particulieren. Ondernemers kunnen er geen gebruik van maken. Ook werknemers die via hun werkgever een elektrische auto leasen en daarvoor minder bijtelling betalen komen niet in aanmerking.

LET OP: Er is kans dat de catalogusprijs (inclusief btw, bpm en opties) door de keuze van uitvoering of opties van de auto meer dan € 45.000,- bedraagt. De catalogusprijs is de officiële nieuwprijs van de auto die geldt op de datum dat het kenteken is afgegeven. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) controleert na tenaamstelling in het kentekenregister van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) of de elektrische personenauto aan deze voorwaarde voldoet.

3. Aan welke eisen moet jouw auto voldoen?

  • De auto is volledig elektrisch (dus geen plug-in hybride).
  • De auto is aangeschaft door een particulier.
  • De auto is aangeschaft in het jaar waarin subsidie wordt aangevraagd. Ook moet er nog subsidiebudget beschikbaar zijn, want op = op.
  • De auto staat minimaal 3 jaar onafgebroken op naam van de aanvrager. Voor private lease is dit 4 jaar.
  • De catalogusprijs van de elektrische auto is minimaal € 12.000,- en maximaal € 45.000,-. Ook is de actieradius minimaal 120 kilometer.

4. Wat zijn de voorwaarden voor de overeenkomst en subsidieaanvraag?

Bij aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto moet deze ten minste 3 jaar onafgebroken op naam van de aanvrager geregistreerd staan, bij lease minimaal 4 jaar. Wordt de auto eerder verkocht of het leasecontract eerder beëindigd, dan moet de subsidie naar rato worden terugbetaald. Koop of lease je binnen deze termijn een andere elektrische auto die in aanmerking zou komen voor aanschafsubsidie en blijft deze de rest van de periode in bezit, dan geldt een uitzondering.

5. Hoe vraag je de subsidie aan?

Je kunt vanaf 9 januari 2024 subsidie aanvragen. De SEPP-subsidie is direct na het sluiten van de koopovereenkomst aan te vragen bij de RVO. Je krijgt alleen toegang met een DigiD. Verder moet je het onderstaande op orde hebben:

  • Je moet een schriftelijke koopovereenkomst van de aankoop van de elektrische auto hebben.
  • Zowel de kentekenregistratie als de koopovereenkomst staan op naam van de subsidieaanvrager.
  • De koopovereenkomst is gesloten op of na 1 januari 2024.
  • De subsidieaanvrager heeft een geldig woonadres in Nederland.

6. Welke auto's komen in aanmerking?

De RVO heeft samen met automerken en dealers een autolijst samengesteld van de elektrische auto's die in aanmerking komen voor de SEPP. In de lijst worden de auto’s beoordeeld op de catalogusprijs, actieradius, brandstofsoort en voertuigcategorie, zoals geregistreerd in het kentekenregister van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW).

7. Waar moet je rekening mee houden bij de subsidieaanvraag voor een tweedehands elektrische auto?

Voor een tweedehands elektrische auto gelden dezelfde voorwaarden als voor nieuwe elektrische voertuigen wat betreft actieradius (120 kilometer) en een cataloguswaarde tussen de € 12.000,- en € 45.000,-. Let wel op dat er wordt uitgegaan van de catalogusprijs op de datum van 1e toelating. De catalogusprijs van een occasion kun je opzoeken onder het kopje 'fiscaal' via het kentekenregister van de RDW.

8. Zijn er, behalve subsidie, nog meer fiscale voordelen voor het rijden met een elektrische auto?

Naast de aanschafsubsidie heeft het rijden van een elektrische auto een aantal andere fiscale voordelen zoals vrijstelling van bpm en motorrijtuigen­belasting. De bpm is een belasting voor voertuigen waarbij het basisbedrag wordt aangepast naar CO2-uitstoot. Een elektrische auto stoot niet direct CO2 uit, waardoor de bpm vervalt. Vrijstelling van motorrijtuigen­belasting geldt overigens tot en met 2024.

9. Waarom komt een plug-in hybride auto niet in aanmerking?

Een plug-in hybride wordt aangedreven door zowel een verbrandingsmotor, als een elektromotor. Plug-in hybrides zijn daarom niet 100% elektrisch en de aanschafsubsidie is alleen bedoeld voor 100% elektrische auto's.

10. Mag een auto- of leasebedrijf ook de subsidieaanvraag doen?

Een auto- of leasebedrijf kun je machtigen om de subsidieaanvraag te doen. Het subsidiebedrag wordt door de RVO echter wel aan de particulier uitbetaald. De auto moet ook op naam van de particulier (komen te) staan.

11. Is er een specifieke autoverzekering voor elektrische auto's?

De Interpolis autoverzekering is zeer geschikt voor elektrische (en hybride) auto's. De dekking is op een aantal vlakken aangesloten op de behoeften van elektrische rijders. Daarnaast is ons herstelnetwerk opgeleid voor het herstel van elektrische auto's, om zo ook je garantie te kunnen behouden na schade. Ook merkdealers zitten in ons netwerk. Verder is onze Pechhulpdekking passend gemaakt voor elektrische rijders.

12. Hoe lang blijft de subsidieregeling voor elektrische voertuigen van kracht?

De SEPP heeft helaas niet het eeuwige leven. En zelfs al is de doelstelling van de overheid om in 2030 nagenoeg alle automobilisten aan de stroom te krijgen, de subsidies worden tot 2025 per jaar langzaam afgebouwd. In 2020 lag het bedrag nog op € 4.000,-, in 2024 is het bedrag € 2.950,- en vanaf 2025 is het over en uit met de stimuleringsregeling. Alleen voor gebruikte elektrische auto's bleef de aankoopsubsidie tot en met 2024 onveranderd op € 2.000,- staan. Maar ook deze stopt met ingang van 2025.
Elektrisch rijden is de toekomst, dus mocht je de aanschaf van een nieuwe of tweedehands elektrische auto overwegen hopen we je alles over de subsidies te hebben verhelderd. We hebben ook een artikel gemaakt over het veilig gebruiken van elektrische auto's, inclusief tips van een expert.