Zo laad je een elektrische auto veilig op

Het aantal elektrische auto’s in Nederland neemt steeds sneller toe. Het is belangrijk om te weten hoe je een elektrische auto veilig oplaadt. We vroegen het aan Theo Dijkmans, expert zwaar materiaal en techniek bij Achmea.

Theo Dijkmans komt in zijn werk heel wat auto’s, al dan niet elektrisch, met schade tegen: “Autobranden komen relatief vaak voor, maar in weinig gevallen gaat het om elektrische auto’s. In theorie zou je verwachten dat er een groter risico is op brand door de accu van een elektrische auto, maar dat hebben fabrikanten zelf ook bedacht. Het hele elektrische systeem is gewoon ontzettend goed beveiligd waardoor autobranden in elektrische auto’s in de praktijk dus niet vaak voorkomen.”

Veilig opladen van een elektrische auto

Toch blijft het belangrijk om je elektrische auto veilig op te laden. Een risico dat veel elektrische autobezitters over het hoofd zien, heeft te maken met de laadkabel. Om het risico dat er iets misgaat zo klein mogelijk te houden, geeft Dijkmans de volgende tips:

  • Zorg goed voor het snoer van de oplader
    Je kunt een auto gewoon opladen als het regent. In principe is de stekker zo beveiligd, dat er geen (regen)water in kan lopen. Maar als je ‘m echt langdurig buiten laat liggen, dan bestaat de kans dat er toch een keer iets misgaat.
  • Check het oplaadsnoer regelmatig
    Een oplaadsnoer zou best iets warmer kunnen worden tijdens het opladen. Maar echt warm, of zelfs heet, is foute boel. Hetzelfde geldt voor scheuren in de buitenste beschermlaag waardoor je de elektriciteitskabels ziet liggen. Ook een knik in het snoer is meestal geen goed teken. Gebruik dan het oplaadsnoer niet meer, of laat het eerst checken door een expert.
  • Trek aan de stekker om los te koppelen, niet aan het snoer
    Wie doet het niet, snel het snoer van je telefoonoplader of van de stofzuiger pakken om de stekker uit het stopcontact te trekken. Dit is funest voor de verbinding tussen het snoer en de stekker. Pak altijd de stekker zelf vast en niet het snoer.

Wil je niet alleen gebruik maken van openbare laadpalen, maar ook een eigen laadpaal voor de deur laten plaatsen? Bekijk wat er nodig is voor het plaatsen van een laadpaal.

 Wist je dat de laadkabel van een elektrische auto is meeverzekerd bij de Interpolis Autoverzekering, speciaal voor elektrische auto’s?

Tips rondom het opladen

“In principe is de accu van een elektrische auto vergelijkbaar met de accu van een smartphone of een elektrische fiets,” legt Dijkmans uit. “Iedereen weet inmiddels wel dat je een accu regelmatig moet gebruiken om hem goed te houden. Maar dat geldt ook voor de accu van een auto die op fossiele brandstof rijdt. Daar zijn er best wat van gesneuveld toen bijna iedereen thuiszat vanwege corona.”

Waar de accu van een auto op fossiele brandstof relatief makkelijk te vervangen is, is dat een ander verhaal voor het accupakket van een elektrische auto. “Die kosten zomaar 10.000 euro per stuk.” Toch hoeven we daar niet heel bang voor te zijn, geeft Dijkmans aan: “Accu’s van elektrische auto’s zijn gewoon erg goed. Ze geven het ruim op tijd aan als je moet gaan laden en stoppen ook weer op tijd, dat regelt zichzelf. Het enige wat je niet moet doen, is de auto leegrijden en ‘m dan een paar maanden stil laten staan.”

Is je accu leeg? Via de Autoverzekering van Interpolis kun je rekenen op pechhulp, speciaal voor elektrische auto’s. Mocht je een keer met een lege accu stranden, dan word je gratis naar de dichtstbijzijnde laadpaal of een locatie naar keuze gesleept. 

Elektrische auto's in Nederland

In 2020 steeg het aantal volledig elektrische personenauto’s in Nederland tot ruim 182.000, een groei van 70% ten opzichte van eind 2019 (toen waren er ruim 107.000). Het aantal plug-in hybride personenauto’s steeg van ruim 96.000 tot bijna 110.000. Het aantal laadpalen groeide mee. Het aantal publieke laadpalen groeide naar ruim 63.000, een stijging van 28% ten opzichte van 2019. Het aantal laadpalen in privé-eigendom was in 2020 naar schatting 169.000.