Dit moet je weten over de actieradius van je elektrische auto

De actieradius van een elektrische auto vertelt hoeveel kilometers de auto kan rijden op een opgeladen accu. Dit wordt ook wel de range of het bereik genoemd. Elk type elektrische auto heeft weer een andere actieradius. In dit artikel gaan we hier dieper op in.

De actieradius van een elektrische auto wordt bepaald door 2 factoren: de capaciteit van de accu en het verbruik van de auto. Hoe groter de accu, hoe meer capaciteit en hoe hoger het bereik. En hoe groter de auto, hoe hoger het verbruik. Om te bepalen wat de actieradius van elke elektrische auto is, worden ze allemaal aan een standaardtest onderworpen: de WLPT-rijcyclus. Vanuit hier kan de maximale actieradius van elke elektrische auto worden berekend. Maar de maximale actieradius die wordt aangegeven bij de koop van je elektrische auto, is in de praktijk vaak lager. Dit ligt aan de omstandigheden, maar ook aan het gebruik van je auto. In dit artikel vertellen wij je hier meer over.

Op vakantie met een elektrische auto: wat doet dit met je actieradius?

Wanneer je jouw auto alleen voor woon-werkverkeer gebruikt, zal de actieradius van je auto minder belangrijk zijn. De meeste bezitters van een elektrische auto laden deze ofwel thuis, of op het werk gelijk weer op. En daar is dan tijd genoeg voor. Maar wanneer je op vakantie gaat met een elektrische auto, is een grote actieradius erg handig. Hoe hoger de actieradius, hoe minder vaak je hoeft te stoppen om op te laden. Want ook met een snellaadpaal langs de snelweg, moet je toch minstens 20 minuten wachten voordat je auto tot 80% is opgeladen. En er zijn nog andere dingen die invloed hebben op je actieradius wanneer je op vakantie gaat met een elektrische auto:

  • Met een caravan op pad
    Wanneer jouw elektrische auto een caravan trekt (let op: er zijn er nog niet veel die dit kunnen), heeft dit een grote invloed op de oorspronkelijke actieradius van je auto. De praktijk leert dat de actieradius wel 2 tot 2,5 keer minder wordt bij het trekken van een caravan. Nu heeft een auto met verbrandingsmotor ook een fors hoger verbruik bij het trekken van een caravan, alleen met een elektrische auto zal je dus veel vaker je auto op moeten laden.
  • De invloed van bagage
    Hetzelfde geldt ook voor het meenemen van bagage. Zelfs als je geen aanhanger gebruikt, maar de auto zelf wel vol bagage stopt, zal dit een negatief effect hebben op de actieradius van je auto. Dit omdat de auto harder moet werken om vooruit te komen. Eigenlijk is dit precies hetzelfde als bij een auto met verbrandingsmotor.
  • Opladen in het buitenland
    In het buitenland zijn de kosten voor het laden over het algemeen hoger dan in Nederland. Iedere laadpaalbeheerder staat het namelijk vrij een eigen tarief in te stellen. En dit kan soms wel oplopen tot € 1,- per kWh. Daarbij betaal je soms niet (alleen) voor het aantal kWh, maar (ook) per minuut. Let ook op dat de type-3 stekkers nog niet overal in Europa vervangen zijn door de nieuwe standaard type-2 stekkers. Hier een extra laadkabel voor aanschaffen kan daarom een goed idee zijn. Veilig je elektrische auto opladen? Lees er alles over in ons eerder geplaatste artikel.

De actieradius van een elektrische auto in de winter

Nog een invloed op de actieradius van je elektrische auto is het seizoen waarin je rijdt. Accu's presteren namelijk het beste bij een temperatuur tussen de 15 en 25 graden. In de winter betekent dit dus een minder hoge actieradius. Dit komt niet alleen doordat de batterij bij een lage temperatuur minder goed werkt, maar ook doordat je vaker de verwarming in de auto aan zal hebben waardoor het verbruik omhooggaat. Dit geldt overigens ook voor airconditioning in de zomer.

Om iets te doen aan die mindere prestatie van de accu in de winter, hebben veel nieuwe elektrische auto's een geconditioneerd accupakket. Hiermee wordt de accu altijd op de ideale temperatuur gehouden en verlies je minder op je actieradius.

Goed voorbereid op vakantie met een elektrische auto

Ga je op vakantie met een elektrische auto? Bereid je dan goed hierop voor. Denk bijvoorbeeld aan het afsluiten van pechhulp in het buitenland en een verzekering voor elektrische auto's. In de volgende situaties staan hulpverleners graag voor je klaar:

  • Bij een lege accu slepen we je elektrische auto weg naar de dichtstbijzijnde laadpaal.
  • Bij elektrische problemen slepen we je auto weg naar een specialist naar keuze.
  • Bij een defect of storing van laadpalen van Last Mile Solution ontgrendelt onze alarmcentrale deze voor jou op afstand.

We hebben nog eens 8 tips voor een veilige autovakantie op een rij gezet.

Deze elektrische auto's hebben de grootste actieradius

Wanneer je aan het kijken bent naar een elektrische auto is een grote actieradius dus een belangrijk pluspunt, vooral als je er lange afstanden mee wilt gaan rijden. Daarom zetten wij hier de 5 elektrische auto's met de grootste actieradius volgens de WLPT-rijcyclus voor je op een rij:

  1. Mercedes EQS 450+ AMG Line - 730 km (€ 123.299,-)
  2. Tesla Model S Long Range - 652 km (€ 99.990,-)
  3. Mercedes EQE 350 Luxury Line - 646 km (€ 78.650,-)
  4. BMW iX xDrive50 - 630 km (€ 106.100,-)
  5. Ford Mustang Mach-E 98 kWh RWD - 610 km (€ 60.775,-)

Meer weten over het rijden in een elektrische auto? Lees ons eerdere artikel over de 5 grootste voordelen van elektrische auto's.