Dit zijn de kosten van elektrisch rijden

Waar de aanschafkosten van een elektrische auto nog hoog liggen, zijn de rij- en onderhoudskosten van elektrisch rijden veel lager dan bij een brandstofauto. Als je ook nog de andere bijkomende kosten meetelt, ben je al snel goedkoper uit met een auto die rijdt op een accu. In dit artikel vertellen we meer over de kosten van elektrisch rijden.

Elektrisch rijden kent veel voordelen. Het is milieuvriendelijker, de auto's hebben vaak extra veiligheidsvoorzieningen en ze rijden volgens velen ook fijner. Maar is het ook goedkoper? Een kostenvergelijking maken met een brandstofauto is nog niet zo gemakkelijk. Bij een elektrische auto komen kosten kijken waar je bij een brandstofauto helemaal niet mee te maken hebt en misschien zelfs nog nooit van hebt gehoord. Wij zetten de kosten waar je rekening mee moet houden bij elektrisch rijden, hier voor je op een rij.  

De elektrische auto zelf: aanschafkosten en subsidie

De aanschaf van een elektrische auto valt vaak duurder uit dan bij een benzineauto. Dit wordt wel enigszins gecompenseerd door de nieuwe SEPP-regeling: Subsidieregeling Elektrische Personenauto's Particulieren. Concreet betekent dit dat je bij de aanschaf van een elektrische auto tot € 3.350,- terug kan krijgen via deze subsidieregeling. Hier zitten wel een aantal voorwaarden aan die je in ons eerdere artikel over subsidie voor elektrische auto's kan teruglezen.

De kosten van een laadpaal

Wanneer je een elektrische auto koopt is het handig als je een oplaadpaal aan huis of dicht bij huis hebt. Als je een eigen oprit hebt, kan je voor maximaal € 700,- een oplaadpaal aan huis (laten) plaatsen. Geen eigen parkeerplaats? Dan kan je een aanvraag voor een oplaadpaal bij de gemeente indienen. Meestal heb je recht op een laadpaal binnen 300 meter van je huis, deze wordt zonder kosten voor jou geplaatst.

Meer weten? Lees dan dit artikel over het zelf aanschaffen en (laten) plaatsen van een laadpaal.

Laadkosten van een elektrische auto

Ook heb je natuurlijk de laadkosten zelf. Hierbij zijn de kosten afhankelijk van of je je auto thuis oplaadt of aan een publieke (snel)laadpaal.

  • Thuis laden
    Heb je thuis een laadpaal, dan zijn de kosten per laadbeurt afhankelijk van je energiecontract. De kosten voor thuis laden liggen ongeveer rond de € 0,25 per kWh, Laad je in totaal 50 kWh in je accu, dan ben je dus rond de € 12,50 kwijt. Heb je zonnepanelen, dan is het bedrag aanzienlijk lager omdat je dan kunt laden met stroom die je niet hoeft te betalen.
  • Laden bij een openbare laadpaal
    Laad je de auto op bij een publieke laadpaal, dan variëren de kosten per laadpaal en per aanbieder. Bij de meeste laadpalen betaal je tussen de € 0,30 en € 0,59 per kWh. Stel je betaalt een prijs van € 0,40 per kWh, dan kost een laadbeurt bij een volle accu van 50 kWh € 20,-.
  • Laden bij een openbare snellader
    Voor het opladen van je elektrische auto bij een publieke snellaadpaal betaal je het hoogste tarief. De meeste snelladers hanteren tarieven van tussen de € 0,59 en € 0,69 per kWh. Dan kost een laadbeurt van 50 kWh tussen de € 29,50 en € 34,50. Het voordeel van een snellader is wel dat je auto binnen twintig minuten tot 80% opgeladen is, terwijl het bij een gewone laadpaal gemiddeld 4 uur - en soms wel 8 uur - duurt. Een laadpaal dichtbij huis is dan wel zo handig: Je auto kan dan 's nachts opladen, wanneer jij dat ook doet.

De onderhoudskosten van een elektrische auto

De onderhoudskosten voor elektrische auto's zijn een stuk lager dan voor auto's met een verbrandingsmotor. Dat komt voornamelijk doordat de elektromotor uit minder onderdelen bestaat en deze onderdelen ook nog minder hard slijten. De grootste slijtageonderdelen bij een elektrische auto zijn de banden en remmen. Maar veel fabrikanten hebben speciale banden onder hun auto's gelegd waarmee je langer kunt doorrijden.

De vervanging van het accupakket zal een van de grootst mogelijke kostenposten zijn bij een elektrische auto, al zijn ook deze behoorlijk betrouwbaar gebleken. Daarom wordt hier vaak uitgebreide fabrieksgarantie op gegeven bij de aanschaf van een auto.

Een elektrische auto leasen

Wanneer je een auto leaset via je werkgever zal je misschien in 1e instantie naar de waarde van een auto kijken. Een elektrische auto is dan niet direct de voordeligste keuze. Maar vergeet niet dat de bijtelling van 16% in vergelijking met de 22% voor een brandstofauto veel verschil zal maken in de uiteindelijke leaseprijs. Daarnaast bieden veel werkgevers de mogelijkheid aan je elektrische leaseauto voor de zomervakantie om te wisselen voor een brandstofauto, wanneer je bang bent onderweg moeilijk te kunnen laden. De kosten voor je eventuele laadpaal aan huis en natuurlijk de laadkosten zelf worden vergoed door je werkgever. Ook bij een leaseauto van je werk zitten er dus veel voordelen aan het kiezen van een elektrische auto.

Voordelige elektrische auto's

De kosten van een elektrische auto zitten hem dus vooral in de aanschafwaarde. Daarom zetten wij de 6 goedkoopste elektrische auto’s voor je op een rij:

  1. Dacia Spring: € 18.550,- (230 km actieradius)
  2. Renault Twingo E-Tech Electric: € 21.270,- (190 km actieradius)
  3. Smart EQ fortwo / forfour: € 23.995,- (135 km actieradius)
  4. Fiat 500e: € 24.900,- (180 km actieradius)
  5. Volkswagen e-Up: € 26.490,- (250 km actieradius)
  6. Peugeot e-208: € 29.850,- (362 km actieradius)

Vanaf 15.000 gereden kilometers per jaar, zal je goedkoper uit zijn met een elektrische auto. En denk er ook aan je elektrische auto goed te verzekeren. Dit kan met de speciale verzekering voor elektrische auto's.