
Bij de overstap naar elektrisch rijden is het een punt van aandacht: zorgen voor een opgeladen accu als je op pad gaat. Een openbaar oplaadpunt bij jou in de buurt vraag je meestal gratis via de gemeente aan. Maar of dat punt er ook komt, hangt van een aantal zaken af. Er zijn verschillende voorwaarden aan verbonden, het proces neemt meestal flink wat tijd in beslag en het is soms een ware papierwinkel. Ook als de paal er uiteindelijk komt: wachten op een plekje is soms niet ideaal. En je moet je auto daarbij weer verplaatsen nadat hij opgeladen is. Dit om boetes voor laadpaalkleven te voorkomen. Genoeg redenen om ook de andere optie te bekijken.
Een laadpaal aan huis kan uitkomst bieden. In principe is thuisladen in of bij iedere woning mogelijk. Toch zijn er wel wat zaken om rekening mee te houden in de aanloop naar de installatie van een eigen oplaadpunt. Onder meer op de volgende gebieden moet je een keuze maken:
Ben je door die eerste vragen heen, dan wordt het iets technischer, zo vertelt Egbert Hietberg, chief commercial officer van advies- en installatiebureau 50five. 'Een privélaadpaal plaats je via de meterkast in je eigen stroomnetwerk', zo licht hij toe. 'Er moet dus wel een groep beschikbaar zijn, of zo nodig bijgeplaatst worden. En je kast moet voldoen aan de huidige normen. Is dat niet het geval, dan zijn er aanpassingen nodig. Veiligheid is immers heel erg belangrijk bij zulke hoeveelheden stroom.'
Veiligheid is ook wat de plaats van de lader betreft van belang. 'De meeste mensen hebben hun auto buiten staan. Maar laden in je garage gaat ook prima. Op voorwaarde dat je de installatie door een gecertificeerd monteur laat uitvoeren. Die kijkt namelijk ook mee naar de beste plek voor de paal of box. En denkt mee over bijvoorbeeld de toevoeging van een magneetsensor aan het systeem, die bij brand direct alles uitschakelt. Want brand in of in de buurt van je autoaccu wil je voorkomen. Buiten, maar zéker binnenshuis.'