Stel je voor: 5 jaar geleden richtte je een uitzendbureau op en ieder jaar verdubbelt de omzet. Alleen, het gros van je opdrachtgevers komt uit de horeca. Dan blijken de vooruitzichten voor 2020 ineens heel anders uit te pakken. Toch wist Wies van ’t Slot, directeur en grootaandeelhouder van uitzendbureau 365Werk, het tij te keren.
Een gok die ongelooflijk goed heeft uitgepakt, blijkt een
jaar later. Dankzij het kordate optreden van Wies van ’t Slot bleek het
uitzendbureau in staat om heel snel werk te vinden in andere sectoren voor heel
veel mensen. ‘We zijn gewoon ouderwets sales gaan doen: welke bedrijven zijn
niet coronagevoelig? Waar zit nu juist de groei?’
‘Dat was natuurlijk helder, onder meer distributiebedrijven
en grote webshops. Daar hadden we ook al contacten, dus bestaande
opdrachtgevers konden we zo goed uitbreiden. Ook kregen we zo een heel aantal
nieuwe klanten erbij, bijvoorbeeld in de zorg.’
Ondanks dat ze zich een stuk directiever ging opstellen,
behielden haar eigen medewerkers alsnog veel verantwoordelijkheid: ‘Van de
uitzendkrachten moesten we gaan beslissen hoe we verder zouden gaan. Maar tijd
om ingewikkelde beslisbomen te maken was er niet. En er zaten heel trieste
situaties bij: alleenstaande moeders, mensen die nog te weinig WW-rechten
hadden opgebouwd. Daarbij namen de wachtlijsten bij het UWV ook erg toe.’
‘In het geval van een schrijnende situatie hielden we iemand
op de loonlijst. Weet je, je wil jezelf ook nog in de spiegel aan kunnen
kijken, aan het einde van het jaar. Ik denk dat we behoorlijk coulant en
flexibel zijn geweest. Maar het ging dus om zoveel mensen en zoveel keuzes dat
iedereen moest vertrouwen op zijn eigen manier van handelen. Als jij het gevoel
had dat het zo moest, dan was dat voor mij voldoende argument om het zo te gaan
doen.’