Hans Scheffer, CEO HelloPrint: ‘Ik denk dat we sterker uit deze crisis gaan komen’

Binnen een paar jaar tijd doorgegroeid naar een omzet van meer dan vijftig miljoen en 160 mensen op de payroll: HelloPrint ging als een speer. Maar dan slaat het coronavirus toe en valt 90 procent van de omzet weg. Hans Scheffer van HelloPrint deelt de stappen die hij heeft gezet om overeind te blijven. Hij ziet de toekomst zelfs optimistisch tegemoet.

In de serie ‘Crisis de Baas’ vertellen ondernemers hoe zij omgaan met de gevolgen van de coronacrisis.
De BNR reeks ‘Crisis de Baas’ is mede mogelijk gemaakt door Interpolis.
HelloPrint is een online printplatform waar consumenten en bedrijven in heel Europa drukwerk en bedrukte producten kunnen bestellen. Al in het begin van maart 2020 merkte het bedrijf dat de omzet in zuidelijke landen snel wegviel. CEO Hans Scheffer vertelt: ‘Promotiemateriaal was veruit het grootste onderdeel van ons werk. Dus in een tijd waar geen evenementen meer worden georganiseerd, zijn bedrukte en gedrukte materialen één van de eerste zaken die wegvallen. Dat leverde ons acuut een financiële uitdaging op.’

Van groeien naar overleven

En dat terwijl HelloPrint zich net voorbereidde op een nieuwe investeringsronde en hard groeide. December, januari en februari 2020 waren zelfs de beste maanden ooit. En toen werd het maart. Scheffer: ’Dat was wel een bizarre situatie. Van het bezig zijn met groeigeld, moet je opeens op zoek naar investeringen om te kunnen overleven.’

Ongemakkelijke scenario’s werden doorgerekend en ernstige gesprekken werden gevoerd met onder meer de bank en aandeelhouders, maar één ding wist hij zeker: iedereen binnen het bedrijf moest zijn baan kunnen behouden. ‘Wij hebben de filosofie dat onze mensen het verschil maken. Qua bedrijfsmodel doen we niet iets wat heel ingewikkeld is, maar wat we wél hebben is ons menselijk kapitaal. Daar zijn we blij mee en trots op, dat willen we natuurlijk behouden. Dat was en is onze absolute topprioriteit.’

Op zoek naar slagkracht

HelloPrint werkte aan een nieuwe positionering waarin toekomstige groeicapaciteit zo veel mogelijk werd behouden. ‘We wilden deze crisis niet alleen overleven, maar ook voldoende slagkracht hebben om na de crisis weer te groeien’, vertelt Scheffer.

Financieringen kwamen eraan te pas, en ook de steunmaatregelen van de Nederlandse overheid doen buitengewoon goed hun werk, aldus de oprichter. Daarnaast sloot HelloPrint met ieder van de ruim 200 leveranciers een betalingsdeal: ze konden direct betaald worden, maar dan met korting, of de volle mep over vijf jaar. Geen gemakkelijke gesprekken, erkent Scheffer, maar fijne eerdere samenwerking en volledige transparantie zorgden voor veel begrip.

Inspelen op de situatie met nieuwe producten

De handen werden uit de mouwen gestoken en HelloPrint zette volop in op diversificatie. Inmiddels maken nieuwe producten als bedrukte mondkapjes en spatschermen een aanzienlijk deel van de omzet uit. Maar ook verpakkingsmateriaal en bestickering heeft een enorme vlucht genomen door de mate waarin klanten nu massaal zaken laten bezorgen. November en december zijn voor HelloPrint zelfs als vanouds goed verlopen, vertelt Scheffer opgewekt. ‘Maar sinds Europa in volle lockdown is, draait HelloPrint zo’n 40 procent minder omzet. Dat houden we overigens prima vol, met name door de goede steunmaatregelen. Ook in tijden van mindere omzet zijn we zo in staat om positief resultaat te draaien.’

Hoewel hij ’s nachts nog weleens wakker ligt van het effect dat deze crisis op de lange termijn gaat hebben, blijft hij naar eigen zeggen een absolute optimist. ‘Ik geloof zelfs dat we sterker uit deze crisis gaan komen.’ Het dwingt namelijk tot het maken van keuzes, legt hij uit. ‘Geen roze olifanten meer die ergens in een kamer staan en waar iedereen omheen loopt. Je wordt gedwongen met elkaar naar voren te kijken, je bent genoodzaakt duidelijke stappen te zetten. Dat is wel een heel positief side-effect van deze crisis geweest, en eigenlijk nog steeds.’

Daarbij ligt zijn focus nu vooral op het voor elkaar krijgen van continuïteit en niet zozeer op de dagelijkse sturing van het bedrijf. Scheffer lacht: ‘Dat helpt in ieder geval om die controlebehoefte wat meer los te laten.’

Neem iedereen mee in het verhaal

Het slimste wat je kunt doen als je bedrijf het moeilijk heeft? Daarover twijfelt Hans Scheffer geen ogenblik: ‘Helder en transparant blijven communiceren met je mensen. Speel open kaart met je team en neem iedereen mee in het verhaal. Zorg dat ze exact weten wat er speelt, want ook zij moeten keuzes maken. Wat je wil bereiken is dat je team gemotiveerder en meer gefocust is dan ooit om de juiste dingen te gaan doen.‘ Al was er ook een moment dat hij tijdens het begin van de crisis eens flink uitviel richting zijn team. Hij heeft er nog steeds spijt van. ‘Dat hoort niet en het doet bovendien geen recht aan de tomeloze energie die iedereen erin stopt.’

Samen echt het verschil maken

De grootste les die hij in het afgelopen jaar heeft geleerd is te vertrouwen in de kwaliteit van je team. ‘HelloPrint bestaat uit zoveel goede, professionele mensen, zo loyaal en betrokken. Het afgelopen jaar bevestigde voor mij alleen maar dat dit een element is waarop je echt het verschil kunt maken en dat je daarin moet blijven investeren’, zegt Scheffer.


Het interview met Hans Scheffers van HelloPrint beluisteren? Dat kan in de nieuwe podcastreeks van Interpolis en BNR: ‘Crisis de baas’. 


Interpolis helpt zakelijk Nederland focussen op wat echt belangrijk is

De BNR podcastserie Crisis de Baas wordt mede mogelijk gemaakt door Interpolis. Hierin laten we ondernemers aan het woord over hoe zij omgingen met de effecten van de Corona-crisis. Hoe ga je om met je medewerkers, hoe pas je je organisatie aan op de ontwikkelingen, welk leiderschap past hierbij? Juist in deze tijden wordt bij ondernemers een extra beroep gedaan om te focussen op wat echt belangrijk is. Met Crisis de Baas willen BNR en Interpolis ondernemers inspireren met nieuwe inzichten en een platform bieden om van elkaar te leren.