Onderneming van betekenis: 'Maak gebruik van de collectieve wijsheid binnen je organisatie'

De arbeidsmarkt zit in een groeicurve. Volgens het CBS zijn er in het tweede kwartaal van 2021 bijna 300.000 banen meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Werkzoekenden en werknemers zitten nu in de luxepositie om te kiezen wat beter bij ze past, terwijl het voor werkgevers nu juist een uitdaging is om het gewenste personeel te werven én goede werknemers te behouden. Hoe word je een aantrekkelijke werkgever? Maar vooral: hoe blijf je dat? Expert op dit gebied is Guido Heezen, CEO van onderzoeksbureau Effectory. Hij deelt zijn gouden tips.

Onderzoeksbureau Effectory is marktleider in 'Employee Listening'. De term omvat precies wat het inhoudt: luisteren naar de werknemer. Heezen: 'Dit doen we door medewerkers op de juiste momenten de juiste vragen te stellen om organisaties zo van binnenuit te verbeteren. Bijvoorbeeld tijdens het hele proces van aannemen, maar we kijken ook naar de teamdynamiek en we doen regulier medewerkersonderzoek. Om dat kracht bij te zetten hebben we ook de verkiezing van 'Werkgever van het jaar' geïnitieerd.'

Het interview met Guido Heezen van Effectory liever beluisteren? Hieronder vind je de podcast.

Investeren in personeel

Uit de Interpolis Bedrijvenmonitor blijkt het behouden en werven van personeel een belangrijke zorg binnen het mkb. Investeren in personeel is nu van groot belang. Hoe blijf je als werkgever aantrekkelijk voor nieuw talent en personeel? Dat is een vraag die veel werkgevers bezighoudt, want wát is nu een aantrekkelijke werkgever?

Volgens Guido Heezen is een aantrekkelijke werkgever een bedrijf of organisatie die veel meer doet dan alleen de zorg voor tevreden werknemers, want een tevreden medewerker is een passieve staat van zijn. 'Belangrijker is een werkgever die ervoor zorgt dat z'n personeel optimaal kan presteren. Voor een werknemer vertaalt dat zich in een combinatie van bevlogenheid en betrokkenheid; bevlogenheid in het werk en betrokkenheid bij de organisatie.'

Kenmerken van een goede werkgever

Zijn er specifieke kenmerken waar men een goede werkgever aan kan herkennen? Volgens Heezen zijn de bedrijven en organisaties die als beste werkgever worden aangemerkt zich er juist niet zo van bewust, maar zijn het zonder uitzondering organisaties die duidelijk naar hun werknemers communiceren wáárom er moet gebeuren wat er moet gebeuren. Communicatie is 'key'. Net als situationeel omgaan met mensen en feedback: medewerkers aansturen zoals ze aangestuurd willen worden. 'Bij de een betekent dat er precies wordt verteld wat er van ze wordt verwacht, bij de ander betekent dat juist loslaten. Als je dat goed aanvoelt, dan werkt dat vaak het beste', licht Heezen toe.

Inspelen op de veranderende werkbehoeften van een nieuwe generatie

De wensen en behoeften van medewerkers veranderen. In de afgelopen tijd, maar ook met het oog op de toekomst. Je ziet tussen de werkgever en werknemer van nu een duidelijke generatiekloof. Heezen legt uit: 'De huidige generatie heeft meer behoefte aan autonomie, aan regelruimte, aan loslaten. Vrijheid om je werk naar eigen inzicht in te delen - niet meer in uurtjes of per dagdelen. Dat vergt omdenken voor menig werkgever. Kijk daarom ook eens naar performance-prestatie in plaats van alleen maar naar aanwezigheid. Ouderwetse - ofwel fossiele organisaties - zullen niet meer veranderen. Dat botst ook. Hierdoor zijn veel organisaties niet aantrekkelijk meer en genoodzaakt te vernieuwen omdat ze geen talent binnenhalen.'

Belangen in balans

'Voor het mkb heb ik een generiek advies', vervolgt Heezen. 'Houd de volgende 3 belangen in evenwicht. Het eerste belang is het klant- en maatschappelijke belang, de 'why?' van de onderneming. Het tweede is het organisatiebelang zelf, dus winst en groei. Het derde is het belang van de medewerkers. Een heleboel organisaties zijn alleen maar gericht op het organisatiebelang zelf, dus groeien of winst maken. Wat betekenen ze voor de klant en maatschappij? Ze zien medewerkers alleen als middel om hun doelen te bereiken en daar gaat het juist mis.'
Alle bedrijven die hun medewerkers als mensen zien en niet als middel om iets te bereiken zijn goed bezig

Nieuw personeel werven of juist niet?

Personeel- en klantenwerving zijn volgens de Interpolis Bedrijvenmonitor dé belangrijkste onderwerpen op de korte termijn agenda van het mkb. Er is in veel sectoren een schreeuwend tekort aan personeel en je moet als organisatie steeds creatiever zijn om mensen aan je te binden.

Heezen: 'Werkgevers die bekend staan als beste werkgevers hebben een aanzuigende werking. In een heleboel sectoren waar moeilijk aan werknemers te komen is, zien we dat er wachtlijsten zijn om daar te werken. Je moet je 'Employer Branding' goed voor je laten werken maar blijf bescheiden en zorg ervoor dat de verwachtingen worden waargemaakt, anders val je als werkgever snel door de mand. Er is maar 1 manier om er als werkgever achter te komen dat je dit waarmaakt: toets het! Luister naar je medewerkers en wat ze nodig hebben om optimaal te presteren en pas de organisatie zo nodig aan, aan de hand van hun ideeën en feedback.'

Luister naar je medewerkers en wat ze nodig hebben om optimaal te presteren en pas de organisatie zo nodig aan, aan de hand van hun ideeën en feedback

Denk ook aan behouden van medewerkers

Meer personeel werven is niet de heilige graal. 'Zou je niet beter investeren in de retentie van een bevlogen en productieve, reeds bestaande medewerker?', vindt Heezen. 'Wat we zien bij directies is dat er een grote behoefte is aan ondernemerschap, innovatief vermogen, creativiteit en wendbaarheid. Als er goed met de mensen wordt omgegaan dan zíjn ze dat en zal je zien dat je, met minder personeel, goede prestaties kunt neerzetten. Op het moment dat je aandacht besteedt aan je mensen en ze het fijn vinden om voor je te werken, dan zullen ze hun werkgever automatisch aanraden aan familie, vrienden en kennissen en dat is eigenlijk de makkelijkste weg. Maak als ondernemer in het mkb gebruik van de collectieve wijsheid binnen je organisatie en betrek je mensen bij de werving van nieuw talent.'

Werk/privé balans

Het verbeteren van de werk/privébalans van werknemers is tevens een belangrijk agendapunt voor het mkb volgens de Interpolis Bedrijvenmonitor. Klinkt dat niet makkelijker dan het in de praktijk is?

'Als je probeert je flexibel op te stellen als werkgever zou het helemaal niet ingewikkeld hoeven zijn', aldus Heezen. In elk geval zien wat werknemers nodig hebben om goed te kunnen (thuis)werken. Het is een beetje maatwerk aanleveren omdat het voor de ene medewerker een verademing is om grotendeels thuis te werken en voor de ander is het een regelrechte ramp. Wees niet te rigide als het gaat om aanwezigheid en je komt samen tot een oplossing die voor beide partijen werkt.'

Onder goed werkgeverschap valt volgens Effectory ook een 'goede thuiswerkregeling': een stukje erkenning voor het feit dat men een goede werkplek, wifi, computer, misschien 2 beeldschermen moet hebben en dat dit vanuit de werkgever goed geregeld wordt. 'Natuurlijk zijn er beroepsgroepen waarbij thuiswerken simpelweg niet kan. De werk/privé balans bewaak je dan door ook hier te vragen aan medewerkers waar ze behoefte aan hebben: Wat heb je nodig? Hoe wil je werken? Hoeveel wil je werken? Medewerkers die ingepland worden hebben meer moeite met de werk/privé balans. Hoe is die situatie? Hoe kun je daarop inspelen? Dat is beter te handhaven voor het mkb dan voor grotere bedrijven', concludeert Heezen.

Werknemers met een goede thuiswerkregeling ervaren een betere werk/privé balans, kunnen beter met werkdruk omgaan en hebben meer vertrouwen in de directie

Aandacht voor duurzame inzetbaarheid

Iets meer dan 1 op de 3 mkb-bedrijven heeft een beleid voor duurzame inzetbaarheid, blijkt uit de Interpolis Bedrijvenmonitor. Aandacht hebben voor het vergroten van de mentale en fysieke weerbaarheid in jouw bedrijf, is belangrijk. Dit zorgt namelijk voor een hogere productiviteit, een betere werk-privébalans en minder uitval. Bij Interpolis bieden we oplossingen en diensten aan die hieraan bijdragen. Zo hebben we de e-learning Preventiemedewerker, de Fysiofitheidscan en bieden we hulp aan van een online psycholoog.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met XTR branded content.
Fotografie: Dick Nicolai

Waarom houdt Interpolis zich hiermee bezig?
Interpolis helpt ondernemers focussen op wat echt belangrijk is. Als ondernemer maak je werk van het realiseren van jouw dromen. Samen met ondernemers en experts werken we aan oplossingen en diensten waarmee je goed kunt zorgen voor jezelf en de mensen in jouw bedrijf.