De arbeidsmarkt zit in een groeicurve. Volgens het CBS zijn er in het tweede kwartaal van 2021 bijna 300.000 banen meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Werkzoekenden en werknemers zitten nu in de luxepositie om te kiezen wat beter bij ze past, terwijl het voor werkgevers nu juist een uitdaging is om het gewenste personeel te werven én goede werknemers te behouden. Hoe word je een aantrekkelijke werkgever? Maar vooral: hoe blijf je dat? Expert op dit gebied is Guido Heezen, CEO van onderzoeksbureau Effectory. Hij deelt zijn gouden tips.
Onderzoeksbureau Effectory is marktleider in 'Employee Listening'. De term omvat precies wat het inhoudt: luisteren naar de werknemer. Heezen: 'Dit doen we door medewerkers op de juiste momenten de juiste vragen te stellen om organisaties zo van binnenuit te verbeteren. Bijvoorbeeld tijdens het hele proces van aannemen, maar we kijken ook naar de teamdynamiek en we doen regulier medewerkersonderzoek. Om dat kracht bij te zetten hebben we ook de verkiezing van 'Werkgever van het jaar' geïnitieerd.'
Het interview met Guido Heezen van Effectory liever beluisteren? Hieronder vind je de podcast.
Uit de Interpolis Bedrijvenmonitor blijkt het behouden en werven van personeel een belangrijke zorg binnen het mkb. Investeren in personeel is nu van groot belang. Hoe blijf je als werkgever aantrekkelijk voor nieuw talent en personeel? Dat is een vraag die veel werkgevers bezighoudt, want wát is nu een aantrekkelijke werkgever?
Volgens Guido Heezen is een aantrekkelijke werkgever een bedrijf of organisatie die veel meer doet dan alleen de zorg voor tevreden werknemers, want een tevreden medewerker is een passieve staat van zijn. 'Belangrijker is een werkgever die ervoor zorgt dat z'n personeel optimaal kan presteren. Voor een werknemer vertaalt dat zich in een combinatie van bevlogenheid en betrokkenheid; bevlogenheid in het werk en betrokkenheid bij de organisatie.'
Alle bedrijven die hun medewerkers als mensen zien en niet als middel om iets te bereiken zijn goed bezig
Personeel- en klantenwerving zijn volgens de Interpolis Bedrijvenmonitor dé belangrijkste onderwerpen op de korte termijn agenda van het mkb. Er is in veel sectoren een schreeuwend tekort aan personeel en je moet als organisatie steeds creatiever zijn om mensen aan je te binden.
Heezen: 'Werkgevers die bekend staan als beste werkgevers hebben een aanzuigende werking. In een heleboel sectoren waar moeilijk aan werknemers te komen is, zien we dat er wachtlijsten zijn om daar te werken. Je moet je 'Employer Branding' goed voor je laten werken maar blijf bescheiden en zorg ervoor dat de verwachtingen worden waargemaakt, anders val je als werkgever snel door de mand. Er is maar 1 manier om er als werkgever achter te komen dat je dit waarmaakt: toets het! Luister naar je medewerkers en wat ze nodig hebben om optimaal te presteren en pas de organisatie zo nodig aan, aan de hand van hun ideeën en feedback.'
Luister naar je medewerkers en wat ze nodig hebben om optimaal te presteren en pas de organisatie zo nodig aan, aan de hand van hun ideeën en feedback
Het verbeteren van de werk/privébalans van werknemers is tevens een belangrijk agendapunt voor het mkb volgens de Interpolis Bedrijvenmonitor. Klinkt dat niet makkelijker dan het in de praktijk is?
'Als je probeert je flexibel op te stellen als werkgever zou het helemaal niet ingewikkeld hoeven zijn', aldus Heezen. In elk geval zien wat werknemers nodig hebben om goed te kunnen (thuis)werken. Het is een beetje maatwerk aanleveren omdat het voor de ene medewerker een verademing is om grotendeels thuis te werken en voor de ander is het een regelrechte ramp. Wees niet te rigide als het gaat om aanwezigheid en je komt samen tot een oplossing die voor beide partijen werkt.'
Onder goed werkgeverschap valt volgens Effectory ook een 'goede thuiswerkregeling': een stukje erkenning voor het feit dat men een goede werkplek, wifi, computer, misschien 2 beeldschermen moet hebben en dat dit vanuit de werkgever goed geregeld wordt. 'Natuurlijk zijn er beroepsgroepen waarbij thuiswerken simpelweg niet kan. De werk/privé balans bewaak je dan door ook hier te vragen aan medewerkers waar ze behoefte aan hebben: Wat heb je nodig? Hoe wil je werken? Hoeveel wil je werken? Medewerkers die ingepland worden hebben meer moeite met de werk/privé balans. Hoe is die situatie? Hoe kun je daarop inspelen? Dat is beter te handhaven voor het mkb dan voor grotere bedrijven', concludeert Heezen.
Werknemers met een goede thuiswerkregeling ervaren een betere werk/privé balans, kunnen beter met werkdruk omgaan en hebben meer vertrouwen in de directie
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met XTR branded content.
Fotografie: Dick Nicolai