Vind de juiste balans tussen werk en privé

Je hebt je eigen bedrijf, maar je naast ondernemerschap heb je ook nog een sociaal leven. Bovendien wil je leuke dingen doen met vrienden en familie en regelmatig sporten. Alles kost tijd en alles lijkt belangrijk, maar is dat wel zo? Wij geven je 7 tips voor een betere werk-privébalans.

Voordelen en valkuilen van zelfstandig ondernemen

Tijdens het werk ruimte kunnen maken voor privédingen is een van de grootste voordelen van het ondernemerschap. De kinderen van school halen of overdag een uurtje sporten: het kan! Maar wees je er ook bewust van dat de balans al snel doorslaat naar werk. Voor je het weet zit je ’s avonds laat nog achter je laptop of maak je ‘die ene klus’ nog ‘even’ af in het weekend. Vergeet niet dat je naast ondernemer ook nog familielid, ouder, vriend of vrijwilliger bent. Al die rollen verdienen jouw aandacht en tijd.
Vrouw die naar een mobiel in haar handen kijkt

7 tips voor een gezonde werk-privébalans

Het vinden van een goed evenwicht tussen werk en vrije tijd, is belangrijk is voor je gezondheid en je relatie(s). Het zorgt ervoor dat je effectiever werkt en beperkt de kans dat je arbeidsongeschikt wordt. Hoe vind je de juiste balans? Deze 7 tips helpen je op weg: 

  1. Stop met multitasken. Het lijkt misschien productief om van alles tegelijk te doen, maar het wisselen tussen taken kost tijd en energie. Focus je op kleine, afgebakende taken en rond deze af. Op werkgebied, maar zeker ook in je vrije tijd. Dat telefoontje kan echt wel even wachten tot na het avondeten!

  2. Kies voor een aparte, zakelijke smartphone. Geef je privénummer ook niet aan klanten en zakenpartners. Het zorgt ervoor dat zij niet al te makkelijk je privéleven kunnen ‘binnensluipen’.

  3. Zeg vaker ‘nee’. Niet alles is belangrijk en heeft meteen aandacht nodig. Durf daarin keuzes te maken en grenzen te stellen. Zo behoud je zelf de regie over je eigen agenda. Vind je het lastig om ‘nee’ te zeggen? Zorg er dan voor dat je antwoord in ieder geval niet automatisch ‘ja’ is. Vraag bijvoorbeeld om bedenktijd. 

  4. Breng structuur aan in je agenda. Veel ondernemers willen vrij zijn en vermijden structuren. Toch kan het je helpen om overzicht te krijgen. Door altijd 25% van je agenda vrij te houden, blijf je flexibel. Zo houd je tijd over om in te spelen op onverwachte situaties. Deze ‘regelruimte’ kun je zowel zakelijk als privé benutten.

  5. Werk niet op basis van to-do-lijstjes. Het lijkt misschien handig, maar in de praktijk groeit de lijst vaak uit tot een berg aan achterstallig werk. Een to-do-lijst die je nooit af krijgt, werkt juist erg frustrerend. Het kan zorgen voor stress of verhoogde werkdruk, omdat je het gevoel krijgt dat je werk nooit af is.

  6. Vraag hulp aan anderen en werk samen. Ondernemers stropen de mouwen graag op en willen het liefst alles zelf oplossen. Een mooie eigenschap, maar het is niet altijd de meest handige werkwijze. Succesvolle ondernemers verzamelen mensen om zich heen die hun talenten én tekortkomingen aanvullen. Van samenwerken word je bovendien gelukkiger dan van alleen werken. Bij Interpolis geloven we hierin en daarom kun je via Interpolis deskundig advies krijgen via de Ondernemersadvieslijn of de specialisten van HANDS. Lees hier meer over onze preventiediensten.

  7. Ga af en toe helemaal offline. Even geen afleiding door een appbericht, telefoontje of een inkomende e-mail. Zet je smartphone uit, laat je laptop thuis en geniet even écht van het moment. Onze Digital Detox Challenge kan je hierbij op weg helpen.