Vind de juiste balans tussen werk en privé

Tegelijkertijd een succesvol ondernemer, gezinslid en vriend(in) zijn, vraagt nogal wat van je. Alles kost aandacht en tijd. En alles is belangrijk. Het vinden van de juiste verhouding tussen werk en privé kan dan een uitdaging zijn. We helpen je met 7 tips.

Veel ondernemers hebben moeite met de balans tussen werk en privé 

Ondernemer word je om aan je eigen dromen te werken. En omdat je zelf je eigen tijd wil indelen. Op het eerste gezicht lijkt zelfstandig ondernemerschap dan ook dé manier om werk en privé in balans te brengen. Toch is de situatie in de praktijk vaak anders. Waarschijnlijk ben je enthousiast en voelt het in het begin ook niet aan als werk. Juist omdat je aan jouw eigen toekomst werkt, is het verleidelijk om veel tijd in je bedrijf te stoppen. Toch is het belangrijk om van begin af aan te zorgen voor de juiste verhoudingen tussen werk en vrije tijd.

Ondernemerschap biedt voordelen en valkuilen

Tijdens het werk ruimte kunnen maken voor privédingen is een van de grootste voordelen van het ondernemerschap. De kinderen naar school brengen of ophalen, overdag een uurtje sporten: het kan! Maar wees je er ook bewust van dat de balans al snel doorslaat naar werk. Vaak gaat dat geleidelijk en onbewust. Voor je het doorhebt, zit je ’s avonds laat nog achter je laptop of maak je ‘die ene klus’ even in het weekend af. Bedenk dat ondernemer zijn, niet de enige rol is die je hebt. Je bent ook nog familielid, ouder, vriend of vrijwilliger. Al die rollen verdienen je aandacht. En tijd.
Vrouw die naar een mobiel in haar handen kijkt

Werk en privé gescheiden houden, is tegenwoordig bijna onmogelijk

Neem je smartphone maar als voorbeeld. Waarschijnlijk krijg je tijdens het werken regelmatig een appje van thuis. En andersom check je ‘s avonds of in het weekend thuis even je zakelijke mailbox. In plaats van je zakelijke leven en je privéleven zoveel mogelijk uit elkaar te houden, is het juist de kunst om te zorgen voor een goede wisselwerking. Want als je als ondernemer lekker in je vel zit, neem je dit mee naar huis. En kun je privé voldoende aandacht en tijd besteden aan wat jij belangrijk vindt, dan presteer je beter als je aan het werk bent.

7 tips die jou helpen in de zoektocht naar de juiste werk-privébalans

Het vinden van een goed evenwicht tussen werk en vrije tijd, is belangrijk is voor je gezondheid. Het voorkomt dat je te maken krijgt met teveel werkstress en beperkt de kans op uitval. Bovendien zorgt het ervoor dat het werken effectiever wordt. Maar hoe zorg je nu voor de juiste werk-privébalans? Met deze 7 tips helpen we je op weg:

  1. Stop met multitasken. Het lijkt misschien productief om meerdere dingen tegelijk op te pakken, maar het wisselen tussen taken kost tijd en energie. Focus je op kleine, afgebakende taken en rond deze af. Op werkgebied, maar zeker ook in je vrije tijd. Dat ene telefoontje kan echt wel even wachten tot na het avondeten met je gezin!

  2. Kies voor een aparte zakelijke smartphone. Geef je privénummer ook niet aan klanten en zakenpartners. Het zorgt ervoor dat zij niet al te makkelijk in je privéleven kunnen ‘sluipen’.

  3. Zeg vaak genoeg ‘nee’. Niet alles is belangrijk. Durf daarin keuzes te maken. Zo laat je niet bepalen hoe je agenda eruit ziet en houd je zelf de regie. Vind je het lastig om ‘nee’ te zeggen? Zorg er dan voor dat je antwoord in ieder geval niet automatisch ‘ja’ is. Vraag om bedenktijd.

  4. Breng structuur aan in je agenda. Veel ondernemers willen vrij zijn en vermijden structuren. Toch kan het je helpen om overzicht te krijgen. Plan je agenda ook zeker niet helemaal vol. Door altijd 25% ruimte vrij te houden, blijf je flexibel. Zo houd je tijd over om in te spelen op onverwachte situaties. Deze ‘regelruimte’ kun je zowel zakelijk als privé benutten.

  5. Werk niet op basis van to-do-lijstjes. Het lijkt misschien handig, maar in de praktijk groeit de lijst vaak uit tot een berg aan achterstallig werk. Een to-do-lijst die je nooit af krijgt, werkt juist frustrerend en averechts. Het kan zorgen voor verhoogde werkstress of werkdruk, omdat je het gevoel krijgt dat het werk nooit af is.

  6. Vraag hulp aan anderen en werk samen. De meeste ondernemers stropen de mouwen graag op en willen dingen zelf oplossen. Een mooie eigenschap, maar het is niet altijd de meest efficiënte werkwijze. Succesvolle ondernemers verzamelen mensen om zich heen die hen aanvullen. Van samenwerken word je bovendien gelukkiger.

  7. Ga af en toe helemaal offline. Even geen afleiding door een appbericht, telefoontje of een inkomende e-mail. Zet je smartphone uit, laat je laptop thuis en geniet even van het moment.