Juridische hulp van je rechts­bijstand­verzekering bij problemen met je nieuwe woning

Je verbouwing die duurder uitvalt, een lekkage die je pas na de koop van je huis ontdekt of de aannemer die niet meer komt opdagen: het zijn allemaal voorbeelden van situaties waar je als kersverse woningeigenaar mee te maken kunt krijgen. Met een rechtsbijstandverzekering kun je juridische hulp krijgen zodat geschillen over je nieuwe woning zo snel mogelijk worden opgelost. We gingen in gesprek met expert Lennaert Steendam van de rechtsbijstandverzekering. Hij vertelt hier meer over.

Wat is verzekerd met een rechtsbijstandverzekering?

Heb je een rechtsbijstandverzekering, dan kun je hulp krijgen in geval van een juridisch conflict. Je krijgt dan hulp van een jurist vanuit de rechtsbijstandverzekering en de kosten van proces, arbitrage en de expert worden dan vergoed. Ga je verhuizen of verbouwen? Dan past de module Consument & Wonen het best bij jouw situatie.

Wat melden woningeigenaren het vaakst op de rechts­bijstand­verzekering?

Als (nieuwe) woningeigenaar komt er een hoop op je af. Je krijgt te maken met een makelaar, voorwaarden in het koopcontract, nieuwe buren of een aannemer. Ook kun je te maken krijgen met eventuele aanvragen bij de gemeente voor bijvoorbeeld een uitbouw of dakkapel. Daarin kunnen onvoorziene situaties ontstaan, waardoor je verhuizing of verbouwing niet helemaal volgens planning verloopt. In zulke situaties kun je hulp krijgen vanuit de rechtsbijstandverzekering. We vroegen Lennaert Steendam, jurist bij Achmea Rechtsbijstand, welke meldingen hij bij de module Consument & Wonen het vaakst tegenkomt. 'Wat we vooral zien is dat er tussen kopers en aannemers gedoe ontstaat. Vanwege de crisis in Oekraïne zijn materiaalprijzen en de kosten van een onderaannemer gestegen, waardoor aannemers genoodzaakt zijn de kosten van een verbouwing omhoog te gooien, vaak tot frustratie van de kopers van de woning. Maar ook personeelstekort bij klusbedrijven is een grote oorzaak van problemen. Zo duren verbouwingen véél langer dan van tevoren is afgesproken.' Ook andere situaties zoals het te laat ontdekken van een lekkage in huis komen regelmatig voor. Daarom is het van belang om vóór de aankoop de staat van een woning goed te onderzoeken.

Waar kun je zelf op letten voor de aankoop van een huis?

Naast zelf een paar extra rondjes lopen om een woning te controleren op gebreken, adviseert Lennaert woningkopers ook om áltijd een bouwtechnische keuring te laten doen voor de aankoop van een huis, met name bij een oudere woning. 'We hebben inmiddels heel wat situaties meegemaakt van mensen die door de gekte op de woningmarkt niet wilden investeren in een bouwtechnische keuring óf hiervoor de tijd niet kregen,' begint Lennaert. 'Kopers kwamen er dan te laat achter dat er véél meer moest gebeuren aan een woning dan ze in eerste instantie hadden voorzien.' Lennaert haalt daarbij ook situaties aan waarin verkopers van een huis bestaande schades 'verborgen' door er bijvoorbeeld overheen te schilderen. 'Het is dan heel lastig om als kopende partij te bewijzen dat de verkoper van dit gebrek afwist, waardoor je uiteindelijk zelf met hoge kosten opgescheept zit. Met een bouwtechnische keuring kunnen dit soort verborgen gebreken al vóór de aankoop van een huis ontdekt worden.'

Wat gebeurt er nadat je een melding hebt gemaakt op je rechts­bijstand­verzekering?

Nadat je een melding hebt gedaan, worden eerst al het papierwerk en de afspraken die je hebt gemaakt verzameld. Voor het oplossen van een probleem zijn niet eens altijd juridische stappen nodig. 'We proberen geschillen altijd eerst praktisch op te lossen,' vertelt Lennaert. 'Mochten we daar niet uitkomen, pas dán gaan we over op juridische stappen en kan er zelfs een procedure volgen.'

Wat houdt zo’n praktische oplossing dan in? Lennaert geeft een voorbeeld van een klant die te maken kreeg met meerwerk voor zijn verbouwing, waardoor de verbouwing duurder werd. Lennaert: 'Wat wij doen is de klant adviseren eerst in gesprek te gaan met de aannemer. Daarbij geven we concrete tips over waar hij of zij op kan letten. Wat is de reden van de aannemer om prijzen te verhogen? Kan de aannemer de prijs ook verhogen op basis van het contract? In veel gevallen komt het gesprek dan al een heel eind.' Een ander voorbeeld is van een klant die zijn tuin had laten betegelen door een stratenmaker, waarbij 1 tegel verkeerd was gelegd. 'We vragen de klant dan ook eens te kijken of hij het misschien zelf kan oplossen, of met hulp van iemand in de buurt als de stratenmaker niet gelijk met een oplossing komt. Dit scheelt vaak een hoop gedoe.'

In wat voor situaties worden wél juridische stappen ondernomen?

In sommige gevallen zijn toch juridische stappen noodzakelijk. Lennaert: 'Ik maak verschillende situaties mee waarbij de klant onder druk wordt gezet, en dat aannemers dreigen met het beëindigen van hun werkzaamheden als de koper geen toestemming geeft voor het vervolgen van de werkzaamheden. In zo'n situatie kan er een spoedprocedure volgen, want een aannemer mag niet zomaar de klant onder druk zetten en zijn werkzaamheden tegen een kostenverhoging neerleggen als je een vaste prijs hebt afgesproken.' Mocht je als klant niet kunnen voldoen aan vooraf gemaakte betaalafspraken met de aannemer, dan kan een aannemer wél tijdelijk stoppen met zijn werkzaamheden totdat je aan de betaalplicht hebt voldaan.

Kun je ook juridische hulp krijgen zonder rechts­bijstand­verzekering?

Heb je te maken met een geschil, maar heb je (nog) geen rechtsbijstandverzekering en wil je wel juridische hulp? Dan kun je Interpolis Rechtshulp inschakelen. Met deze dienst krijg je eenmalig juridische hulp tegen betaling. Wil je ook juridische hulp voor de toekomst? Sluit dan een rechtsbijstandverzekering af. In dit artikel lees je meer over wanneer een rechtsbijstandverzekering nuttig is.

Rechtsbijstandverzekering uitgelegd: alle ins- en outs die je moet weten!