We shoppen steeds vaker online. Want wat je ook zoekt, alles is er te vinden. Maar hoe weet je of een webwinkel betrouwbaar is? Of dat criminelen jouw bank- of persoonsgegevens niet onderscheppen? Wij willen voorkomen dat jij bedrogen uitkomt.
01-12-2023
4 minuten
Tips voor een veilige online winkelervaring.
Zorg voor een veilige computer of telefoon.
Zorg dat het besturingssysteem van jouw computer, laptop, tablet of telefoon up-to-date is. Download daarom de nieuwste versie. Hetzelfde geldt voor je webbrowser. Zo wordt je apparaat minder makkelijk het doelwit van virussen en spyware, en blijven jouw gegevens privé.
Gebruik een uniek wachtwoord. Worden je gegevens tóch onderschept? Voorkom dan dat criminelen kunnen inloggen in je andere accounts, of zelfs in je mail. Dat doe je eenvoudig door voor elk account een uniek wachtwoord te gebruiken.
Winkel nooit via openbare wifi-netwerken. Winkelen via een openbaar netwerk is riskant, zelfs als je op dat netwerk moet inloggen met een wachtwoord. Onderweg nog snel die mooie korting verzilveren is dus geen goed idee, hoe verleidelijk dat ook is. Gebruik je databundel of wacht tot je thuis bent en verbinding hebt met je eigen netwerk. Zo houd je jouw gegevens veilig en geef je criminelen geen kans.
Betaal veilig.
Veilig online winkelen gaat ook over veilig betalen. Met iDEAL vinden transacties plaats in de beveiligde omgeving van je bank. Je gegevens zijn dan beschermd. Betalingen via je creditcard en PayPal zijn nog veiliger, omdat ze je aankoopbescherming geven.
Wees kritisch en alert, ook op Marktplaats.
Online winkelen is vooral een kwestie van opletten. Geen haastige aankopen doen vanwege een geweldige aanbieding, maar er goed voor gaan zitten en uitzoeken of de webshop veilig is. En bedenk steeds: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo. Dat geldt óók als je iets koopt via Marktplaats. Lees daarover deze tips: Voorkom oplichting via Marktplaats.
Maak een screenshot.
Bestel je iets via social media? Maak ook een screenshot van de advertentie en de pagina van de verkoper. Zo weet je achteraf nog precies waar je wát besteld hebt.
Wil jij weten hoe het zit met jouw online veiligheid? Vul dan onze CyberCheck in en krijg een goed inzicht. De CyberCheck bestaat uit 3 thema’s: veilig delen van (persoons)gegevens, alertheid op misleiding en beveiliging van account en apparaat. Op basis van je antwoorden ontvang je een score en tips om je online veiligheid te vergroten.
Vertrouw je het niet?
Dan komt dat ergens door! Neem je gevoel serieus, want blijkbaar wappert er érgens een rode vlag.
Rode vlaggen? Dit zijn ze:
Taalgebruik is vreemd of in slordig Nederlands.
Een Nederlandse webshop gebruikt een buitenlands rekeningnummer.
Er staat geen telefoonnummer of adres op de website, alleen een contactformulier.
De online reviews over de service zijn vooral negatief.
De webwinkel heeft geen keurmerk.
Het internetadres is onveilig. Je ziet dan géén 'https' of hangslotje. Dat betekent dat jouw gegevens onderschept kunnen worden. Controleer dus altijd of de link met 'https' begint en of je een hangslotje ziet.
Zijn er géén rode vlaggen, maar vertrouw je het toch niet helemaal? Controleer de gegevens van de verkoper in de database van de politie. Verdachte verkopers die gemeld zijn, komen naar boven.
Is er tóch iets misgegaan?
Het kan de beste overkomen, dat blijkt maar weer. Maar balen is het wel. Of je nou bent opgelicht, of dat er iets mis is met je product, wij helpen je graag.
Informatie over je rechten als consument
Dan bieden tips of video’s ondersteuning.
Ben je opgelicht?
Doe dan altijd aangifte bij de politie. Zo help je jezelf, maar ook een ander.
Liever persoonlijke hulp?
Wil je verzekerd zijn van persoonlijke hulp bij problemen met online shoppen? Dan is de aanvullende dekking Consument en Wonen misschien interessant voor je. Stel je vragen gerust, wij helpen je graag.
Ook interessant voor jou?
Lees meer over het voorkomen van schade en ongemak op het gebied van wonen: