Wat gebeurt er als ik de premie of een rekening van mijn zorgverzekering niet betaal?

Misschien kun je soms een rekening niet betalen. Voor een keer is dat niet erg. Je regelt dan bijvoorbeeld een betalingsregeling met ons. Of je betaalt de rekening als wij een herinnering sturen. Voor een langere periode niet betalen heeft wel belangrijke gevolgen die je moet weten.

Wij sturen jou maximaal 3 herinneringen. Betaal je de 1e herinnering op tijd? Dan is er niks aan de hand. 

Je betaalt extra kosten als je een herinnering niet of niet op tijd betaalt 

Wij vragen jou in elke herinnering om binnen 15 dagen te betalen. Niet op tijd betalen heeft gevolgen:

  • Betaal je de 1e herinnering niet op tijd? Dan betaal je € 10,- extra.
  • Betaal je de 2e herinnering niet op tijd? Dan betaal je € 25,- extra.
  • Betaal je de 3e herinnering niet op tijd? Dan schakelen wij een incassobureau of gerechtsdeurwaarder in. Je betaalt de schuld aan het incassobureau of gerechtsdeurwaarder. Dit geldt ook voor de extra kosten die zij in rekening brengen.
  • Elke nieuwe schuld sturen wij direct door naar het incassobureau of de gerechtsdeurwaarder. Van deze nieuwe schuld krijg je van ons geen aparte herinnering.
  • Betaal je het incassobureau of de gerechtsdeurwaarder ook niet? Dan start de gerechtsdeurwaarder een dagvaardingsprocedure bij de kantonrechter.

Je premie niet betalen heeft meer gevolgen

Houd bij achterstand in betaling ook rekening met het volgende:

  • Heb je aanvullende verzekeringen? Dan worden die stopgezet. Dit doen we vanaf de 1e van de maand volgend op de uiterste betaaldatum die genoemd is in de 3e herinnering. Je kunt dan pas per 1 januari van het komende jaar een nieuwe aanvullende verzekering aanvragen.
  • Heb je een korting voor betaling per jaar of half jaar? Dan komt die te vervallen na de 2e herinnering. Je gaat de premie per maand betalen. De ontvangen korting moet je ook terugbetalen.
  • Je mag niet van zorgverzekeraar veranderen. Ook niet als de incassokosten en rente niet zijn betaald. Dat staat zo in de wet. Daarom wisselen zorgverzekeraars informatie uit als je een betaalachterstand hebt.
  • Betaal je 6 maanden jouw premie niet? Dan melden wij jou aan voor de regeling wanbetalers bij het CAK.

Regeling wanbetalers

Als wij jou aangemeld hebben voor de regeling wanbetalers dan houdt het CAK vanaf dat moment jouw premie in. Je betaalt dan een hogere premie. Het CAK houdt het bedrag in op jouw salaris of uitkering. Jouw werkgever of uitkeringsinstantie moet hieraan meewerken. Als dat niet kan ontvang je een acceptgiro van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Betaal je niet? Dan legt het CAK uiteindelijk beslag op jouw bezittingen. Naast de betaling aan het CAK moet je op hetzelfde moment je schuld bij Interpolis aflossen.

Kijk voor vragen over de regeling wanbetalers op CAK.nl

Wanneer word ik afgemeld voor de regeling wanbetalers?

Je wordt afgemeld bij CAK als:

  • je jouw totale schuld hebt betaald. Wij melden je af op de 1e van de maand volgend op de betaling.
  • je akkoord hebt voor schuldhulpverlening of WSNP. Neem hiervoor contact op met jouw gemeente of schuldhulpverlenende instantie.

Je kunt ook voorlopig worden afgemeld. Voorlopige afmelding wordt ook wel opschorting of proefafmelding genoemd. Om jouw schulden op te schorten spreek je een betalingsregeling af voor jouw totale schuld. Neem contact op om te kijken of een betalingsregeling mogelijk is. Is jouw schuld helemaal overgedragen aan het incassobureau? Neem dan contact op met het incassobureau voor de mogelijkheden.

Kan ik weer een aanvullende verzekering krijgen?

Heb je alle schulden betaald? Dan kun je weer jouw aanvullende verzekering krijgen vanaf 1 januari. Neem hiervoor contact met ons op.