5 tips voor het vinden en behouden van geschikte medewerkers

Uit onderzoek dat Ipsos in opdracht van Interpolis uitvoerde, blijkt dat 44% van de mkb-ondernemers zich zorgen maakt over het vinden van geschikt personeel. Daarnaast vindt 43% van de ondervraagden het lastig om goed personeel te behouden. Ben jij ondernemer en loop je hier ook tegenaan? Met 5 tips kunnen je misschien helpen bij het vinden van nieuwe medewerkers.

Tip 1: weet hoe je ideale medewerker eruit ziet 

Voordat je begint met zoeken, is het belangrijk om duidelijk te hebben naar welk profiel je op zoek bent. Aan welke criteria moet de medewerker voldoen? Wanneer is een medewerker geschikt om aan te nemen? Zorg dat je dit helder hebt en zet dit op papier. 

Tip 2: schrijf een vacaturetekst die jouw ideale medewerker aanspreekt

Beschrijf daarin niet alleen de functie, maar vertel ook over hoe het bedrijf in elkaar zit. Waarom is het leuk om voor jouw bedrijf te werken? Welke voordelen hebben medewerkers? Wat is uniek aan jouw bedrijf? Houd tijdens het schrijven jouw ideale medewerker in het achterhoofd en bedenk of hij zou reageren als hij de vacature leest.

Tip 3: zorg voor aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden 

Deze tip geldt voor het vinden van personeel, maar vooral ook voor het behouden daarvan. Door goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden te bieden, kun je net het verschil maken. Een werkzoekende zal door goede voorwaarden eerder de keuze voor jouw bedrijf maken ten opzichte van de concurrentie. Geef je medewerkers iets extra’s, zoals vrij op verjaardagen en terugkerende bedrijfsuitjes. Bij het bepalen van deze arbeidsvoorwaarden kun je weer je ideale werknemer voor ogen nemen, waardoor je steeds alles afstemt op de medewerker die jij graag wilt aannemen en behouden. 

Tip 4: laat huidige medewerkers over jouw bedrijf vertellen

Wie kunnen er nu beter vertellen hoe het is om voor jouw bedrijf te werken dan je huidige werknemers? Laat hen daarom hun verhaal doen over de bedrijfscultuur en het werk. Deel deze verhalen via social media en je eigen website. Laat ook zien wat klanten van je bedrijf vinden.

Door jouw medewerkers ook de vacature te laten delen, bereik je vaak mensen die jouw bedrijf wellicht via-via al kennen. Als er zich via deze route geschikte kandidaten aandienen, beloon je huidige medewerker hier dan voor. Dit zorgt er ook voor dat zij zich gewaardeerd voelen.

Tip 5: schakel hulp in 

Het werven van medewerkers is een vak apart. Door met een wervingsbureau te werken, laat je een groot deel van de werving aan hen over. Dit zorgt ervoor dat jij je kunt focussen op wat echt belangrijk is.