Gijs Coppens: gevolgen coronacrisis op mentale gezondheid

Gijs Coppens is gezondheidszorgpsycholoog en directeur van iPractice, een (online) psychologenpraktijk. Sinds de coronacrisis ziet Gijs het aantal online consulten in zijn praktijk sterk toenemen. Dit was voor hem een reden om onderzoek te doen. Wat blijkt, is dat 65% van de respondenten aangeeft stressklachten te ervaren.

Structuur en ritme geven ons grip en een gevoel van zekerheid

Door de verscherpte maatregelen valt voor veel mensen het normale dagritme weg. We werken bijvoorbeeld vanuit huis, zien geen collega’s meer, hebben sociaal contact via beeldbellen en blijven zo veel mogelijk binnen. Daarnaast hebben ouders de extra taak van docent erbij gekregen. Dit alles vraagt veel van ons aanpassingsvermogen. Het kan zorgen voor onduidelijkheid, frustratie, angst, moeilijk(er) kunnen ontspannen en somberheid. Kortom: het veranderen of wegvallen van je ritme kan van invloed zijn op je mentale weerstand. En dus op hoe jij je voelt.

We worden overspoeld met nieuws

Terwijl we in ons leven een nieuw ritme moeten vinden, consumeren we meer nieuwsmedia dan ooit. Alles komt voorbij: goed nieuws, slecht nieuws en nepnieuws. In een situatie zoals deze zijn we allemaal op zoek naar duidelijkheid en controle, maar die krijgen we niet. Het is dan ook helemaal niet raar dat je zorgen hebt, piekert of onrustig bent.

De maatregelen ontregelen ons gezinsleven

We zijn ons normale leven, en onze ritmes en structuren die daarbij horen, dus kwijt. Het is dan ook niet gek als je even niet meer weet hoe je het thuiswerken en opvoeden kunt combineren. Of dat je geïrriteerd raakt naar je partner of kinderen. We ervaren dit allemaal voor het eerst en we zijn allemaal op zoek. Het is belangrijk dat het hele gezin een duidelijke structuur ervaart. En dat er een scheiding is tussen werktijd, schooltijd en tijd om te ontspannen. Wij mensen willen het liefst alles tegelijkertijd doen. Dat lijkt gunstig, maar dat is het meestal niet. De kans is zelfs groter dat je jezelf en anderen tekort doet, omdat je door het verdelen van aandacht weinig aandacht en focus hebt.
Een man die aan tafel op zijn tablet aan het werk is

Het is van belang om balans te vinden

Dit doe je door:
  • Een (nieuw) ritme te creëren. Zorg goed voor jezelf door op tijd naar bed te gaan, op tijd op te staan, goed te bewegen en gezond te eten. Probeer ook je omgeving hierbij te betrekken, zodat je het ritme vast kunt houden.
  • Sociale contacten te onderhouden. De kans dat je spontaan collega’s, vrienden of kennissen tegenkomt, is in deze situatie klein. Hierdoor mis je veel interactie. Houd daarom regelmatig 'bijpraatmomentjes' met mensen die je graag spreekt. Dit kan via telefoon of beeldbellen.
  • Regelmatig iets leuks te doen. Doe dingen die je voldoening geven. Voor de een is dit een grote voorjaarsschoonmaak in huis, de ander maakt graag een wandeling met het gezin door het bos en weer een ander kijkt op maandag al uit naar de digitale vrijdagmiddagborrel.
  • Begrens jezelf in de hoeveelheid informatie die je tot je neemt. Houd het bij 1 of 2 vaste nieuwsbronnen. Stel daarbij voor jezelf een (tijds)limiet in, zodat je weet wanneer je moet stoppen. Bekijk je bronnen bijvoorbeeld 2 keer per dag maximaal een half uur. Zo houd je het hoofd boven water in de eindeloze stroom aan informatie, meningen en adviezen.
  • Maak duidelijke afspraken met elkaar. Zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is. Ook de kinderen. Leg ze uit dat we in een bijzondere situatie zitten en dat thuis nu niet altijd ‘normaal thuis’ is. Daarnaast is het belangrijk om elkaar te ontlasten. Dit kan door bijvoorbeeld in shifts te werken.

Ervaar je toenemende stress nu je nóg meer ballen tegelijk moet hooghouden?

En raakt je batterij steeds sneller leeg, maar zie je niet wat je anders kunt doen? Interpolis en iPractice kunnen je hierbij helpen, via OpenUp. OpenUp biedt op een laagdrempelige (en anonieme) manier hulp bij stress en burn-outklachten. Met deskundige en erkende psychologen bekijk je waar je tegenaan loopt, en waar voor jou winst te behalen valt.