In 3 stappen naar een oplossing

Verzamel alle informatie

Denk aan het schadeformulier, foto's van de schade en kenteken(s) van de betrokken auto's. Met deze gegevens maken wij een inschatting van de schade. Bekijk alvast bij welke reparateur of merkdealer je jouw auto wil laten maken.

Icoontje vergrootglas

Meld de schade

Dit kan 24/7 online of via de Interpolis app. Gewoon wanneer het jou uitkomt. In de meeste gevallen zie je meteen of je verzekerd bent. Je mag ons natuurlijk ook bellen. Wij helpen je graag.

Icoontje  tafelbel

Wij regelen het verder

Ben je voor de schade verzekerd? Dan kijken we naar de beste oplossing voor jou. Wij zorgen voor de reparatie van je auto of voor de betaling van de schadevergoeding.

Icoontje duim omhoog

Kies voor een aangesloten herstelbedrijf

De reparatie goed geregeld

Het is voor jou het makkelijkst als je de schade laat herstellen door een bij ons aangesloten schadehersteller. Ons netwerk bestaat uit ruim 500 geselecteerde schadeherstelbedrijven. Bij een aangesloten reparateur heb je deze voordelen:
  • Vervangend vervoer tijdens het herstel
  • 4 jaar FOCWA/BOVAG-garantie op het herstel
  • Reparatie met originele merkonderdelen
  • In 99% van de gevallen is expertonderzoek niet nodig
Automonteur die aan het werk is

Bij een aangesloten merkdealer heb je nog meer voordelen

Denk aan:
  • Een garantiebewijs van de merkdealer voor het herstel
  • Je auto gewassen en gereinigd terug na herstel

Maak je liever gebruik van je eigen reparateur? Dat kan ook. Geef dit aan bij je schademelding. Je hoort dan of het nodig is dat 1 van onze experts de schade beoordeelt. En hoe we de door jou gemaakte kosten vergoeden.

Wil je weten of  autoschade of autodiefstal verzekerd is?
Dat begrijpen wij heel goed. We leggen je daarom uit wanneer je autoschade of -diefstal wel en niet verzekerd is. En hoe het zit met je eigen risico.

Jij kiest hoe je de schade bij ons meldt

Soms kunnen we schade direct oplossen. In andere gevallen nemen we eerst contact met je op.
Melden via onze app
24/7 beschikbaar.
Download de app op je smartphone. En maak een melding waar en wanneer je wilt.
24/7 beschikbaar. Wij reageren meestal binnen 48 uur.  
Online melden
24/7 beschikbaar.
Eenvoudig online een melding maken. En wanneer het jou uitkomt. 
24/7 beschikbaar. Wij reageren meestal binnen 48 uur.
Bel ons
maandag bereikbaar vanaf 8.00 uur.
Voor vragen over je schade of het persoonlijk melden van je schade. Wij helpen je graag. 
013 580 12 34 Op dit moment is het erg druk aan de telefoon.
Lokaal tarief. Bekijk het keuzemenu.
Iemand die een schadeformulier invult

Hoe werkt het schadeformulier?

Bij een ongeval of aanrijding vul je altijd een Europees Schadeformulier in, samen met de tegenpartij. Ook bij schade door een onbekende tegenpartij of door een dier waarvan de eigenaar onbekend is, vul je een schadeformulier in. Deze informatie is nodig voor de afhandeling van de schade. Heb je een vraag over het invullen of insturen van het schadeformulier? We leggen dit graag aan je uit.

Veelgestelde vragen

Waar meld ik schade aan mijn auto die is veroorzaakt door een ander voertuig?
Vanaf 1 juli 2021 is er een nieuwe regeling voor schadeafhandeling. Vanaf dan kunt u kiezen of u de schade aan uw auto laat afhandelen door uw eigen verzekeraar of door de verzekeraar van de aansprakelijke partij. Lees meer over deze regeling.
Wie betaalt de schade bij een aanrijding?

Bij een aanrijding met meerdere auto’s betaalt iedereen zijn eigen schade. Behalve als iemand anders aansprakelijk is voor uw schade. Meld uw eigen schade altijd bij Interpolis. Welke verzekeraar de schade vergoedt, hangt af van hoe uw auto verzekerd is én wie aansprakelijk is.

  • Vul altijd samen het Europees Schadeformulier in. Zorg dat de ander het formulier ook ondertekent.
  • Noteer altijd de contactgegevens van eventuele getuigen.
  • Maak foto’s van de aanrijding, van details en op afstand. Bijvoorbeeld van remsporen, glasscherven en de schade aan uw auto.
  • Meldt u uw schade online of in de app? Voeg tijdens het melden het schadeformulier en de foto’s toe.
Ik heb een conflict over een aanrijding, wat nu?

Vul bij een schade met een tegenpartij altijd een schadeaangifteformulier in. Doe dit eventueel ieder apart. Noteer hierop ook de gegevens van getuigen. Maak ook foto's van de situatie en de ontstane schade. In de meeste gevallen is met het schadeaangifteformulier, foto’s, getuigenverklaringen of politierapport vast te stellen wie aansprakelijk is voor het ontstaan van de schade. Je kunt je schade gewoon bij ons melden. Afhankelijk van de verzekering die je hebt, helpen wij je verder of verwijzen we je naar juridische hulp.

 

Als je de Rechtsbijstandverzekering met dekking Verkeer hebt, dan helpt de Stichting Achmea Rechtsbijstand je met juridische ondersteuning. Heb je deze niet, dan kun je voor juridische hulp terecht bij Interpolis Rechtshulp en LegalGuard.

Wat is enkelzijdige en tweezijdige schade?

Bij een eenzijdig ongeval zijn er geen andere betrokkenen. U rijdt bijvoorbeeld tegen uw eigen garagedeur. Bij een tweezijdig ongeval zijn er altijd 1 of meerdere andere betrokkenen met schade. Bijvoorbeeld als u tegen een andere auto, brommer of fiets aanrijdt. Of tegen een paaltje van iemand anders.

Wat moet ik doen als mijn auto gestolen is?

Doe bij diefstal van uw auto zo snel mogelijk aangifte bij de politie. Registreer uw voertuig daarna als gestolen bij de RDW. Dit doet u via de Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit. Hiervoor heeft u uw kentekenbewijs, meldcode en groene kaart nodig. Meld de diefstal ook zo snel mogelijk bij ons.

Ik heb autoruitschade. Is dit verzekerd en wat moet ik doen?
Wil je weten of autoruitschade is verzekerd? Of heb je ruitschade en wil je schade melden en weten hoe wij deze schade herstellen? Wij leggen het graag aan je uit.
Kan ik ervoor kiezen om mijn auto niet te laten repareren?

Ja, die keuze heb je. Het is vaak handig om eerst te weten wat de reparatie kost. Soms is het slim om een schade zelf te betalen of de schade niet te laten repareren. Bijvoorbeeld bij kleine schades. Dan is het misschien goedkoper om de reparatie zelf te betalen. Je mag ons altijd bellen voor advies.

 

Is je schade verzekerd? Een bij ons aangesloten reparateur bepaalt altijd eerst wat het schadebedrag is. Je mag ook zelf een andere reparateur kiezen. Daarna kies je zelf of je de schade wilt laten repareren. En of je zelf de kosten wilt betalen of dat wij dat voor je doen. Als wij de kosten betalen, heeft dit mogelijk gevolgen voor je schadevrije jaren en premie.

Wat zijn schadevrije jaren en hoe werkt de bonus-malusladder?
Het aantal schadevrije jaren geeft aan hoeveel jaar je een autoverzekering hebt zonder een terugvalschade te melden. Een terugvalschade is schade aan anderen door jouw auto en schade aan je eigen auto door botsingen, slippartijen of vandalisme. Elk verzekeringsjaar komt er 1 schadevrij jaar bij als er in het afgelopen jaar geen terugvalschade is gemeld.

Schadevrije jaren zorgen voor korting op je premie. Deze korting heet de no-claimkorting. Ook wel BM-korting of bonus-maluskorting genoemd. Hoe meer schadevrije jaren je hebt, hoe hoger de no-claimkorting. Om te bepalen hoeveel korting je krijgt, gebruiken wij de bonus-malusladder.
Ik ben mijn autosleutel kwijt, wat nu?

Heeft u nog een reservesleutel? Dan kunt u een nieuwe sleutel laten maken. Dit is niet goedkoop, door alle techniek die tegenwoordig in sleutels zit. Als u geen reservesleutel heeft, belt u het beste met de dealer. Een servicemonteur kan uw auto openen met speciale computerapparatuur en een nieuwe sleutel voor u inprogrammeren. Het verlies van autosleutels is niet verzekerd.

 

Zijn uw autosleutels gestolen en heeft u de Interpolis Autoverzekering met WA + Beperkt Casco of WA + Volledig Casco? Dan vergoedt Interpolis een vervangende sleutel en het laten vervangen van het slot. Zonder gevolgen voor uw no-claimkorting. Doe voor de schademelding altijd eerst aangifte bij de politie, zo snel mogelijk na de diefstal.

Mijn auto is total loss, wat nu?

Er zijn 2 soorten total loss:

  • Technisch total loss: het is niet meer mogelijk om je voertuig te repareren.
  • Economisch total loss: de reparatiekosten zijn hoger dan de waarde van je auto.

De schade-expert schakelt gecertificeerde opkopers in. Zij brengen binnen 4 werkdagen een bod uit op je auto. De schade-expert vergelijkt de restwaarde met de dagwaarde van je auto. Zo weten we of je auto economisch total loss is.