In 3 stappen naar een oplossing

Verzamel alle informatie

Denk aan het schadeformulier, foto's van de schade en kenteken(s) van de betrokken auto's. Met deze gegevens maken wij een inschatting van de schade. Bekijk alvast bij welke reparateur of merkdealer u uw auto wil laten maken.

Icoontje vergrootglas

Meld de schade

Dit kan 24/7 online of via de Interpolis app. Gewoon wanneer het u uitkomt. In de meeste gevallen ziet u meteen of u verzekerd bent. U mag ons natuurlijk ook bellen. Wij helpen u graag.

Icoontje  tafelbel

Wij regelen het verder

Bent u voor de schade verzekerd? Dan kijken we naar de beste oplossing voor u. Wij zorgen voor de reparatie van uw auto of voor de betaling van de schadevergoeding.

Icoontje duim omhoog

Kies voor een aangesloten herstelbedrijf

De reparatie goed geregeld

Het is voor u het makkelijkst als u de schade laat herstellen door een bij ons aangesloten schadehersteller. Ons netwerk bestaat uit ruim 90 geselecteerde schadeherstelbedrijven. Bij een aangesloten reparateur heeft u deze voordelen:
  • Vervangend vervoer tijdens het herstel
  • 4 jaar FOCWA/BOVAG-garantie op het herstel
  • Reparatie met originele merkonderdelen
  • In 99% van de gevallen is expertonderzoek niet nodig
Automonteur die aan het werk is

Bij een aangesloten merkdealer heeft u nog meer voordelen

Denk aan:
  • Een garantiebewijs van de merkdealer voor het herstel
  • Uw auto gewassen en gereinigd terug na herstel

Maakt u liever gebruik van uw eigen reparateur? Dat kan ook. Geef dit aan bij uw schademelding. U hoort dan of het nodig is dat 1 van onze experts de schade beoordeelt. En hoe we de door u gemaakte kosten vergoeden.

Wilt u weten of uw autoschade of autodiefstal verzekerd is?

Dat begrijpen wij heel goed. We leggen u daarom uit wanneer uw autoschade of -diefstal wel en niet verzekerd is. En hoe het zit met uw eigen risico.

U kiest zelf hoe u de schade bij ons meldt

Soms kunnen we schade direct oplossen. In andere gevallen nemen we eerst contact met u op.

Online melden

U kunt eenvoudig uw schade online melden. En wanneer het u uitkomt. Wel zo fijn.

Interpolis app

Download de app op uw smartphone. Zo meldt u uw schade waar en wanneer u maar wilt.

Telefonisch melden

Wij zitten klaar voor u. Ook als u vragen hebt over uw schade.

Iemand die een schadeformulier invult

Hoe werkt het schadeformulier?

Bij een ongeval of aanrijding vult u altijd een Europees Schadeformulier in, samen met de tegenpartij. Ook bij schade door een onbekende tegenpartij of door een dier waarvan de eigenaar onbekend is, vult u een schadeformulier in. Deze informatie is nodig voor de afhandeling van de schade. Heeft u een vraag over het invullen of insturen van het schadeformulier? We leggen dit graag aan u uit.

Veelgestelde vragen

Waar meld ik schade aan mijn auto die is veroorzaakt door een ander voertuig?
Vanaf 1 juli 2021 is er een nieuwe regeling voor schadeafhandeling. Vanaf dan kunt u kiezen of u de schade aan uw auto laat afhandelen door uw eigen verzekeraar of door de verzekeraar van de aansprakelijke partij. Lees meer over deze regeling.
Wie betaalt de schade bij een aanrijding?

Bij een aanrijding met meerdere auto’s betaalt iedereen zijn eigen schade. Behalve als iemand anders aansprakelijk is voor uw schade. Meld uw eigen schade altijd bij Interpolis. Welke verzekeraar de schade vergoedt, hangt af van hoe uw auto verzekerd is én wie aansprakelijk is.

  • Vul altijd samen het Europees Schadeformulier in. Zorg dat de ander het formulier ook ondertekent.
  • Noteer altijd de contactgegevens van eventuele getuigen.
  • Maak foto’s van de aanrijding, van details en op afstand. Bijvoorbeeld van remsporen, glasscherven en de schade aan uw auto.
  • Meldt u uw schade online of in de app? Voeg tijdens het melden het schadeformulier en de foto’s toe.
Ik heb een conflict over een aanrijding, wat nu?

Vul bij een schade met een tegenpartij altijd aan schadeaangifteformulier in. Doe dit eventueel ieder apart. Noteer hierop ook de gegevens van getuigen. Maak ook foto's van de situatie en de ontstane schade. In de meeste gevallen is met het schadeaangifteformulier, foto’s, getuigenverklaringen of politierapport vast te stellen wie aansprakelijk is voor het ontstaan van de schade. U kunt uw schade gewoon bij ons melden. Afhankelijk van de verzekering die u heeft, helpen wij u verder of verwijzen we u naar juridische hulp.

 

Als u de Rechtsbijstandverzekering met dekking Verkeer heeft, dan helpt de Stichting Achmea Rechtsbijstand u met juridische ondersteuning. Heeft u deze niet, dan kunt u voor juridische hulp terecht bij Interpolis Rechtshulp en LegalGuard.

Wat is enkelzijdige en tweezijdige schade?

Bij een eenzijdig ongeval zijn er geen andere betrokkenen. U rijdt bijvoorbeeld tegen uw eigen garagedeur. Bij een tweezijdig ongeval zijn er altijd 1 of meerdere andere betrokkenen met schade. Bijvoorbeeld als u tegen een andere auto, brommer of fiets aanrijdt. Of tegen een paaltje van iemand anders.

Wat moet ik doen als mijn auto gestolen is?

Doe bij diefstal van uw auto zo snel mogelijk aangifte bij de politie. Registreer uw voertuig daarna als gestolen bij de RDW. Dit doet u via de Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit. Hiervoor heeft u uw kentekenbewijs, meldcode en groene kaart nodig. Meld de diefstal ook zo snel mogelijk bij ons.

Wat moet ik doen bij autoruitschade?

Heeft u een breuk, barst of sterretje in uw ruit? Dat is vervelend. Het beste is om uw ruit zo snel mogelijk te repareren. Afhankelijk van uw dekking bent u verzekerd voor de ruitreparatie of het vervangen van de autoruit.

Kan ik ervoor kiezen om mijn auto niet te laten repareren?

Ja, die keuze heeft u. Meld uw schade online of telefonisch. Is uw schade verzekerd? Dan maakt de schadeafdeling een taxatieafspraak, zodat we weten wat het schadebedrag is. Voor deze taxatie hoeft u niets te betalen. U ontvangt van ons het schadebedrag dat de reparatie van de schade anders zou kosten.

Wat zijn schadevrije jaren en hoe werkt de bonus-malusladder?
Het aantal schadevrije jaren geeft aan hoeveel jaar u een autoverzekering heeft zonder een terugvalschade te melden. Een terugvalschade is schade aan anderen door uw auto en schade aan uw eigen auto door botsingen, slippartijen of vandalisme. Elk verzekeringsjaar komt er 1 schadevrij jaar bij als er in het afgelopen jaar geen terugvalschade is gemeld.

Schadevrije jaren zorgen voor korting op uw premie. Deze korting heet de no-claimkorting. Ook wel BM korting of bonus-maluskorting genoemd. Hoe meer schadevrije jaren u heeft, hoe hoger de no-claimkorting. Om te bepalen hoeveel korting u krijgt, gebruiken wij de bonus-malusladder.
Ik ben mijn autosleutel kwijt, wat nu?

Heeft u nog een reservesleutel? Dan kunt u een nieuwe sleutel laten maken. Dit is niet goedkoop, door alle techniek die tegenwoordig in sleutels zit. Als u geen reservesleutel heeft, belt u het beste met de dealer. Een servicemonteur kan uw auto openen met speciale computerapparatuur en een nieuwe sleutel voor u inprogrammeren. Het verlies van autosleutels is niet verzekerd.

 

Zijn uw autosleutels gestolen en heeft u de Interpolis Autoverzekering met WA + Beperkt Casco of WA + Volledig Casco? Dan vergoedt Interpolis een vervangende sleutel en het laten vervangen van het slot. Zonder gevolgen voor uw no-claimkorting. Doe voor de schademelding altijd eerst aangifte bij de politie, zo snel mogelijk na de diefstal.